Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 17 apr 2013 - Anul XVIII, nr. 89 (5296)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Vedete fără voie

Cum au devenit romii din Pătrăuţi prima comunitate Amish din România, fără a avea habar de asta

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Click aici pentru VIDEO

 

Una dintre cele mai controversate comunităţi din America, renumită pentru modul simplist de viaţă, la fel ca în Evul Mediu, în care membrii acesteia  trăiesc fără electricitate, fără gaz metan, fără canalizare, care nu ştiu ce e acela  televizor, radio sau telefoane mobile, a găsit adepţi în sânul unei comune sucevene renumite pentru numărul mare de ţigani. Aşa anunţa ieri, cu litere de-o şchioapă, cotidianul naţional Libertatea, al cărui material de deschidere, „Şi-a vândut religia pentru o vacă”, prezintă povestea „şocantă” a mai multor „familii din judeţul Suceava care au trecut de la ortodoxism la cultul Amish după ce au primit avantaje în natură sau în bani”.

Culmea e că în Pătrăuţi, unde se spune că ar exista o comunitate Amish de mai bine de 15 ani, ai cărei membri trăiesc după reguli foarte stricte, „nu se uită la televizor, nu ascultă radioul, nu-şi duc copiii la şcoală, merg foarte rar la doctor şi citesc doar cărţi religioase”, oamenii nu au habar nici măcar ce înseamnă Amish.

„Nu am auzit să fi devenit careva Amish. Prea multe nu ştiu despre asta, ce am mai văzut pe la televizor”, spune primarul comunei, Vasile Breabăn.

Familia Burduja, despre care se spune că şi-a vândut religia pentru o vacă, trăieşte într-o margine de sat, aproape de buza unei râpe pline de gunoaie care lucesc în soarele primăvăratic, proaspăt ieşite de sub zăpada unei ierni mult prea lungi.

 

Vaca discordiei

La cei 32 de ani, Maria Burduja, femeia despre care se spune în Libertatea că şi-a vândut religia pentru o vacă, are doisprezece copii cu vârste cuprinse între două luni şi 13 ani.

„Am primit vaca drept ajutor, pentru că avem copii mulţi. În nici un moment nu am spus că renunţăm la religie. De ce spun aşa ceva, să ne facă pe noi de râs în toată ţara?”, spune cu năduf femeia care, de la naştere, a fost crescută şi trăieşte conform credinţei penticostale.

„Dacă-mi spunea cineva să-mi schimb religia, îi scoteam afară din curte”, spune femeia, care, din banii primiţi în februarie de la o familie de anabaptişti din America, a cumpărat o vacă, să aibă cu ce-i hrăni pe cei 12 copii, din care şapte sunt la şcoală şi unul la grădiniţă.

Chiar şi cu cei plecaţi la şcoală, tinda casei este ticsită de papucei plini de noroiul drumului care a înghiţit balastul turnat cu ceva ani în urmă, formând o clisă moale, care se lipeşte de picioare după fiecare ploaie. Acum s-a uscat, dar urmele sale dăinuie încă.

Curtea e pavată cu pietre pe jumătate, iar în cealaltă jumătate se găsesc mormane de lemne, rădăcini de copaci tăiaţi, smulse din pământ cu multă trudă şi folosite la încălzirea pe timp de iarnă.

Vaca ce asigură hrana atâtor guri flămânde e la loc de cinste, în grajd, alături de puiul ei.

„Vaca aceasta a fost dată în numele Domnului, ca ajutor. Eu nu-mi vând credinţa pentru o vacă, nici măcar pentru o casă, orice... Cum să scrie aşa ceva?”, spune revoltat tatăl femeii, cunoscut în sat drept Gică Groparul, pentru că el le-a săpat groapa tuturor celor care s-au întors în ţărână.

 

„Amish-ii” de Pătrăuţi, penticostali din tată în fiu

Nemulţumiţi de cele afirmate despre ei, zeci de locuitori de pe uliţă se adună la poarta familiei Burduja, cu care majoritatea sunt şi înrudiţi.

„Revolta” spontană a zecilor de locuitori de pe uliţa mărginaşă a Pătrăuţiului, daţi ca exemplu de comunitate Amish, face ca o maşină de Poliţie să şi apară acolo. Numai că, aflând că e vorba de o problemă religioasă, iar oamenii îşi exprimau paşnici nemulţumirile, reprezentantul autorităţilor îşi vede de treabă prin alte locuri.

„Nici n-am auzit, nu ştim ce e aia Amish”, spune un bărbat, care cere să li se facă dreptate, să nu se mai scrie minciuni despre ei.

Gospodarul casei, Radu Burduja, apare într-un suflet, venit în fugă de la serviciu:

„Eu sunt penticostal, aşa am crescut, în această credinţă. Cei care ne-au dat banii pentru vacă au vrut să dea un ajutor. Problema e că acum am auzit nişte trăsnăi de m-am speriat. Eu am auzit vorbindu-se de asta dimineaţă, la radio, în autobuz, şi râdeam şi eu singur, dar nu ştiam de cine e vorba. Nici când mi-am auzit numele nu mi-a trecut prin cap că ar fi vorba de mine! Ce au avut ei de câștigat că ne-au făcut de ruşine în întreaga ţară?”.

