Erasmus+

O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări



O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări

Cei 32 de elevi ai clasei a IV-a B de la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Fălticeni participă, din anul 2020, la proiectul „Weaving web of stories” (Țesând pânza poveștilor), finanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+.
Proiectul își propune un dublu scop, îmbunătățirea competențelor de lectură și compunere și, implicit, stima de sine și performanțele școlare ale elevilor și utilizarea acestei oportunități de dezvoltare pentru a insufla calități pozitive elevilor implicați în proiect. Proiectul promovează o cultură a atitudinilor pozitive și incluzive prin dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor de literație atât de necesare elevilor din învățământul primar, având ca parteneri europeni instituții educaționale din Regatul Unit, Bulgaria, Grecia, Finlanda, Lituania și Spania.
Profesoara Alexandrina Triși, în calitate de coordonator al activităților privind implementarea proiectului „Weaving web of stories” în cadrul Școlii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, și-a asumat obligația ca pe durata celor doi ani în care se derulează proiectul să implice elevii pe care îi îndrumă în toate activitățile ce presupun schimburi de bune practici alături de partenerii de proiect și promovarea, dar și utilizarea produselor proiectului. Astfel, până acum, s-au desfășurat activități specifice creării materialelor pentru proiectul de literație, urmând ca eforturile depuse să se concretizeze într-o strategie pentru crearea unei culturi a lecturii permanente în școli și, ulterior, în dezvoltarea pachetului de resurse de instruire și învățare Weaving Webs of Stories.
Pandemia a schimbat modul de derulare a proiectului
Prof. Alexandrin Triși, coordonatoarea proiectului la nivelul Școlii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, a declarat: „La început proiectul a fost gândit a se desfășura în alt mod, însă inconveniențele globale cauzate de pandemie au necesitat restructurări multilaterale în desfășurarea proiectului – incluzând transferul activităților în mediul online. Acest fapt nu a constituit un impediment în realizarea finalităților propuse, dimpotrivă, a facilitat întâlnirea cu partenerii noștri europeni.
Consider că activitățile din cadrul proiectului s-au dovedit a fi pline de valențe educative și un real sprijin pentru elevi în dezvoltarea competențelor de comunicare în limba maternă, dar și în limba engleză, de asemenea au constituit un imbold pentru dezvoltarea creativității și laturii artistice a personalității micilor mei școlari. Nu pot decât să mulțumesc inițiatorilor acestui proiect – Școala EuroEd Iași, pentru că ne-au implicat în calitate de parteneri în acest fructuos schimb de bune practici în domeniul educațional”.
Povești ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, lucrări artistice și creații multimedia
Chiar dacă au învățat online sau au fost prezenți la școală, elevii clasei a III-a – acum terminând clasa a IV-a, îndrumați de prof. Alexandrina Triși, au participat în ultimul an, aproape în fiecare săptămână, la întâlnirile în cadrul proiectului cu membrii echipei de implementare, dar și cu alți parteneri sau invitați de peste hotare.
Activitățile s-au axat pe lectura și analiza textului unor povestiri, însoțite de activități interactive ce promovează atitudini pozitive și incluzive, finalizându-se cu realizarea unor creații proprii constând în povestiri și povești ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, diverse lucrări artistice sau creații multimedia – cărți utilizând aplicația Story Jumper, toate acestea urmând a fi publicate într-o carte în format PDF pe site-ul proiectului.
În urma activităților desfășurate timp de un an cu cei 32 de elevi ai echipei de proiect care au lucrat efectiv cu aceștia la fiecare întâlnire, au transmis și feedback-ul lor.
Cristian Timofticiuc: „Nu am bănuit nici o clipă, la începutul interacțiunilor săptămânale cu acești copii minunați, cât de multe voi reuși să învăț de la ei. Ideea proiectului se axează pe dezvoltarea competențelor de literație și a valorilor pozitive, dar pot spune că, în egală măsură, am reușit și noi să învățăm de la ei. Ca profesor, vii cu un plan la lecție (sau întâlnirile online, care predomină în ultima vreme). Știi ce trebuie să transmiți, să soliciți și să exersezi. Asta, până ai o surpriză – sau surprize – și descoperi că elevii sunt, de fapt, parteneri de discuții, iar transmiterea de idei devine schimb de idei. Exemplele de creativitate și raționamentele impecabile făceau, de multe ori, să pierd noțiunea timpului și să realizez, la sfârșitul întâlnirii, că din subiectul inițial de discuții s-au dezvoltat alte câteva, la fel de interesante și complexe, și că timpul nostru scurt din fiecare săptămână nu este niciodată suficient.”
Lectură îmbogățită cu activități interactive
Elevii au avut foarte mult de învățat în urma acestor întâlniri de proiect, iar alături de „Teacher Cristy și Teacher Elza” (cum le plăcea copiilor să-i numească pe acești profesori deosebiți) au evoluat și au realizat împreună lucruri frumoase.
Elza Gheorghiu – Trainer: „Programul nostru se desfășoară online și constă din lectura îmbogățită cu activități interactive a unor povestiri ce promovează atitudini pozitive și inclusive. Activitățile propuse antrenează copiii în discuții legate de realitatea școlară și încurajează exprimarea părerilor proprii. Sunt copii isteți, cu deprinderi foarte bune de muncă și interacționare online – deschiși, entuziaști, curioși și dornici să învețe! Valorifică timpul la maxim și nu se plictisesc niciodată pentru că își pun întrebări pentru care caută răspunsuri, și e o plăcere să-i antrenezi în discuții. Au ce să spună și știu cum să-și argumenteze ideile pentru că au citit mult și au exercițiul comunicării. Nu trebuie uitat că știu și cum să poarte o discuție în mod civilizat, fără a se întrerupe unii pe alții, așteptându-și rândul și vorbind cât trebuie evitând astfel să monopolizeze conversația!”
Elevul Ilieș Luca-Lorimer opinează despre această experiență: „Acesta este un proiect foarte interesant pentru pasionații de lectură, așa cum sunt majoritatea colegilor mei. La fiecare întâlnire ne adunăm cu toții alături de doamna noastră învățătoare și uneori discutăm și în limba engleză. Punem mereu întrebări și realizăm și noi povești frumoase pe care le citim la următoarele întâlniri. Mă bucur că particip la acest proiect.”


O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări
O pânză a poveștilor în cadrul unui proiect european la care participă copii din șase țări


Recomandări

Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra

Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra
Selecție de elevi cu vârste între 12 și 18 ani, din toată țara, pentru proiectul Romanian Youth Jazz Orchestra

Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava

Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava
Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava