Patriarhia Română a cheltuit, în 2009, aproximativ 45.000.000 lei. pentru susţinerea activităţilor social - filantropice şi sprijinirea celor asistaţi şi a sinistraţilor, Biserica Ortodoxă Română (BOR) având în prezent 394 de aşezăminte cu acest profil.
Veniturile realizate de către eparhiile Bisericii Ortodoxe Române prin valorificarea resurselor proprii şi desfăşurarea unor activităţi economice susţin o serie de activităţi pastoral-spirituale, teologice, social-filantropice, cultural-educaţionale, parohii, mănăstiri şi schituri sărace, precum şi numeroase instituţii bisericeşti, majoritatea înfiinţate după 1990. În ultimii 20 de ani, Biserica Ortodoxă Română a avut posibilitatea de a înfiinţa aşezăminte sociale şi de a organiza o operă social-filantropică fără precedent la nivel naţional, informează BOR.
În prezent, în cadrul Patriarhiei Române funcţionează 394 de aşezăminte social-filantropice, dintre care 88 sunt aşezăminte pentru copii şi 89 pentru vârstnici, 65 de centre pentru asistenţa familiilor şi persoanelor aflate în dificultate, 92 de cantine şi brutării sociale, 25 de centre medico-sociale şi policlinici, 14 centre de diagnostic şi tratament pentru persoane cu nevoi speciale, şase centre pentru persoanele fără adăpost, patru centre pentru victimele violenţei familiale şi agresori, două centre pentru victimele traficului de persoane, nouă grădiniţe şi centre educaţionale etc. De serviciile şi proiectele sociale desfăşurate în eparhii (335 programe sociale), în anul 2009 au beneficiat constant peste 629.000 de persoane aflate în dificultate.
În 2009, pentru susţinerea activităţilor social-filantropice şi sprijinirea celor asistaţi şi a sinistraţilor, la nivelul Patriarhiei Române, s-au cheltuit aproximativ 45.000.000 lei, a precizat sursa citată.
Patriarhia precizează că veniturile Bisericii Ortodoxe Române, provenite din contribuţiile credincioşilor, diferite activităţi economice şi parţial de la bugetul de stat sunt folosite pentru susţinerea instituţiilor bisericeşti şi a numeroaselor activităţi sociale şi culturale pe care le desfăşoară.
"În acelaşi timp, activităţile economice şi administrativ-gospodăreşti eficiente reprezintă şi un model de educaţie prin hărnicie şi dărnicie. Numai astfel ne putem elibera de complexele de inferioritate, de lamentare că suntem săraci şi de invidiere a celor harnici şi generoşi. Cu alte cuvinte, pentru a ieşi din criza de bani, este nevoie de dezvoltare economică. Deci, nu trebuie să invidiem Biserica dacă reuşeşte să se organizeze mai bine, ci trebuie să dezvoltăm întreaga economie naţională cu responsabilitate maximă", arată Patriarhia.
De asemenea, Patriarhia explică faptul că Centrul de presă Basilica (fomat din Radio şi televiziunea Trinitas, publicaţiile Lumina - cotidian, săptămânal şi alte publicaţii lunare -, Agenţia de ştiri Basilica şi Biroul de Presă ) are caracter cultural-misionar, nu comercial.
"Menţionăm faptul că Biserica Ortodoxă Română, fiind autocefală, cu centrul de conducere în România, apărătoare a identităţii şi unităţii naţionale, spre deosebire de alte culte din România, nu este susţinută financiar sau politic de vreo confesiune religioasă sau organizaţie creştină din străinătate", conchide Patriarhia Română.
(13 aug 2010, 18:30:56