Pentru ei toţi, credinţa în Dumnezeu e sfântă şi numai gândul că s-ar fi lepădat de credinţa lor, pentru a căpăta ceva ce le lipseşte, îi jigneşte profund. Maria Burduja îşi frânge mâinile, neputincioasă, se revoltă, cere să i se facă dreptate şi din când în când varsă şi câte o lacrimă, pe care o şterge iute cu dosul palmei, pentru a nu fi văzută.

Săraci dar credincioşi, romii din Pătrăuţi refuză să fie daţi ca exemplu de trădători ai religiei în care au crescut. De altfel, comunitatea penticostală din Pătrăuţi are zeci de ani vechime, fiind înfiinţată tocmai pe la 1930, conform spuselor pastorului Ghiţă Turturean, care-i linişteşte pe cei doi soţi, a căror frământare interioară e vizibilă:

„Chiar dacă ei vorbesc şi spun ce spun, că ţi-ai schimbat religia, important e ca tu să fi rămas credincios. Ei să spună ce or vrea, dar e păcat, că e minciună”.

Părăsind aşa-zisa comunitate Amish din Pătrăuţi, pe fântâna de lângă casă se vede scrijelit în lemn, cu litere mari, cuvântul „Foame”. Pentru unii, în stomac, pentru alţii, de senzaţional.

 

Istoria comunităţilor Amish

„Ieşiţi din mijlocul lor şi despărţiţi-vă de ei, zice Domnul; nu vă atingeţi de ce este necurat, şi vă voi primi.“

Epistola lui Pavel către Corinteni

Istoria Creștinilor Amish începe pe vremea Reformei Protestante din Europa, când un grup radical de protestanţi elvețieni numiți Anabaptiști l-au urmat pe Ammann și au primit numele de Amish.

Amishii trăiesc îndeosebi în Pennsylvania, unde au migrat în secolul al 18-lea, ca reacție la războaiele și luptele religioase, la sărăcie, și la persecuțiile religioase de pe continentul european. Menţionați uneori ca Menoniți Amish, ei sunt un grup tradiționalist al bisericii creștine, format ca subgrup al bisericilor menonite.

Amishii sunt cunoscuți pentru un trai simplu, femeile purtând rochii simple și capul acoperit, iar bărbații de asemenea îmbrăcați decent, cei căsătoriți cu barbă și pălărie, reticenți în a adopta facilitățile tehnologiei moderne. Normele stabilite de Amish pentru biserică trebuie să fie respectate de către fiecare membru. Aceste norme acoperă cele mai multe aspecte de viață curentă și includ interdicții sau limitări privind utilizarea puterii liniei de energie electrică, de telefoane, de automobile, precum și reglementări privind îmbrăcămintea. Mulți membri ai bisericii Amish nu pot uza de nici un fel de asigurare socială sau de sănătate și nici nu acceptă asistență guvernamentală, cum ar fi protecţia socială. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Cum au devenit romii din Pătrăuţi prima comunitate Amish din România, fără a avea habar de asta.
 Vizualizări articol: 13322 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 2.20/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 2.2 din 5 voturi
Cum au devenit romii din Pătrăuţi prima comunitate Amish din România, fără a avea habar de asta2.255

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Facuti de ras?? trimis de
(17 apr 2013, 12:20:55
cu ce au fost facuti de ras?? amishii din cate stiu nu folosesc tehnologia. nu sunt violatori nu fura nu omoara... cu ce e rau ca ei sapa la mana? ... si daca primea banii de la presedinte..ce erau? SENATORI?
2.   * trimis de
(17 apr 2013, 13:00:10
pe lângă hilarul dintre etic şi estetic
şi stridenţa metaforică a Amish-ilor de Pătrăuţi
hai să mai trecem şi "exclusivul" cod numeric
pus în faţa "regiunii" , la intrare, să-l saluţihappy

altfel, localitatea-i mişto, cu primărie oranje
cu oameni predispuşi la cleptomanie (ca peste tot)
vă plictisiţi .. de faceţi un aşa reportaj ?
căci e doar un copy/paste (şi-o mişcare din cot) ?!happy
3.   Acolo traiesc oameni...cu suflet.netranzactionabil trimis de
(17 apr 2013, 13:02:26
mare pacat...sa poti spune ca esti sectar din tata in fiu. e de laudat ca traiesti intr-o inselare atat de amara si de adanca?
ba e de plans...generatii de oameni care traiesc in minciuna...iar daca despre crestinii ortodocsi se poate spune ca nu stim cu siguranta unde se duc dupa moarte, despre sectari se poate spune ca merg cu siguranta in fundul iadului.

cunosc o buna parte din comunitatea de romi de la patrauti. si din fericire, mai sunt si oameni care, desi au parinti sectari si rude eretice, ei sunt crestini ORTODOCSI. sunt oameni intr-adevar simpli si care nu si-au vandut sufletul pentru pofta(foamea) burtii sau pt. a primi contravaloarea unui carton de pus deasupra capului.

