Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 1 apr 2008 - Anul XIII, nr. 77 (3758)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,65 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Taxa auto creşte pentru maşinile noi şi scade pentru autovehiculele vechi de import

Taxa auto creşte pentru maşinile noi vândute în România, toate cu motoare care corespund normelor Euro 4, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.

 

Exemple.

Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual.

Renault Clio, cea mai bine vândută maşină de import anul trecut şi a doua ca vânzări pe piaţa românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro.

Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări şi pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), faţă de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeaşi maşină taxa va fi de 553,7 euro, în creştere de la 508 euro.

Maşina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări şi pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, faţă de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare.

 

Maşinile vechi.

Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 şi Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi şi reduceri chiar mai mari la maşinile non-euro.

Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc şi o vechime de 6-7 ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, faţă de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeaşi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro în prezent) şi cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.

Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urcă la 3.300 euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleaşi maşini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.

Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmând să fie plătiţi 10.710 euro, faţă de 6.868 euro în prezent.

La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la maşinile cu vechime de 10-11 ani şi capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenţa dintre nivelurile actuale şi cele propuse de Guvern scade odată cu creşterea capacităţii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, faţă de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro faţă de 4.894 euro, iasr cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxă va depăşi nivelurile actuale la maşinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 euro, faţă de 6.439 de euro în prezent. Aceeaşi situaţie se regăseşte la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creşte de la 7,727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non -euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (faţă de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) şi 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).

 

Ok de la Comisia Europeană.

Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a confirmat că noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de către Comisia Europeană.

"Comisia Europeană nu a pus niciodată la îndoială importanţa taxei pentru protecţia mediului, ci modul de alcătuire a grilei de taxare care împiedică libera circulaţie a mărfurilor", a spus Vosganian.

Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă.

 

Statul va restitui diferenţa.

Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită până în prezent, potrivit reglementărilor din Codul Fiscal, şi noua taxă de poluare auto care va fi introdusă la 1 iulie 2008, calculată în funcţie de caracteristicile fiecărei maşini în parte.

"Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă", se arată în proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare auto, discutat, ieri, de Guvern în primă lectură şi obţinut de MEDIAFAX.

Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului şi Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 90 de zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial.

 

Cum se face contestaţia.

Suma reprezentând taxa de poluare auto poate fi contestată, într-o primă fază, chiar în faţa instituţiei financiare la care suma se plăteşte, după care, în caz de neînţelegere, în instanţă. Contestaţia poate fi făcută atunci când posesorul maşinii "poate face dovada" faptului că autovehiculul pe care doreşte să-l înmatriculeze "s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă" de reducere, aceasta constituind unul din criteriile de calcul al taxei.

"Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere. (...) În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice", se precizează în textul documentului dezbătut, ieri, de Guvern.

Preţul expertizei se stabileşte de "Registrul Auto Român", în funcţie de operaţiunile necesare.

Rezultatul expertizei tehnice RAR se notează într-un document ce trebuie prezentat "autorităţii fiscale competente", pentru recalcularea valorii taxei, însă administraţiile financiare au şi dreptul de a cere o contra-expertiză la respectivul document.

"Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată competente, potrivit legii", se mai precizează în textul dezbătut, ieri, de Guvern.

 

Scutiri de taxe.

Taxa trebuie plătită la prima înmatriculare a unui autovehicul în România şi la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri.

Sunt scutite de plata taxei maşinile încadrate în categoria vehiculelor istorice, autovehiculele instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor structuri ale administraţiei publice, patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, cele acordate de guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.

Vor fi de asemenea exceptate de la plata taxei maşinile confiscate sau intrate în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit, precum şi cele destinate competiţiilor sportive.

 

Cum se plăteşte.

Taxa este calculată de către autoritatea fiscală. Pentru stabilirea taxei, persoana fizică sau firma care intenţionează să înmatriculeze un autovehicul va depune documentele din care rezultă elementele de calcul ale taxei.

Valoarea în lei a taxei va fi determinată pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Taxa se plăteşte într-un cont distinct deschis la unităţile trezoreriei pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu, iar dovada plăţii va fi prezentată cu ocazia înmatriculării autovehiculului.

 

Dezbatere în audiere publică.

Proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare va supus dezbaterii într-o audiere publică, în care fiecare cetăţean interesat are posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere.

Audierea va fi organizată de către organizaţia neguvernamentală Advocacy Academy joi, 10 aprilie, ora 11,00, în Sala Nicolae Iorga din Palatul Parlamentului.

"Orice cetăţean al României are dreptul să-şi spună punctul de vedere în maximum trei pagini. Aici avem o primă problemă: românii care doresc să-şi spună punctul de vedere trebuie să scrie, iar cei care vor să vorbească, pe o durată de trei minute, trebuie să aibă depoziţia depusă înainte către comisia de iniţiatori", a afirmat preşedintele organizaţiei neguvernamentale, Radu Nicosevici.

El a arătat că, după o perioadă de maximum două săptămâni, comisia de experţi va sintetiza opiniile şi concluziile pentru a le înainta sub formă de recomandări autorităţilor.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Taxa auto creşte pentru maşinile noi şi scade pentru autovehiculele vechi de import.
 Vizualizări articol: 1255 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Taxa auto creşte pentru maşinile noi şi scade pentru autovehiculele vechi de import0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Economic national

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei