Pornind de la observația lui Matei Clinescu, potrivit căreia fantasticul de interpretare este „o aventura hermeneutică”, Cosmin Perța propune o definițe și o tipologie a fantasticului de interpretare, centrate pe incertitudine, supiciune, ambiguitate, sugestie, precum și pe amestecul programatic de real și fantastic. Inteligent, serios, cu o minte organizată și limpede, Cosmin Perța face cu această lucrare proba unei maturități critice autentice. După ce a parcurs atent și minuțios o bibliografie critică deloc firavă, autorul și-a permis luxul de a filtra prin propria sa inteligență teoriile și observațiile critice formulate de alții, de a se delimita, argumentat și provocator, de ipotezele unor Tzvetan Teodorov și Roger Caillois, sau de a prelua idei sau formulări ale unor autori precum Matei Călinescu și Jean Molino, doar pentru a duce mai departe un gând și pentru a dezvolta, uneori, intuiții teoretice fertile. Lucrarea de față este o demonstrație de subtilitate, coerență și originalitate, atât sub aspect analitic, cât și în ceea ce privește capacitatea de a sintetiza și de a selecta esențialul din bibliografia parcursă.
Sursa: www.libris.ro