Reţelele de socializare online determină schimbări comportamentale, utilizatorii acestor platforme având tendinţa de a deveni mai puţin atenţi la cei din jur şi mai nesiguri în ceea ce priveşte propria identitate, potrivit unui specialist britanic, informează Media Guardian.
Potrivit lui Lady Greenfield, profesor de farmacologie la Lincoln College din Marea Britanie, guvernul nu a acordat suficientă atenţie efectelor culturale şi psihologice pe care prieteniile dezvoltate pe platformele de socializare, precum Facebook, Beebo sau Twitter, le pot avea asupra utilizatorilor.
Greenfield este de părere că "la mijlocul secolului XXI mintea umană va fi aproape infantilă, atitudinile oamenilor fiind caracterizate prin lipsă de atenţie, senzaţionalism, incapacitate de a empatiza sau un simţi al identităţii insuficient dezvoltat".
"Dacă tinerele creiere sunt expuse unei lumi în care viteza de acţiune şi reacţie este foarte mare, în care poţi schimba imagini doar prin simpla apăsare a unui buton, acest tip de acţiuni pot obişnui creierul cu astfel de dimensiuni temporale. În lume reală, când reacţiile nu vor veni la fel de repede, este posibil să fim martori la unele atitudini ce au la bază un deficit de atenţie", a mai spus Greenfield.
"Ar fi util să investigăm relaţia dintre dezvoltarea noilor tehnologii şi numărul din ce în ce mai mare de reţete pentru medicamente care se administrează în cazuri de hiperactivite", a mai precizat profesorul.
Ea a mai spus că utilizarea tot mai intensă în marketing a mesajelor care se bazează pe ideea de "aici şi acum" poate conduce la iniţiative ale căror consecinţe nu sunt luate în considerare.
Greenfield a atras atenţia şi asupra faptului că reţelele de socializare îi fac pe utilizatori mai puţin empatici, mai ales în circumstanţele în care tinerii şi mai ales copii citesc din ce în ce mai puţin.
"Spre deosebire de un joc în care trebuie să salvezi o prinţesă, unde scopul este de a te simţi recompensat imediat, când citeşti o carte, de fapt, scopul este să afli mai multe despre prinţesă", a mai completat Lady Greenfield.
Pe de altă parte, profesorul Greenfield susţine că identitatea unui individ poate fi afectată de folosirea platformelor sociale, prin faptul că aceste site-uri îi fac pe tineri dependenţi de reacţiile şi opiniile celorlalţi.