Ultimele retuşuri
În curtea atelierului de pe strada Cernăuţi, artistul plastic Mircea Dăneasă efectua sâmbătă ultimele retuşuri ale lucrării.
Monumentul eroilor şi martirilor Bucovinei sau “Bucovina înaripată”, lucrare realizată la comanda Primăriei şi a Consiliului Local Suceava, va marca central Piaţa “22 Decembrie” şi va constitui principala provocare vizuală a urbei.
Cu o înălţime de 8,5 m cu tot cu soclu, monumentul, care îmbină în reprezentare simbolismul crucii cu cel al zborului, a fost executat din răşină polimerică şi va avea o patină de bronz nobil polizat.
Răşinile sintetice pot concura şi depăşi bronzul din punct de vedere al expresiei artistice
Alegerea răşinii polimerice ca material de lucru nu reprezintă, aşa cum s-au grăbit unii să afirme, „o soluţie excentrică”.
„Răşinile sintetice - spune Mircea Dăneasă - sunt folosite pe scară largă în sculptura modernă. Ca şi în alte domenii, nici în artă lucrurile nu stau pe loc, iar materialele utilizate sunt din ce în ce mai diverse. Chiar dacă nu au longevitatea bronzului, răşinile sintetice sunt apreciate pentru rezistenţa mecanică şi pot concura şi depăşi bronzul din punct de vedere al expresiei artistice. Chiar zilele trecute la Suceava s-a dezvelit o statuetă a Papei Ioan Paul al II-lea, care este realizată dintr-o astfel de răşină”.
„Formele plastice care sugerează ideea de zbor necesită o cromatică solară”
Pe de altă parte, răşina sintetică poate fi „colorată în masă”, sau poate fi „patinată superficial”, existând posibilitatea „regenerării culorii” în funcţie de sezon, sau de cromatica arhitecturii ambientale.
Acum, la inaugurare, „nu este vorba de o adaptare cromatică la cadrul ambiental, ci la idee”.
„Formele plastice care sugerează ideea de zbor - a subliniat Mircea Dăneasă - necesită o cromatică solară, care să-i insufle privitorului speranţă, optimism, să-i sugereze detaşarea de conflictele vieţii cotidiene, de contradicţiile terestre, să-l elibereze şi să-l înalţe spre cer”.
„Materialul cel mai adecvat viziunii solare este inoxul”
Mircea Dăneasă a făcut precizarea că materialul cel mai adecvat viziunii solare, în care şi-ar fi dorit să realizeze monumentul dacă ar fi existat fonduri suficiente, este inoxul.
A trebuit însă să se adapteze posibilităţilor, iar materialul optim capabil să susţină ideea propusă, să confere nobleţe expresiei şi să ofere satisfacţie estetică este răşina polimerică, bineînţeles cu cromatica şi patina potrivite.
„Reflexele - aşa cum a spus el - se vor de aur. Pe o formă perfectă luciul aurului măreşte expresivitatea, pe o formă nearmonică este kitsch. Dacă formele au armonie, nu există însă nici un risc. În lupta curbelor cu perfecţiunea, reflexele inoxului sau ale aurului sunt cele care încununează expresia artistică”.
*
În atelierul de pe strada Cernăuţi, lucrarea este patinată chiar în această dimineaţă.
Cele două tronsoane care alcătuiesc corpul monumentului (care se vor îmbina între ele printr-o flanşă) sunt, din punctul de vedere al artistului, gata de montare pe amplasamentul din Piaţa “22 Decembrie”, începând cu această după-amiază.
Criticul de artă Valentin Ciucă în atelierul de pe strada Cernăuţi
Cu câteva zile în urmă, când se consolida corpul lucrării cu armătură metalică, Mircea Dăneasă a fost vizitat pe neaşteptate de criticul de artă ieşean Valentin Ciucă, unul din susţinătorii proiectului şi membru în juriul concursului din anul 2006, în care „Bucovina înaripată” a fost aleasă ca lucrare monumentală de for public care să înnobileze centrul Sucevei.
Valentin Ciucă, pentru care Mircea Dăneasă este un artist care se distinge „prin capacitatea de a sonda zonele de profunzime ale lucrurilor” spre a-şi „extrage de acolo esenţa ideilor”, a apreciat realizarea artistică şi opţiunea artistului pentru executarea monumentului din răşină polimerică fixată pe textură din fibră de sticlă.