Google
 
joi, 24 iul 2008 - Anul XIII, nr. 172 (3853)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,732 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,195 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Drumurile noastre toate...

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

... se vor repara vreodată? Visăm la autostrăzi fantasmagorice şi nu suntem în stare să gospodărim cum se cuvine bruma de drumuri moştenită! Am umblat hai-hui, în acest miez de vară, prin Bucovina, Maramureş, Ţara Moţilor – ce mai, tărâmuri de vis! Periplul l-am început la Molid, unde am căutat (şi găsit!) hribi pe creasta Pojorelului, deasupra pârâului Belţag.

Anul ăsta, hribii arată ca politica românească: frumoşi pe dinafară, viermănoşi pe dinăuntru. Cică, a plouat prea mult şi de-aia (când nu plouă e rău, când plouă, nu-i bine!). Italienii achiziţionează hribii şi-aşa, viermănoşi, ba mai adună şi pământul rămas după curăţirea ciupercilor. Îl împachetează în pungi etanşe şi-l trimit în ţara strămoşilor, doar-doar s-o păstra vreun firicel de miceliu şi s-ori prăsi hribi pe colinele Romei. Încearcă de doi-trei ani şi degeaba: ciuperca e încăpăţânat românească, respiră numai aer mioritic, refuzând naturalizarea forţată în ţara lui Berlusconi... Mai departe, spre Cârlibaba, adevărata patrie a hribului moldav. O bucurie: s-au terminat reparaţiile şoselei la Pojorâta. O supărare: s-a stricat rău mai departe, spre Mestecăniş. Re-apar aceleaşi stopuri greoaie, cu timpii reglaţi exagerat (că nu dau turcii!), ca-n porţiunea Gura Humorului-Vama. Nu le mai respectă nimeni, şi tot nimeni nu catadixeşte să adapteze ritmul schimbării culorilor la realitatea traficului. Aşa că se merge (când se merge) pe un singur fir şi rişti ca, la mijlocul gâtuiturii, să dai nas în nas cu alt călător năuc. După o scurtă înfruntare  far în far, înving cei cu jeep-uri 4/4, în faţa cărora, Daciile se retrag în marşarier, cu coada între picioare...

De-a lungul Bistriţei Aurii, drumul e, cât de cât, acceptabil. Desigur, cârpit şi vălurit. Şosele atât de peticite n-am întâlnit decât în fostele republici socialiste; în restul ţărilor europene, îmbrăcămintea asfaltică se schimbă în întregime şi suprafaţa rămâne ca-n palmă. De mult mi se pare suspectă cârpăceala românească: ori nu-i repectată reţeta asfaltului (adică, se fură), ori grosimea stratului nu-i cea din caietul de sarcini (adică, tot se fură), ori e prost aşternut, ori suntem atât de calici încât nu ne putem îngădui decât eternă peticeală a anteriului. Aşa că, an de an, întâlneşti aceiaşi kilometri, urâţiţi de altă rujeolă a gropilor. În Pasul Prisplop ajungi cu amortizoarele fierbinţi – tot o călcătură tare şi-o călcătură moale. (Interesant este că, de pe la Ţibău încolo, fost-au niscaiva intenţii reparatorii: s-au „decupat” gropile. Şi decupate au rămas – în unele, a-nceput să crească iarba!) N-ai nici când şi nici cum să admiri culmile Inăului şi ale Pietrosului, amândouă înzăpezite (în iulie!) fiindcă, aflat la timonă, o ţii tot într-un viraj, când la dreapta, când la stânga, doar-doar eviţi o groapă... şi dai în alta.

La Borşa, a trebuit să mă-ntorc din drumul către un mare hotel al staţiunii, fiindcă în loc de stradă, am dat peste un peisaj lunar, cu lăculeţe din care orăcăiau broscoi şi-n care, dacă intrai, caravelă deveneai. Nu ştiu cum se face că exact zonele cu formidabil potenţial turistic sunt, din acest punct de vedere, atât de oropsite. Taman acolo unde s-ar cuveni să îndrumăm călătorul sătul de itinerariile-stas şi dornic de natură ne-trucată, drumurile-s cele mai păcătoase. Pe Stânişoara poţi urca, dar coborârea gospodărită (vorba vine!) de judeţul Neamţ, e-o aventură total nerecomandabilă. De la Ţibău la Rodna, pe coastele Inăului, în preajma lacului Lala, circulaţia s-a interzis pur şi simplu. De ce să te complici cu reparaţiile, când e mai simplu să afişezi inscripţia „drum închis circulaţiei publice”? Cum e şi cazul minunatei şosele (asfaltate!) dintre Durău şi Bicaz, care trece pe sub stâncăriile Ceahlăului: drum interzis! Şi gata! Şi fiindcă am amintit de Bicaz: în preajma barajului, vaporaşele cu turişti trebuie să-şi facă loc precum spărgătoarele, împingând în lături plapuma de peturi ce acoperă complet luciul apei. Le-a adus Bistriţa, de-a lungul anilor, cine ştie de pe unde. Dar chiar nimeni nu se-ncumetă să le „grebleze” cumva, altfel vaporenii or s-ajungă... să nu mai vadă apa!

    Eh, voi drumuri, drumuri...

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Drumurile noastre toate....
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 18 voturi
Drumurile noastre toate...5.0518

Iulius Mall Suceava
Denis
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Aproape aceleasi trimis de
(24 iul 2008, 12:24:28
Aproape aceleasi drumuri le-am batut in aceasta vara, eram in familie, era si o nepotica din alta parte a tarii, cunoscatoare a scrierilor despre aceste tinuturi si pe care o vedeam traind bucuria iminentei cunoasteri pe viu a celor citite. Cu soselele in lucru am inteles cu totii, ce sa facem, asta e, dar dezamagirea ei mare a fost lacul Bicaz, superb cand l-am vazut de pe drumul ce curgea frumos de-a lungul sau si urat, extrem de murdar, vazut de pe vaporas! Pentru ce or mai fi platiti salariati la mediu, la primarii si la Consiliul Judetean, daca asemenea atractii turistice sunt complet neglijate? Pe lacul Bicaz, un om si o salupa cu un sistem de dragare improvizat, in 2 zile ar curata lacul de acele peturi si de bucatile de lemn aduse de torenti [lemnul mare nu este, a fost "dragat" de intreprinzatori], iar o patrulare si amendare severa i-ar descuraja si pe cei ce fac popasuri si arunca resturile in lac! Nu este deloc greu daca se vrea, dar ca la noi, la nimeni?!
2.   .... trimis de
(24 iul 2008, 14:22:33
Sunt sucevean si circul mereu pe drumurile descrise de dvs. Asa e iti rupi masina!. Intre Suceava si G.Humor portiunile reparate au fost lasate parca intr-adins cu praguri. Cind iti ei oleaca de vint cu masina dai peste un prag care-ti face rotile...patrate. Pe scurtele portiuni reparate stau baietii in albastru cu radarele, ca, de... Pt. a scapa de semafoare mai merg la V.Dornei prin Ostra peste Puzdra, drum ce are 2 portiuni mizerabile(Tarnita-pina unde incep serpentinele si Crucea-Rusca),dar nimeni nu le vede.Aveti grija la semafoare ca sunt baieti in albastru care au ramas cu obiceiuri de militieni si pindesc pe cei care cad in greseala pt. ai dijmui in mod balcanic(cind erau semafoare in zona Valea Putnei). Drumul V Dornei -P Neamt arata exact ca Iacobeni- Prislop, peticit ca vai de mama lui. La drumuri Suceava noua conducere a judetului a numit director nou. Cel vechi a avut consemn sa repare drumurile din zona Casvana. Asta cred ca le va repara pe cele de la Botosana.
3.   Simi trimis de
(24 iul 2008, 14:27:32
Vara asta am umblat cu masina in aproape in toata tara.Va spun cinstit ca drumuri mai rele ca-n jud. Suceava nu sunt nicaieri. Geaba ne tinem cu nasu' pe sus ca suntem bucovineni.La drumuri suntem ultimii. Asa omorim turismul in zona.
4.   Consecinte trimis de
(24 iul 2008, 18:12:20
La asa drumuri cu hopuri ar trebui sa le facem capuri cu dimburi,dindu-le peste cap cu dosarele pline de promosiuni si aditionalele pline de spagi.Niste nemernici si incompetenti care se pricep doar la furat si profita de indolenta celor care ne rupem masinile si nu -i dam in judecata pentru proasta gestionare a banilor publici.De ce nu -si plimba societatea civila suncile pe aici,sa rupa arcuri si telescoape pina si de la Jeepuri si apoi sa se autosesizeze de necazurile societatii civile in numele careia incaseaza purcoaie(asa-i place la madam Pipi-di,aceasta lady-dy a romanilor ce strabate lumea de zici ca-i sfirsitul ei si ne fericeste cu reportaje si pareri personale de care rid si satencele strinse pe la garduri.Chiar ,cind vine sa-si ia folosul de la "Monitorul", n-o puteti zdruncina nitel pina la Dorna si inapoi(platesc eu motorina) sa mai dea jos citeva kg.si sa i se fixeze mai bine proteza(poate-ar si gindi putin inainte de a ne ferici cu ineptiile ei).
5.   Asa-mi place trimis de
(25 iul 2008, 10:52:49
Am citit cu placere si articolul care-mi aminteste de scrierile lui Hogas, dar si comentariile celor de mai sus.

Se vede de departe calitatea autorului articolului . La asa articol si comentatorii nu mai sunt decat tot de calitate! Sa dea Domnul sa se mai lustruiasca putin si limbajul folosit pe forum. Unii considera ca importanta este ideea pe care vrei sa o transmiti dar eu cred ca cine se respecta , trebuie sa scrie si corect , si decent!

Mai astept asemenea comentarii.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

Optik Tataru - Oftalmologie Ochelari Lentile Rame Optometrie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei