Google
 
vineri, 1 nov 2019 - Anul XXIV, nr. 256 (7257)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,7669 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3343 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Iulius Mall Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Nu cred!

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

S-a dat publicităţii „Barometrul de consum cultural” realizat de Centrul de studii al Ministerului Culturii. O primă impresie: cifrele arată realităţi dezolante! Văzând prestigiosul patronaj al Ministerului Culturii, ai zice că seriozitatea şi obiectivitatea sondajului pe care se întemeiază „Barometrului 2018” sunt, ca să zic aşa, irefutabile. Oarecari îndoieli ar putea produce, totuşi, precizarea că, de fapt, cercetarea în sine, pe teren, n-a întreprins-o organul Ministerului Culturii, ci IRES, „Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie”, un „think tank” clujeano-bucureştean foarte prezent de mulţi ani în câmpul investigaţiilor de acest gen. Ministerul pare doar a fi centralizat datele furnizate de operatorii IRES, astfel acordându-le întregul credit şi validându-le oficial. N-aş avea motive să mă îndoiesc de obiectivitatea think tank-ului decât, poate, amintindu-mi observaţia avocatului şi sociologului Ralph Nader (de cinci ori candidat la Preşedinţia Statelor Unite, în 1971, 1992, 2000, 2004, 2008): „Fiecare entitate de tip think tank nu este neutră şi non-partizană, ci dimpotrivă”. Cum, de astă dată, mizele nu-s prea apăsat politice, „Barometrul” poate fi scutit de suspiciunile obişnuite: cifra-i cifră. Depinde cum o interpretezi, fie în cheie catastrofică, fie ultraoptimistă. De pildă: sondajul oferă constatarea că un român din trei a văzut, în 2018, un spectacol teatral. Titlul într-un cotidian e cam... pe dos: „Doi români din trei nu au fost niciodată la teatru!” E plin paharul sau e gol? Doar teatrul în sine – spunea regizorul Hausvater – „este un barometru cultural”! Eu aş zice că-i de-a dreptul surprinzătoare şi, în fond, ar fi benefică informaţia potrivit căreia un român din trei a văzut anul trecut un spectacol teatral. Dacă răspunsul s-a obţinut prin chestionare directă, îl bănuiesc de nesinceritate. Tot românul întrebat dacă se spală pe dinţi va răspunde, cu siguranţă, „da” şi, în fapt, suntem pe ultimul loc în Europa la consumul de pastă de dinţi! E jenant să recunoşti că nu foloseşti periuţa, dar şi că n-ai călcat într-o sală de teatru, mai simplu este să spui „da” şi „te-ai scos”. Nu ştiu care-i metodologia, poate s-au luat în calcul răspunsuri provenite din zone privilegiate teatral, poate s-a împărţit numărul total al biletelor vândute la cel al locuitorilor României, numai că astfel de rezultat este iluzoriu: împătimiţii de teatru din marile oraşe, care nu scapă nici o premieră, trag în sus o medie tipică pentru vulnerabilitatea concluziilor statisticii (dacă eu am mâncat doi pui şi tu nici unul, s-a consumat un pui pe cap de locuitor...) Unu din trei români a fost la teatru? Bine ar fi să fie, dar pur şi simplu nu cred! De altfel, aceeaşi cercetare constată că „În ciuda creşterii numărului de spectacole, consumul de teatru a scăzut de la 37% în 2014, la 33% în 2018.” A crescut, în schimb, „consumul de spectacole muzicale de divertisment”. Păi, nu? Preşedintele Institutului Naţional de Statistică, Tudorel Andrei, a interpretat după cum urmează evidenţa că un român cheltuieşte anual pentru cultură de cinci ori mai puţin decât media europeană: „Cea mai mare parte a sumei este alocată pentru plata serviciilor tv şi mai puţin pentru procurarea altor servicii culturale.” Televiziune = cultură? De fapt, cât la sută este cultură în programele tv? 10, 15%? Mă tem că nici atât. Politică, violenţă, sport, can-can, folclor trucat, reclame, cam asta-i baza. Sigur, dacă urmăreşti o emisiune despre liliecii din Tombuctu, îţi adaogi un strop de informaţie la cultura generală, însă la nivelul alamanah-magazin-curiozităţi, ceea ce n-are cum interesa cercetarea în discuţie. La noi, Tvr Cultural, post înfiinţat în 2001, şi-a restrâns an de an spaţiul de emisie, pentru ca să dispară definitiv în 2011 din lipsă flagrantă de audienţă. Ce semnal poate fi mai elocvent? Plata serviciilor tv se cuvine introdusă în totalul cheltuielilor culturale? Da, dacă definim cultura în sensul larg, acela al oricărei „activităţi umane exprimată în termeni spirituali, materiali, intelectuali sau emoţionali” (definiţia UNESCO). Nu, fiindcă astfel s-ar justifica includerea în patrimoniul culturii până şi a inculturii huiduielilor licenţioase din tribune – nu-i aşa, „act emoţional”! (Prefer definiţia lui Malraux: „Cultura este suma tuturor formelor de artă, de iubire şi gândire care, pe parcursul secolelor, l-au ajutat pe om să fie tot mai puţin înrobit.”) A lua prestaţia televiziunii în bloc (şi-n calcule statistice) ca fapt de cultură este o eroare metodologică. Altfel, „Barometrul” nu vine cu mari noutăţi şi, în general, confirmă un trend cultural descendent. Asta fiind situaţia.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Nu cred!.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 5 voturi
Nu cred!5.055

Shopping City Suceava
DAREX AUTO - Showroom Botosani
Denis
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Autentificaţi-vă pentru a posta comentarii!
Remember
Am uitat parola Înregistrare

Monitorul doreşte ca acest site să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ.
Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătura cu textul.
4. Username-ul să nu fie nume de personalităţi ale vieţii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greşeli, incoerenţă, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menţionate mai sus va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinţă interdicţia accesului la această facilitate a site-ului.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

Optik Tataru Suceava Centru Nicolae Balcescu 8 Tel 0730880866
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei