O versiune anterioară şi controversată a celebrei "Gioconda" de Leonardo da Vinci a fost prezentată, joi, la Geneva, de Mona Lisa Foundation, în cadrul unei conferinţe de presă, informează AFP.
În faţa a peste o sută de jurnalişti şi cameramani, tabloul, păstrat timp de 40 de ani într-un seif din Elveţia, a fost prezentat presei.
El prezintă o "Mona Lisa" mai tânără decât aceea care este expusă la Muzeul Luvru, şi, potrivit fundaţiei elveţiene cu sediul la Zurich, a fost pictat cu 10 ani înainte de "Gioconda" de Leonardo da Vinci, şi prezintă aceeaşi femeie, dar cu 10 ani mai tânără.
În sprijinul afirmaţiilor sale, fundaţia elveţiană spune că a strâns "dovezi istorice, comparative şi ştiinţifice care demonstrează că au existat întotdeauna două portrete ale «Mona Lisei» de Leonardo da Vinci: «versiunea anterioară» şi «La Gioconda»".
Fundaţia a publicat în aceeaşi zi o carte de 320 de pagini, intitulată "Mona Lisa, versiunea anterioară", ce prezintă dovezile care, potrivit autorilor săi, demonstrează că această versiune anterioară a fost pictat de marele maestru italian.
Tabloul aparţine în prezent unui consorţiu internaţional, ai cărui membri doresc să îşi păstreze anonimatul.
Consorţiul a cumpărat tabloul în 2003 de la moştenitorii lui Elisabeth Meyer, partenera de viaţă a colecţionarului de artă Henry Pulitzer, un verişor îndepărtat al lui Joseph Pulitzer, creatorul premiilor care îi poartă numele.
Henry Pulitzer a cumpărat tabloul în 1962, după ce a vândut multe bunuri mobiliare şi imobiliare pentru a putea să îl achiziţioneze.
După ce l-a cumpărat, a depus tabloul într-un seif din Elveţia.
La moartea sa, în 1979, tabloul a fost moştenit de partenera lui de viaţă Elisabeth Meyer, iar consorţiul l-a achiziţionat după decesul acesteia.
"După mine, este vorba de aceeaşi persoană. Am digitalizat tabloul «Mona Lisa» de la Luvru, apoi am transformat portretul într-o fotografie", a declarat în conferinţa de presă de joi Joe Mullins, un expert CIA consultat de fundaţia elveţiană.
Fotografia a fost apoi "întinerită" cu 12 ani, graţie unei "chirurgii estetice digitale". Fotografia întinerită a fost apoi comparată cu «Mona Lisa» anterioară. "Totul corespunde perfect, sunt convins că este vorba de aceeaşi persoană, pictată în două momente diferite din viaţa ei", a adăugat Joe Mullins.
La rândul său, profesorul John F. Asmus, fizician la Universitatea din California, spune că a fost invitat să vadă tabloul în urmă cu câţiva ani, la Lausanne. "Am fost frapat de frumuseţea chipului şi de urâţenia peisajului", a spus el.
După părerea sa, cele două tablouri prezintă asemănări uimitoare, mai ales în cazul rotunjimilor de la nivelul chipului şi al decolteului.
Profesorul Alessandro Vezzozi, director al Museo Ideale Leonardo Da Vinci din Toscana, consideră că tabloul nu are în întregime aceeaşi calitate, dar nu a dorit să se pronunţe în ceea ce priveşte paternitatea tabloului, atât timp cât studiile sale asupra acestei picturi sunt încă în curs.
"Ceea ce este important este că am putut să vedem astăzi, pentru prima oară, acest tablou şi că le-am permis şi altora să îl vadă", a spus Vezzozi.
Fundaţia elveţiană i-a invitat pe toţi istoricii şi experţii specializaţi în opera lui Leonardo da Vinci să vină să vadă tabloul, mai ales pe aceia care se îndoiesc de faptul că marele artist italian ar fi pictat această "Mona Lisa" anterioară, aşa cum consideră profesorul Martin Kemp, profesor emerit la Oxford.
Contactat de AFP, Martin Kemp spune că imaginile din acest tablou produse cu raze X şi infraroşii "nu conţin toate caracteristicile tablourilor identificate ca fiind pictate de Leonardo". Martin Kemp pune totodată sub semnul întrebării anterioritatea acestei picturi în raport cu "Gioconda" de la Muzeul Luvru, subliniind faptul că această versiune "este conformă cu starea finală a picturii de la Luvru - care a suportat nişte schimbări - şi deci, în consecinţă, ea nu poate preceda pictura de la Luvru".