Patronul firmei Autotehnorom, care lucrează pe un șantier care se întinde în județul Suceava pe 75 de kilometri, a atras atenția într-un amplu interviu pentru ”Ziar de Cluj” cu privire la problemele acute ale proiectului. Printre altele, acesta reclamă deficiențele din proiectul tehnic, în special cu privire la lipsa finanțării pentru căile de acces ale localnicilor și explozia prețului la materialele de construcție, pe care firma sa nu le poate acoperi singură.
„Este evident că dacă nu vor fi alocați bani care să acopere creșterea reală a prețurilor materialelor de construcții, proiectul nu va putea fi continuat”, a atras atenția Vasile Rîpan, care a vorbit fără menajamente despre aceste probleme.
El a arătat, printre altele, că plătește acum pentru o tonă de ciment circa 600 lei, iar beneficiarul lucrării, în speță Consiliul Județean Suceava, nu decontează decât circa 230 lei.
· Problema lipsei de fonduri în proiect pentru căile de acces noi
Este pentru prima dată când se vorbește deschis despre aceste probleme, care afectează o bună parte din locuitorii județului. Oamenii din Dolhasca sau Liteni, de exemplu, sunt exasperați de starea drumului județean, practic impracticabil pe anumite porțiuni, iar reacția lor este în primul rând de a înjura constructorul.
Firma are deschis șantier pe un prim lot care începe de la limita județului Iași, trece prin Dolhasca, Liteni, Udești, Bosanci, Ipotești și continuă cu un al doilea lot care leagă localitățile Liteni, Stroiești, Costâna, Dărmănești cu drumul european E85.
Vasile Rîpan a explicat de ce sunt probleme majore la asigurarea căilor de acces de la drum în curțile oamenilor: ”Credem că riveranii drumurilor bucovinene au dreptul la drumuri moderne și la accese facile la acestea. Din păcate, constructorul nu poate decât să execute proiectul tehnic așa cum acesta a fost întocmit de către Consiliul Județean Suceava. În proiect, deși a fost prevăzută dezafectarea vechilor accese ale riveranilor, nu a fost prevăzută construirea unor accese noi și nici adaptarea celor vechi. Evident, accesele nefiind lucrări cuprinse în proiect, beneficiarul nu a alocat nici resurse financiare în acest sens. Noi, constructorul, am solicitat modificarea proiectului pentru a soluționa accesul la proprietățile riveranilor, încă de la începutul contractului, iunie 2020. Abia în august 2021 am primit de la beneficiar (n.n. Consiliul Județean Suceava, prin asistența tehnică a proiectului) o dispoziție de șantier cu aspect general care ar înlătura anumite obstacole fără a soluționa integral problema acceselor”.
· Prețurile la materiale de construcții au explodat pur și simplu
Pe lângă erorile de proiectare, cea mai mare problemă, una în parte imprevizibilă, este cea legată de creșterea bruscă a prețurilor la materialele de construcții. După cum am arătat la începutul materialului, este vorba de dublări ale prețurilor, ori chiar de creșteri și mai mari de atât.
Patronul Autotehnorom a mai arătat că se înregistrează întârzieri și pentru că a fost obligat să returneze avansul acordat după numai 6 luni, în timp ce în cazul contractului similar de pe raza județului Iași avansul este recuperat etapizat, până la terminarea execuției lucrărilor. Această presiune suplimentară a obligat firma să apeleze la credite bancare suplimentare pentru a susține execuția lucrărilor.
La finalul interviului din Ziar de Cluj, Vasile Rîpan a tras și câteva concluzii cu privire la problemele care ar trebui rezolvate pentru ca lucrarea să fie totuși dusă la bun sfârșit:
· Rezolvarea deficiențelor proiectului într‐un timp scurt și revizuirea listelor de cantități de către beneficiar astfel încât antreprenorul să poată fi plătit pentru lucrările executate;
· Supervizarea contractului cu profesionalism, bună-credință și conform scopului contractului;
· Acordarea de către beneficiar a extensiei de timp aferente întârzierilor care nu țin de culpa constructorului;
· Plata de către beneficiar a sumelor aferente ajustării prețurilor ca urmare a creșterii prețurilor materialelor, conform contractului asumat;
· Plata de către beneficiar a sumelor aferente lucrărilor executate de antreprenor conform prevederilor contractului și refuzate de supervizor fără justificare contractuală.
În final, omul de afaceri a subliniat totuși că el și oamenii săi nu doresc altceva decât ducerea la bun sfârșit a proiectului, iar pentru asta este nevoie de o colaborare eficientă și corectă între parteneri. Principalii parteneri din proiect sunt firma Autotehnorom și Consiliul Județean Suceava, în calitate de administrator al drumului.
Exemple de creștere a prețurilor la materiale și materii prime, în doar ceva mai mult de un an de zile
Balast de la 11 lei/tonă la 25 lei/tonă +127,27%
Oțel beton fasonat de la 2,85 lei/kg la 4,55 lei/kg +44,75%
Ciment de la 385 lei/tonă la 511 lei/tonă +32,72%
Motorină de la 4,25 lei/litru la 6,35 lei/litru +49,41%
Energie electrică de la 359 lei/Mwh la 1.447 lei/Mwh +302,99%
Gaz de la 100 lei/Mwh la 400 lei/Mwh +300,00%
Bitum de la 1.500 lei/tonă la 2.200 lei/tonă +46,67%
Fier de la 150 lei/tonă la 225 lei/tonă +50,00%