Proiectul Erasmus+ „Lume nouă, viaţă nouă”, care se derulează la Şcoala Gimnazială ,,Petru Comarnescu” din Gura Humorului, în perioada 2014-2016, a oferit cadrelor didactice implicate oportunitatea de a învăţa şi experimenta lucruri noi pe care le pot aplica în activitatea didactică. În acest sens s-a desfăşurat şi proiectul de mobilitate din Cipru, care a avut ca obiectiv principal motivarea elevilor talentaţi la matematică şi îmbunătăţirea performanţelor acestora prin noi metode de comunicare. Cursul de didactica matematicii,„Le-MATH: Learning Mathematics through new communication factors”, a avut loc în perioada 17-23 noiembrie 2015 la Constantinos The Great Hotel, din localitatea Protaras.
În loc să înveţe, mulţi elevi preferă să îşi petreacă timpul uitându-se la televizor, jucându-se pe calculator sau pe telefonul mobil, socializând pe diverse reţele on-line. O modalitate de a-i atrage înapoi spre şcoală este şi aceea de a utiliza în predarea/învăţarea matematicii (şi nu numai) a unor metode netradiţionale precum jocurile, teatrul sau competiţii similare concursului X-Factor. Scopul acestui curs a fost dezvoltarea metodologiei de predare şi învăţare a matematicii prin utilizarea a două mijloace principale ce pot fi folosite de profesori:MATHeatre: „Predarea-Învăţatea matematicii prin activităţi de teatru matematic” şi MATH-Factor: „Predarea-învaţarea matematicii prin intermediul activităţilor comunicative” .
Ideea nu este de a schimba modul de predare al profesorilor, ci doar de a deschide o portiţă asupra modului în care se poate integra teatrul matematic/concursurile gen MathFactor, din când în când, în înţelegerea de către elevi a conţinuturilor matematice/conceptelor. În acest fel, se poate crea o dinamică în interiorul claselor unde fiecare elev poate face schimb de idei, poate oferi conţinuturi, poate asculta, având plăcerea de a lucra împreună. Scopul unor asemenea activităţi nu este de a fi desfăşurate continuu de-a lungul anului, ci o dată în cadrul unor activităţi şcolare sau extraşcolare (Şcoala Altfel), când nu suntem restricţionaţi de programa şcolară.
Avantajele utilizării acestor mijloace sunt îmbunătăţirea performanţelor academice ale elevilor şi creşterea motivaţiei pentru studiul matematicii. Dar poate cel mai important câştig este faptul că îi pregăteşte pentru viaţă prin dezvoltarea creativităţii, îmbunătăţirea încrederii în sine şi a competenţei de a vorbi/prezenta un concept (nu neapărat matematic)/idee în public.
Cursul a reprezentat o oportunitate de a cunoaşte diverse mijloace didactice ce sunt utilizate în predarea matematicii în alte sisteme de învăţământ. Întâlnirea cu profesori care predau matematica în alte ţări europene (Letonia, Lituania, Cehia şi Italia) a fost un bun prilej de a face schimb de idei şi bune practici în vederea creşterii interesului elevilor pentru studiul acestei discipline.
Profesor Emanuela Aluculesei
Şcoala Gimnazială ”Petru Comarnescu” Gura Humorului