Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 31 ian 2009 - Anul XIV, nr. 24 (4010)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,973 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6085 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Realitate

Slaba pregătire oferită de instructorii auto, primul pas spre tragediile de pe şosele

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Accidentele rutiere grave petrecute în judeţul Suceava sunt în creştere de la an la an, statisticile Poliţiei înregistrând anual zeci de morţi şi sute de răniţi în evenimente rutiere. Autorităţile identifică drept cauze mai mulţi  factori, cel mai important fiind creşterea continuă a numărului de maşini.

Atât în judeţul Suceava, cât şi în toată ţara, tinerii provoacă cele mai grave accidente. Pe lângă faptul că mulţi dintre aceştia au maşini puternice şi calcă prea mult pedala de acceleraţie, un factor important în producerea accidentelor este reprezentat şi de slaba lor pregătire ca şoferi.

 

Conform datelor Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Suceava, anul trecut 42.329 de suceveni au dat examen pentru obţinerea permisului de conducere. Dintre ei au promovat 13.491, ceea ce reprezintă un procent de 31,8%. În acest procent intră şi cei care au repetat examenul de mai multe ori, de unde rezultă că procentul efectiv de promovări în raport cu numărul de examene este şi mai mic. Comparativ cu anul 2007, promovabilitatea a scăzut cu aproape 4%.

 

Elevii instructorilor independenţi, rezultate mai slabe

La aceeaşi instituţie există şi o situaţie pe fiecare şcoală în parte, cu privire la gradul de promovabilitate al candidaţilor.

Diferenţele de la o şcoală la alta sunt foarte mari. De exemplu, în 2007, au fost şcoli în cazul cărora doar 20% dintre elevi au promovat examenul, chiar dacă unii l-au repetat de mai multe ori. Altele se pot lăuda însă cu mai mult de jumătate dintre elevi promovaţi.

Situaţia a fost aceeaşi şi anul trecut. În primele şapte luni ale lui 2008 au fost şcoli cu grad de promovabilitate de până la 66%, în timp ce altele abia au depăşit un procent de 25%. 

Cert este că per ansamblu şcolile de şoferi au avut un procent de promovabilitate peste media totală, de 31,8%. Această situaţie se explică prin faptul că mai bine de jumătate dintre cursanţi au ales să se pregătească cu un instructor independent, iar în cazul acestora gradul de promovabilitate este mult mai mic.

„Instructorii independenţi au în general mai puţini candidaţi promovaţi, lucru demonstrat cert de faptul că şcolile de şoferi au rezultatele peste media totală de promovabilitate. În cazul instructorilor independenţi însă, nu avem cifre concrete, ei nefiind înregistraţi la noi, cu acelaşi statut ca şi şcolile de şoferi”, a explicat comisarul Florin Chiaptanaru, şeful  Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Suceava.   

 

Şcoli fără dotări şi ore de legislaţie pe foaie

Unii dintre patronii şcolilor de şoferi fruntaşe în ceea ce priveşte promovabilitatea sunt vehemenţi la adresa colegilor.

„Am făcut investiţii serioase, avem simulator auto şi o sală cu 20 de calculatoare cu programe profesioniste, pentru a adapta candidaţii la noul mod de examinare pe calculator. De asemenea, ţinem ore de legislaţie atât dimineaţa, cât şi după-amiaza, pentru a se putea pregăti toţi cursanţii, funcţie de programul lor.

Nu vreau să fiu răutăcios, dar sunt şcoli de şoferi care nu fac pregătire profesionistă. Nu e posibil să ai şcoală şi să nu fii dotat măcar cu un calculator. Sunt instructori care merg la şcoli şi obţin adeverinţe cum că elevii lor au făcut ore de legislaţie fără ca ei măcar să treacă pe acolo”, spune Constantin Alecsa, administratorul şcolii Linalex Suceava, cu procent de promovabilitate de 56% în prima jumătate a anului trecut.

Acesta spune tranşant că slaba pregătire oferită de unii dintre instructorii din judeţ reprezintă un factor important în producerea unor accidente rutiere.

„Vedem uneori instructori care permit ca elevul să oprească în locuri interzise, să nu dea prioritate unor pietoni, asta se întâmplă din păcate”, declară Acsinte.  

Mircea Ţiţel, administratorul şcolii Tet-Gim SRL Suceava, şi aceasta fruntaşă în ceea ce priveşte numărul de candidaţi care au obţinut permis de conducere, crede că secretul succesului stă tot în orele de legislaţie.

„Am un profesor extraordinar, care pregăteşte elevii temeinic şi face cursuri la orice oră din zi, şi funcţie de programul elevilor. Am făcut investiţii în calculatoare, pentru noul mod de examinare, numai aşa putem continua. Nu vreau să îmi critic colegii, dar trebuie mai multă seriozitate în pregătirea elevilor”, spune acesta. 

„Nu vreau să vorbesc într-o notă rea despre colegii independenţi, dar se ignoră foarte mult pregătirea teoretică, şi aici se pică foarte mult. Unele şcoli au tarife mai mici, asta tocmai pentru că nu oferă o pregătire completă”, spune profesorul Radu Dumitru, de la Tet-Gim.   

 

Toată lumea găseşte alţi vinovaţi

În ceea ce-i priveşte pe instructorii auto, în lipsa unor statistici clare şi în cazul lor, fiecare spune că alţii oferă pregătire slabă.

„Eu lucrez ca instructor auto autorizat din 1992. Cred că noi ne facem uneori mai bine treaba chiar decât şcolile de şoferi. Sunt printre noi şi oameni slabi pregătiţi, dar în nici un caz nu toţi suntem la fel”, spune Aurel Piroş, secretarul Sindicatului Naţional al Instructorilor Autorizaţi, filiala Suceava, care reuneşte în jur de 100 de membri.

Cristi Scutelnicu, de la şcoala Deltacar Suceava, unde rata de promovabilitate a fost, în primele şapte luni ale anului trecut, de 43%, iar în 2007, de 42%, sub media obţinută la alte şcoli de şoferi, pune rezultatele slabe tot pe seama instructorilor independenţi.

„Noi facem partea practică, care ţine de noi, avem candidaţi care promovează sala, dar pică la traseu, unde răspunderea le aparţine instructorilor independenţi cu care colaborăm”, spune acesta.

 

Şcolile şi instructorii slabi vor dispărea de pe piaţă

În judeţul Suceava sunt înregistrate aproape 60 de şcoli de şoferi şi 400 de instructori, angajaţi în cadrul şcolilor ori care lucrează ca independenţi. Comisarul Florin Chiaptanaru spune că numărul instructorilor şi al şcolilor este peste media din ţară, şi mult prea mare în raport cu numărul de elevi care vor avea nevoie în următorii ani de serviciile lor.

„Deja sunt cazuri în care patroni de şcoli se asociază între ei. Mai ales după introducerea examenului pe calculator este nevoie de investiţii şi nu toţi şi le permit. În timp va fi o selecţie, şi vor rămâne pe piaţă doar cei puternici, care asigură şi condiţii bune elevilor”, crede comisarul.

 

Dezinteresul cursanţilor, o altă cauză a rezultatelor slabe 

Atunci când se aduc în discuţie statisticile privind numărul mic de cursanţi care reuşesc să promoveze examenul pentru obţinerea permisului de conducere, mai toţi instructorii auto spun că o parte dintre candidaţi tratează superficial examenul.

Deşi ajung să dea de mai multe ori probele, unii candidaţi refuză să se pregătească cu seriozitate, şi, dacă printr-un noroc iau în sfârşit examenul, devin adevărate pericole în trafic.      

Conform unei analize a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, care vizează perioada 2005-2007, dintre conducătorii auto implicaţi cu vinovăţie în producerea accidentelor grave de circulaţie, 37,6% sunt din categoria celor cu vârste cuprinse între 18 şi 29 ani.

Specialiştii spun că imediat după ce iau permisul, pentru o scurtă perioadă de timp, şoferii tineri conduc cu prudenţă, fiind puţin stăpâni pe volan, însă, după ce capătă puţină încredere în capacităţile lor, unii dintre ei apasă puternic pedala de acceleraţie. Cum în realitate nu sunt încă şoferi foarte buni, pot produce cu uşurinţă accidente rutiere.

 

Şcolile, obligate să-şi afişeze procentele de promovabilitate

Fiecare sucevean care doreşte să dea examen pentru a obţine permis de conducere are dreptul să ştie ce grad de promovabilitate are şcoala de şoferi la care apelează. Conform legii, fiecare şcoală trebuie să afişeze la vedere rezultatele pe care le-a avut în anul precedent, pentru ca elevul să poată face o alegere în cunoştinţă de cauză.

Instituţia autorizată să sancţioneze abaterile şcolilor de şoferi este Agenţia Rutieră Română. La finele anului trecut, inspectorii agenţiei au făcut numeroase controale, aplicând şapte amenzi şi suspendând activitatea a trei şcoli (două au avut activitatea suspendată provizoriu şi una definitiv, pentru că nu mai avea sală de legislaţie).  

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Slaba pregătire oferită de instructorii auto, primul pas spre tragediile de pe şosele .
 Vizualizări articol: 2015 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.29/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.3 din 7 voturi
Slaba pregătire oferită de instructorii auto, primul pas spre tragediile de pe şosele4.357

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Scoli de carton trimis de
(31 ian 2009, 11:44:44
-un exemplu concludent despre pregatirea viitorilor soferi luati-l de la scolile lui SALVAR si OVADIUC. Cel putin acesti doi excroci lipsiti de cele mai elementare reguli ale bunului simt, ar trebui desfiintati si odata cu ei si numele lor. Cine a verificat vreodata spatiile insalubre a acestor imbecili si paria societatii romanesti.

Ce sa vorbim in continuare, suntem o tara de rahat cu o conducere pe plan local si national mai de rahat.
2.   Nu-i chiar asa trimis de
(31 ian 2009, 13:59:07
Eu am un coleg care a facut recent scoala la OVADIUC si a luat examenul cu maxim(26)puncte.S-a pregatit la sala cateva zile,a citit legislatia si a facut multe chestionare .Mi-a spus ca faptul ca a lucrat la sala cu d-l Ovadiuc, l-a ajutat foarte mult,iar instructorul auto a fost foarte serios .Cine vrea permis de conducere trebuie sa invete si sa mearga la sala.Dar unii inca mai vor sa dea spaga sa cumpere ...moartea lor si a altora.S-a terminat cu spaga,la invatat !!!!!!!!
3.   Nici instructorii nu stiu sa conduca... trimis de
(31 ian 2009, 14:03:53
sunt niste cretini care stau juma de ora in masina cu bobocul,ii explica unde e claxonul si viteza intai,apoi ii spun:gata,ora s-a terminat,ne vedem maine! dupa care o iau de la capat
4.   Articol de rahat trimis de
(31 ian 2009, 15:23:11
d-le Florin Paiu, pe langa faptul ca ti-ai urcat toata Politia in cap, acum urmeaza instructorii..

cu alte cuvinte, daca inca nu ai permis, nici nu o sa ai in veci!!

de ce generalizezi si ii bagi in aceeasi oala pe toti instructorii? daca as fi instructor te-as da in judecata..

iar tu INSPECTORUL.. esti un cretin. nu conteaza cu ce scoala de soferi faci scoala auto, ci cat inveti, la fel cum spune si MARGARETA. iar daca OVADIUC si SALVAR sunt niste excroci, de ce continua lumea sa vina la ei avand in vedere ca sunt cel putin 15 scoli de soferi in Suceava?

dupa parerea mea reprezinti interesele vreunei scoli de soferi
4.1  RE: Articol de rahat trimis de
(31 ian 2009, 15:34:40
singurul instructor OK din toata suceava asta e doru gavriliuc,restul niste cretini!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei