Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 2 mai 2024 - Anul XXIX, nr. 103 (8632)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9756 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5772 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Ce este ADHD și cum îl putem identifica

ADHD reprezintă abrevierea în limba engleză a „Attention Deficit Hyperactivity Disorder ”, o tulburare de tip comportamental care apare tot mai frecvent ca diagnostic pentru copii și adolescenți. În 1902, medicul englez George Still a prezentat, într-o serie de conferințe susținute la Royal College of Physicians of London, ceea ce este considerat în prezent a fi prima descriere modernă a variatelor simptome care sunt asociate cu ceea ce astăzi numim a fi ADHD. Doctorul Still a prezentat rezultatele studiului său asupra unui grup de 20 de copii pe care i-a întâlnit pe parcursul practicii sale, copii care, cu toate că nu prezentau probleme ale intelectului sau deficit de inteligență, aveau „un deficit de voință inhibitorie” sau „un defect morbid al controlului moral” asupra propriului lor comportament. De la acest moment studiile au avansat, fiind stimulate în special în Statele Unite, dar creșterea explozivă a cazurilor diagnosticate în întreaga lume au provocat, în special în a doua decadă a secolului trecut, o atenție specială acordată de specialiști din domeniul medical și al științelor sociale asupra acestui sindrom.

Motivele creșterii explozive a comportamentului hiperactiv pot fi identificate în schimbarea radicală a tipului de cultură în care trăim, a alimentației, a educației și poate a eredității. Dar indiferent de cauza identificată este evident faptul că asistăm la o creștere a numărului cazurilor de AHDH și potențial ADHD.

Această afecțiune se manifestă predilect prin hiperactivitate, impulsivitate și „distractibilitate”, fiind evidente cazurile copiilor „neastâmpărați” care dezvoltă în timp o serie de probleme de adaptare la cultura și regulile școlii. Prin urmare, putem nota că ADHD se referă la o afecțiune de tip neurobiologic prin care este afectată capacitatea individului de a opera în limite medii în autocontrolul impulsivității, comportament hiperactiv și lipsa atenției.

Copiii cu ADHD au dezavantaje semnificative pe termen lung în planul performanțelor academice, al realizărilor vocaționale și al dezvoltării social-emoționale, elemente care au la rândul lor un impact semnificativ asupra familiei, colegilor, școlii și societății. Cu toate că nu există un consens asupra modalităților de tratament medical, este în general acceptat faptul că aceste efecte pot fi evitate în mare măsură prin abordarea simptomaticii specifice cu metode adecvate problemelor specifice ADHD, personalității și contextului individului. În prezent, copiii diagnosticați sau cu potențial ADHD sunt asistați prin intervenții educaționale, terapii psiho-comportamentale (controlul comportamentului, tratament și sprijin/asistență psihologică) și tratamentul medical.

În anul 2006, în noi în țară, a fost inițiat proiectul „Educația imaginativă pentru includerea școlară a elevilor cu nevoi speciale. Focus pe ADHD”, iar studiul statistic aplicat asupra școlilor pilot relevă faptul că la nivelul întregului eșantion investigat, ponderea elevilor cu potențial ADHD în totalul populației de elevi investigați este de 6,2%, un procent foarte apropiat de situația din alte țări.

În România, studiile și statisticile recente evidențiază o prezență îngrijorătoare a violenței în școli, fiind relevant aici să amintim că slaba inhibare a comportamentului agresiv și hiperactivitatea sunt principalele simptome asociate ADHD. Într-un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației în anul 2006 se subliniază: „Conform rezultatelor cercetării, proporția unităților de învățământ la nivelul cărora se înregistrează fenomene de violență se ridică la un nivel îngrijorător, depășind 75% din totalul școlilor investigate.”

Copiii cu ADHD prezintă de regulă un tip de comportament care a fost clasificat de specialiști în două categorii principale: slaba capacitate de concentrare a atenției și impulsivitate-hiperactivitate. Criteriile stabilite în Manualului de Statistică și Diagnostic a Tulburărilor Mentale (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) sunt utilizate ca elemente standardizate pentru determinarea clinică a prezenței ADHD. Este notabil că prin acest manual se oferă criteriile conform cărora o persoană trebuie să manifeste un set clar de caracteristici pentru a fi diagnosticat clinic ca având ADHD: prezența timpurie – cel puțin unul dintre simptomele specifice s-a manifestat clar și constant înaintea vârstei de 7 ani; gravitatea – comportamentul reclamat trebuie să fie clar manifestat mai frecvent la copilul analizat decât la alți copii aflați în același stadiu de dezvoltare; durata – simptomele trebuie să fie manifestate cu cel puțin șase luni înaintea evaluării pentru a fi luate în considerație; contextul – simptomele trebuie să fie manifeste în contexte diferite; impactul specific – simptomele reclamate trebuie să aibă un impact negativ asupra vieții sociale/performanțelor școlare ale copilului.

Psiholog Mihai Moisoiu

Tel. 0753937223

www.mihaimoisoiu.ro

E-mail: mmmoisoiu@gmail.com

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Ce este ADHD și cum îl putem identifica.
 Vizualizări articol: 3852 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 25 voturi
Ce este ADHD și cum îl putem identifica5.0525

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Autentificaţi-vă pentru a posta comentarii!
Remember
Am uitat parola Înregistrare

Monitorul doreşte ca acest site să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ.
Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătura cu textul.
4. Username-ul să nu fie nume de personalităţi ale vieţii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greşeli, incoerenţă, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menţionate mai sus va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinţă interdicţia accesului la această facilitate a site-ului.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei