Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 31 aug 2012 - Anul XVII, nr. 203 (5108)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9763 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6386 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Limba română în spoturile publicitare difuzate de televiziuni: greşeli de morfologie şi sintaxă

 

Spoturile publicitare difuzate pe posturile de televiziune, în lunile mai şi iulie, nu conţin greşeli de folosire a limbii române care "să şocheze", ci acele erori "standard", de la scrierea neglijentă fără diacritice până la greşelile de morfologie şi sintaxă, potrivit unui raport al CNA.

Calitatea limbii române folosite în mesajele publicitare difuzate de radiodifuzori a fost monitorizată pentru prima dată de o echipă a Institutului de Lingvistică "Iorgu Iordan - Al. Rosetti" al Academiei Române, coordonată de Rodica Zafiu, la cererea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA). Rezultatele raportului, care vizează lunile mai şi iulie, au fost prezentate ieri, într-o conferinţă de presă, organizată la sediul CNA.

În lunile mai şi iulie, au fost monitorizate 13 posturi de televiziune (TVR 1, TVR Info, TVR Cultural, Antena 1, Antena 3, Pro TV, Prima TV, B1 TV, Realitatea TV, România TV, OTV, Kanal D şi Digi 24) şi un post de radio (Radio România Actualităţi). În plus faţă de etapele din anii trecuţi, când era monitorizată corectitudinea folosirii limbii române în emisiunile de ştiri şi dezbateri, de această dată a fost monitorizată prin sondaj (în interiorul timpului alocat fiecărui post de radio şi de televiziune) şi calitatea limbii folosite în mesajele publicitare.

Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a declarat în conferinţa de presă că pentru greşelile în spoturile publicitare "nu se fac vinovate" în primul rând televiziunile care le difuzează. "Deşi ar fi o premieră lăudabilă să aflăm că un post refuză un spot publicitar pentru o greşeală de gramatică", a continuat Popescu.

La rândul său, Rodica Zafiu, cea care a coordonat monitorizarea, a declarat că echipa de la Institutul de Lingvistică nu şi-a propus să se concentreze asupra publicităţii. Ea a mai spus că nu a fost constatat nimic "spectaculos" în privinţa corectitudinii folosirii limbii române în mesajele publicitare monitorizate.

"Nu am avut în această perioadă spoturi publicitare care cu intenţie să şocheze prin greşeli. Din păcate, au fost greşelile standard, de la scrierea neglijentă fără diacritice până la unele greşeli de gramatică, forme necultivate, forme de limbă inacceptabile. Cea mai gravă, probabil, este celebra formă «doisprezece», pe care noi am remarcat-o de multe ori şi care apare într-un spot despre un produs, spunându-se că este înregistrat în «doisprezece ţări» (corect «douăsprezece»)", a spus Rodica Zafiu.

Potrivit monitorizării, în unele spoturi publicitare au apărut erori de acord - "Aroxol descoperă cele mai bine ascunse cuiburi de molii" (corect: "cuiburile de molii ascunse cel mai bine"); "apoi vine împlinirea, podiumul, medaliile" - reclamă la Catena (corect: "apoi vin împlinirea, podiumul, medaliile").

Alte spoturi publicitare conţin formele greşite ale adverbului "maximum" şi "minimum": "în maxim 10 secunde" - Top Shop, Magic Bullet (corect: "în maximum 10 secunde"; "creditul se aprobă în maxim trei zile" - reclamă la Unicredit Ţiriac Bank (corect: "în maximum trei zile"; "în maxim 5 zile" - reclamă la BCR (corect: "în maximum 5 zile"; "minim 3 luni" - reclamă la Prostamol (corect: "minimum 3 luni"; "ca să trăieşti la maxim experienţa UEFA EURO 2012" - reclamă la Orange (corect: la maximum) etc.

"Noi sperăm ca lucrurile să se îndrepte în timp şi vom continua să urmărim şi publicitatea", a mai spus Rodica Zafiu.

Totodată, Răsvan Popescu a spus că tabelele cu mesajele publicitare monitorizate vor fi trimise şi la Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), care are un parteneriat cu CNA.

"Există această primă formă de autocorectare la nivelul breslei. Aşa cum au ştiut să îşi îndrepte o serie de spoturi sub aspectul informării corecte, sperăm să-i avem parteneri şi în cazul greşelilor de limbă din aceste spoturi publicitare", a mai spus preşedintele CNA.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Limba română în spoturile publicitare difuzate de televiziuni: greşeli de morfologie şi sintaxă.
 Vizualizări articol: 519 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Limba română în spoturile publicitare difuzate de televiziuni: greşeli de morfologie şi sintaxă0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Alte erori de vorbire in televiziune trimis de
(31 aug 2012, 12:33:33
Acordul numeralului adjectival "doisprezece/ douasprezece" este facut in mod eronat de multi romani. Foarte putini romani spun corect: "Ora douasprezece", inclusiv multi prezentatori de televiziune carora nu ar trebui sa li se permita asemenea erori, mai ales ca limba romana folosita de ei poate reprezenta un model pentru multi romani.

Apoi, o alta eroare grava de acord pe care am auzit-o foarte des la MARUTZA si nu numai: "Tu esti o persoana care -castigi- bine" in loc de "Tu esti o persoana care castiga bine", subiectul verbului "a castiga" fiind "persoana" nu "tu".

Insa eroarea facuta de TOATA lumea, nu numai de cei din televiziune, este folosirea incorecta a lui "si" din sintagma "ca si": "ca si deputat" corect "ca deputat", "ca si model" corect "ca model". "Si" il folosim in aceasta sintagma doar cand vrem sa comparam ceva cu altceva: "Gigel e la fel de prost ca si mine", in acest exemplu comparandu-l pe Gigel cu mine. In exemplul "ca si deputat", cu cine am comparat deputatul???

SUCCES in vorbirea si scrierea corecta a limbii romane!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Actualitate national

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei