De multe ori cercetările din laboratoarele oamenilor de știință se traduc greu în efecte directe în viața oamenilor de rând. Ce legătură ar putea avea cu dumneavoastră, spre exemplu, activitatea unui cercetător în dezvoltare moleculară, profesor de bioinginerie la Universitatea de Medicină din Washington? Îl cheamă John Medina și a scris o carte cu titlul „Brain Rules”, adică „Reguli ale creierului”.
Ceea ce spune John Medina este că cercetările asupra creierului realizate de cei mai performanți oameni de știință se pot reduce la principii aplicabile în viața de zi cu zi, acasă, la școală sau la serviciu.
Voi exemplifica mai jos câteva din ideile prezente în carte.
Cercetările au arătat că exercițiul fizic îmbunătățește nu numai funcționarea corpului uman, în general, ci și pe cea a creierului, în particular. Oamenii au evoluat timp de milioane de ani folosindu-și creierul în timp ce parcurgeau kilometri întregi pe jos, nu stând în fața calculatorului sau pe un scaun câte cinci ore pe zi. Funcționarea creierului și chimia lui este strâns legată de activitatea fizică. Luând doar acest lucru în considerare, școlile și locurile de muncă ar putea arăta complet diferit față de acum arată acum.
Fiecare creier este diferit. Cercetările arată că creierul unui om se transformă odată cu experiențele pe care persoana respectivă le trăiește. Cu alte cuvinte, spre exemplu, orice copil este complet diferit de ceilalți, este un univers în sine. Orice copil, ar trebui prin urmare, tratat separat în școală, iar tendința sistemelor de învățământ ar trebui să fie spre descentralizare, nu spre centralizare.
Alte cercetări arată că oamenii nu au atenție distributivă și se plictisesc repede. Școlile și locurile de muncă încurajează, de obicei, atenția distributivă, mai ales în contextul erei internetului, ceea ce duce de fapt la ineficiență, în loc de mai multe lucruri duse la bun sfârșit.
Creierul uman învață prin repetiție, iar pentru ca o informație să rămână în mintea unui om pentru totdeauna, ea trebuie repetată ani de zile.
O altă descoperire este că există o legătură foarte strânsă între orele somn și calitatea învățării.
Toate acestea sunt reguli care, luate în considerare, pot schimba radical viața unui om sau a unei societăți. În cuvintele lui Albert Einstein: „Exisă o singură regulă: învață regulile jocului, apoi joacă mai bine ca toți ceilalți”. Nici măcar Roger Federer nu ar fi putut să o spună mai bine.
Ovidiu COCIERU,
Bursier Fulbright