Primăria comunei Marginea se află în această perioadă într-o mare dificultate din punct de vedere financiar. Până la mijlocul lunii martie a acestui an trebuie să finalizeze refacerea unui drum care a fost modernizat prin fonduri SAPARD şi care a fost „măturat” pe o porţiune de aproximativ o sută de metri de o viitură, în 2010, când încă era în garanţie. Costurile de refacere a drumului au fost calculate la 500.000 de lei, cu tot cu TVA, o sumă imensă pentru bugetul local al unei comune, chiar dacă Marginea nu este tocmai o localitate săracă.
Primăria a început refacerea drumului şi a obţinut o scurtă prelungire a recepţiei finale
În luna noiembrie a anului trecut a fost termenul limită la care comisia de recepţie SAPARD a inspectat drumul, la cinci ani de la debutul lucrărilor.
Primarul comunei Marginea, Ioan Onufrei, a explicat ce s-a întâmplat în luna noiembrie.
„Înainte de data limită am betonat porţiunea de drum distrusă, cu firma locală Cosadel SRL Marginea. Comisia a luat act de faptul că facem eforturi să refacem drumul şi ne-a prelungit termenul limită până pe 18 martie 2014. Până la această dată trebuie să finalizăm şi apărarea de mal, adică exact zona care a cedat la inundaţiile din 2010. Costurile totale sunt de 500.000 de lei, cu tot cu TVA, bani pe care îi vom achita firmei Cosadel eşalonat, pentru că altfel nu avem posibilitatea să o facem. De această dată se va face o lucrare serioasă, mult mai rezistentă, care să nu cedeze în caz de inundaţii ”, a declarat Ioan Onufrei.
El a subliniat că, din punctul său de vedere, proiectul drumului realizat prin programul SAPARD a fost greşit, deoarece nu s-a luat în calcul riscul de inundaţii, iar drumul nu a fost protejat suficient.
Cum s-a ajuns în această situaţie limită
După cum am mai relatat în Monitorul de Suceava, în 2008, Consiliul Local al comunei Marginea a obţinut aprobare pentru reabilitarea şi modernizarea drumului forestier „Pietrele Muierii”, pe o porţiune de 4,32 de kilometri. Proiectul a fost promovat pentru a asigura accesul auto facil într-o zonă forestieră din Marginea.
Proiectul a fost adjudecat de firma SC Compania Quantum SRL Iaşi, valoarea totală eligibilă fiind de 3.257.349 de lei. Întreaga sumă a fost nerambursabilă.
În iulie 2010, în perioada în care drumul era asigurat, pârâul Suceviţa a ieşit din matcă şi a „ras” drumul betonat. Firma din Iaşi nu a mai fost însă de găsit, dispărând pur şi simplu. Nici poliţa de asigurare nu a mai fost activată, astfel că timpul a trecut, iar vremea scadenţei a venit pentru beneficiarul lucrării, Primăria comunei Marginea.
Deşi la prima vedere refacerea unei porţiuni de o sută de metri de drum nu ar trebui să fie o problemă deosebită din punct de vedere financiar, lucrurile nu stau deloc aşa.
Zona în care drumul a fost rupt este una foarte vulnerabilă atunci când pârâul Suceviţa se umflă. Aşa se face că mare parte din suma necesară lucrărilor este pentru apărarea drumului.
În proces cu firma care a fost consultant şi proiectant
Administraţia locală din Marginea speră că va reuşi să recupereze în instanţă măcar o parte din banii pe care trebuie să-i cheltuie acum.
Astfel, pe 6 ianuarie 2014, beneficiarul lucrării SAPARD, Primăria Marginea, a deschis un proces la Judecătoria Rădăuţi, împotriva firmei SC LUANLI COM SRL Şcheia, care a fost consultant şi proiectant în realizarea drumului cu fonduri europene.
Contactată telefonic, Claudia Moroşan, administratorul firmei, s-a arătat surprinsă de deschiderea acţiunii.
„Dacă o să fie cazul vom merge în instanţă şi ne vom apăra. Ce am făcut noi acolo din punct de vedere al consultanţei pentru fonduri europene şi al proiectului este corect şi legal”, a declarat administratorul.
Cert în momentul de faţă este că vremea scadenţei este foarte aproape pentru Primăria Marginea, care trebuie să finalizeze lucrarea până la jumătatea lunii martie. În cazul în care cei din comisie ar constata că drumul nu este în regulă, conform angajamentelor asumate, beneficiarul, Primăria Marginea, ar fi pus în situaţia de a returna întreaga valoare a proiectului, adică în jur de 3,2 milioane de lei.
(14 ian 2014, 12:28:09
DE CE ????
cine trebuia sa o "activeze".
Nu este corect ca "sătenii" sa plătească oalele sparte.
Firma de asigurare trebuie sa plătească. Eu nu sunt de acord ca din banii ce ii datorez primăriei sub forma de impozite locale, sa se suporte incompetenta "activa" a beneficiarului proiectului!