3.1  RE: Acolo traiesc oameni...cu suflet.netranzactionabil trimis de
(17 apr 2013, 22:03:01
Da, sigur... daca ai sta tu la poarta raiului, sigur ar fi trimisi in iad toti, in afara de ortodocsi. Dar uite ca nu te-a pus nimeni sa faci trierea, cine merge in rai si cine merge in iad. Din fericire, viata vesnica ni s-a dat fara bani si fara plata, prin credinta in Isus Hristos.
4.   Acolo traiesc oameni...cu suflet.netranzactionabil trimis de
(17 apr 2013, 15:46:20
concetățene ,care e totuși diferența între sectar și ortodox?toți dar toți respiră același aer sunt încălziți de același soare și după ce mor toți dar toți sunt înghițiți de același pămant care ia hrănit.Din punctul meu de vedere marele păcat care e denumit păcat se rezumă la a ști să faci bine aproapelui tău și totuși sa nu-l faci ,deci stimate religia dezbină pe cînd dragostea construiește punți de ajutorare între semeni.Ca și încheiere de ar fi iad și rai și aceste două fiind patronate de două etnități care ar reprezenta binele și răul ,frumosul/urâtul,blânde
5.   Comentariu trimis de
(17 apr 2013, 15:57:18
blândețea /asprimea felul tău de a fi care din acestea doua te -ar reprezenta?NIMENI care merge în piață la cumparături nu o să-și ia alimente stricate ci doar bune astfel cele stricate au o destinație specială...la gunoi tot asfel e și cu religia care nu schimbă felul nostu de a fi din răi mai buni indiferent de cum s-ar numi ea ortodoxă ,sectantă are tot o singură destinație LA GUNOI
6.   Magari pana la moarte, dar nu fara batic... trimis de
(17 apr 2013, 22:16:44
cand va fi clar, odata pt. totdeauna, pt.toti sectarii ca numele Mantuitorului a fost, este si va fi IISUS HRISTOS?

cat veti mai continua batjocura voastra scriind ISUS inloc de IISUS? adica dupa cum vedeti cu doi de i !
Isus cu un singur i inseamna un substantiv comun ce va caracterizeaza pe voi toti, lumea ''buna'', fericitii purtatori de batic.
7.   Amish trimis de
(17 apr 2013, 22:38:57
Pe acesti Amish-i i-am intalnit in statul Wisconsin. Sunt oameni gospodari, ei singuri isi pregatesc mancare, se imbraca, se deplaseaza cu un fel de carute. Au fermele lor, suprafete agricole pe care le muncesc. Din cate stiu sunt foarte pasnici, intr-adevar nu folosesc curent electric. De la ei obisnuiescbsa cumpar branza si diferite produse animale, care sunt si foarte sanatoase - comparativ cu ceea ce se gaseste in magaazin. Si ce-i mai important: sunt foarte foarte cinstiti. De aceea NU MA INTERESEAZA absolut deloc la ce se inchina sau ce credinta au!! Punct.
8.   Ce inseamna sa fi religios? trimis de
(31 mai 2013, 11:43:47
Haideti sa vedem ce spune Biblia despre a fi religios,si asta e valabil pentru toti;atat noi cat si acea familie si locuitorii satului:

Iacov 1:26 Dacă crede cineva că este religios, şi nu-şi înfrînează limba, ci îşi înşeală inima, religiunea unui astfel de om este zădarnică.
Iacov 1:27 Religiunea curată şi neîntinată, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este să cercetăm pe orfani şi pe văduve în necazurile lor, şi să ne păzim neîntinaţi de lume.

Putem vedea ca religia noastra nu e valabila inaintea Lui Dumnezeu daca nu traim in ascultare de Cuvantul Lui.
In Biblie mai e scris:

Rom 5:8 Dar Dumnezeu Îşi arată dragostea faţă de noi prin faptul că, pe cînd eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi.
Rom 5:9 Deci, cu atît mai mult acum, cînd sîntem socotiţi neprihăniţi, prin sîngele Lui, vom fi mîntuiţi prin El de mînia lui Dumnezeu.
Rom 5:10 Căci, dacă atunci cînd eram vrăjmaşi, am fost împăcaţi cu Dumnezeu, prin moartea Fiului Său, cu mult mai mult acum, cînd sîntem împăcaţi cu El, vom fi mîntuiţi prin viaţa Lui.

Daca nu suntem impacati cu Dumnezeu cum scrie in Biblie sigur ca sufletele noastre sunt pierdute ;nu sa luam o vaca de la amish!Apropo:i-a mai pasat cuiva de acea familie?De ce o fapta buna facuta pentru Domnul e vorbita atat de rau de unii?

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei