Principala opţiune de dezvoltare pentru companiile româneşti producătoare de software este vânzarea, în timp ce pentru firmele online este fuziunea sau achiziţia, a declarat, ieri, preşedintele grupului Softwin, Florin Talpeş, la seminarul Mediafax Talks about IT&C.
"Proprietarii se vor orienta către vânzarea companiei deoarece în România au apărut tot mai multe fonduri de investiţii, dar ca şi urmare a culturii românilor care sunt orientaţi pe termen scurt în afaceri. Din aceste motive cred că alegerea va fi vânzarea", a spus Talpeş.
El a adăugat că în industria de software locală sub 0,1% dintre companii au un profit anual de peste zece milioane de dolari, sub 1% au un milion de dolari, iar restul au profit de sute de mii de dolari.
"Numărul companiilor care au valoare de piaţă de cel puţin 100 de milioane de dolari reprezintă mai puţin de 0,1% din total, iar cele de minim zece milioane reprezintă sub 1%. Până în 2010, cred că vor fi zeci de companii cu valoare de cel puţin zece milioane de dolari", a arătat preşedintele Softwin.
La rândul său, preşedintele grupului Gecad, Radu Georgescu, a afirmat că două din trei companii cu activitate online vor ajunge în următorii doi ani la o valoare de peste o sută de milioane de dolari.
"Într-un an, maxim doi, cred că două din trei dintre companiile cu activitate online se vor apropia valoric de o sută de milioane de dolari", a spus Georgescu.
În România, achiziţiile în sectorul software au loc pentru diversificarea activităţii sau creşterea valorii companiei.
"BitDefender a achiziţionat în 2007 o companie spaniolă pentru creşterea valorii, nu pentru creşterea cotei de piaţă. De exemplu, când cumperi o companie cu un profit de un dolar, valoarea companiei care preia va creşte cu 15-40 dolari", a mai spus Talpeş.
Referitor la opţiunea listării în locul celei de vânzare, Talpeş susţine că listarea pe piaţa de capital este o oportunitate pentru companiile care oferă consultanţă IT, nu şi pentru cele care produc tehnologie principală.