Cele circa 80 de firme de dezmembrări auto autorizate ar putea intra în faliment în următoarele trei luni, din cauza concurenţei neloiale din partea persoanelor fizice şi firmelor care funcţionează ilegal, potrivit unei asociaţii a societăţilor de profil.
"Există circa 80 de firme de dezmembrări care funcţionează legal, adică au toate autorizaţiile necesare. Acestea ar putea da faliment din cauza firmelor neautorizate şi a persoanelor fizice care vând piese de schimb ilegal", a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Societăţilor de Dezmembrări Auto şi Reciclare, Maria Boghian.
Ea nu a putut estima pierderile înregistrate de firmele de dezmembrări.
"Pierderile sunt foarte mari, cauzate de firmele ilegale - cam 2.500 - , iar piaţa neagră a pieselor de schimb este incomensurabilă. În fiecare stat din Europa de Est s-a creat o mafie a pieselor auto care valorează peste 50 de milioane de euro", a spus Boghian.
Potrivit datelor asociaţiei, o firmă care funcţionează legal investeşte în echipamente şi amenajarea spaţiilor între 100.000 de euro şi două milioane de euro.
În România sunt dezmembrate legal, în fiecare an, circa 20.000 de maşini.
Potrivit legii, 85% din masa vehiculului trebuie să fie reciclată, iar din 2012 ponderea va creşte la 95%. Boghian susţine că jumătate dintre maşinile venite la dezmembrări prezintă componente lipsă, astfel că ţinta este greu de atins.
Vicepreşedintele asociaţiei, Nicolea Ganea, prezent la conferinţă, a afirmat că inspectorii de daune de la companiile de asigurări reprezintă o problemă pentru firmele autorizate, deoarece aceştia vând la negru piesele de schimb provenite de la maşinile declarate daună totală. El a mai spus că şi mecanicii din service vând pe cont propriu piese de schimb.