Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţie, va prezenta, luni, noul pachet de legi privind învăţământul preuniversitar, superior şi statutul personalului didactic, despre care spune că flexibilizează sistemul de finanţare, dă importanţă şcolilor şi oferă deschidere universităţilor.
Proiectele se vor afla în dezbatere o lună, timp în care vor putea fi aduse sugestii şi amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate şi, după caz, integrate în proiect. După definitivare, proiectul va intra în dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului.
Descentralizare.
Ministrul Educaţiei a declarat, în octombrie, că este mândru şi mulţumit de acest pachet de legi, întrucât este un document complex, modern, care permite reducerea curriculei şi descentralizarea financiară, mută accentul pe elev şi impune standarde de pregătire pentru profesori.
"La nivelul şcolii vor fi angajaţi profesorii, la nivelul şcolii va fi selectat directorul, şcoala va fi finanţată pe număr de elevi. Meritocraţia şcolii va începe să primeze. Un alt lucru important vizează, de asemenea, descentralizarea curriculei, astfel încât, şcoala va putea să aleagă în măsură de 25-30 la sută materiile opţionale. Mai mult, liceele vor putea organiza examene de admitere proprii. Mai multă autonomie dată liceelor şi şcolilor, îndeobşte. Vor fi licee care vor putea, dacă vor dori, să-şi organizeze examene de admitere la intrarea în liceu, pentru că vor dori să-şi selecteze resursa umană. Va fi libertatea lor, pe care vor trebui să o comunice cu un an înainte, pentru ca părinţii şi copiii să se poată pregăti", a spus Adomniţei.
Şcolile slabe, închise.
Totodată, absolvenţii care vor să devină profesori trebuie să facă minimum doi ani de stagiatură, timp în care pot afla dacă au sau nu vocaţie de dascăl. După stagiatură, profesorul se poate înscrie la concursul de definitivat, acesta putând fi susţinut de trei ori în cinci ani. Ulterior, profesorul definitiv se poate înscrie la concursul de titularizare, care va fi organizat de fiecare unitate de învăţământ.
Unităţile de învăţământ performante vor fi extinse şi cele care nu oferă calitate s-ar putea închide. "Vreau să avem şcoli mai atractive, mai prietenoase, în care să dispară violenţa şi actele care pătează onoarea, dar şi care să se debaraseze de profesorii problemă", a spus ministrul, adăugând că o şcoală bună va putea prelua infrastrucura uneia slabe desfiinţate.
De la 3 la 16 ani.
Învăţământul obligatoriu ar urma să înceapă la trei şi să se încheie la 16 ani, cuprinzând trei ani de grădiniţă, un an pregătitor, patru ani de şcoală generală şi restul de gimnaziu.
În acest sens, ministrul Educaţiei vrea ca până în 2010 să creeze locuri în grădiniţe pentru toţi copiii începând de la vârsta de trei ani.
"Eu aş vrea să ştiu ce fac cu copilul de la 2-3 ani. Avem doar creşele unde facem hrană şi casă, şi nu avem nici o valenţă educativă, de aceea respectivele unităţi sunt în subordinea Ministerului Sănătăţii Publice. Îmi doresc grădiniţe şi educatoare pentru toţi copiii între 3 şi 6 ani, iar învăţământul obligatoriu să înceapă la trei ani şi să se încheie la 16 ani", a precizat ministrul Educaţiei.
(15 dec 2007, 12:32:37