După exemplul Beetle şi Scirocco, modele care au reaprins pasiunea pentru cultul retro şi maşinile coupe din clasa compactă, producătorul nr.1 din Europa va repune de tapet sportivele diesel. GTD este numele viitoarei versiuni ce se va alătura în gama Golf, mult mai celebrei GTI – noua serie fiind prezentată în octombrie la Salonul Auto de la Paris.
Primul GTD a fost lansat în 1985, odată cu cea de a doua generaţie Golf, şi a fost mai degrabă un model ecologic decât sportiv, echipat cu un propulsor de 1,6 litri de doar 70 de cai putere comparativ cu GTI, versiune dotată cu propulsorul de 1,8 litri de 102 cai putere. Însă, pe atunci, dieselul nu era atât de evoluat ca astăzi, când unităţile pe motorină concurează cu succes „suratele” pe benzină. Volkswagen a continuat să ofere o versiune GTD şi pe Golf III însă aceasta se individualiza prin dotările exteriore, bosaje de plastic, jante, bandouri.
Tradiţia a fost întreruptă cu Golf IV şi V, însă va fi reluată pe Golf VI. Oficialii Volkswagen au confirmat că anul viitor intenţionează să introducă pe piaţă noua versiune GTD, data precisă a debutului nefiind încă stabilită.
Diferenţele estetice dintre noul GTI şi viitorul GTD vor fi minore, singura diferenţă majoră fiind herghelia de sub capotă. Este de fapt acelaşi propulsor care figurează pe noul Passat CC, un motor echipat cu noua generaţie a tehnologiei de injecţie common-rail, unitate care îndeplineşte normele de poluare Euro 5. Turbodieselul, ce dezvoltă 170 de cai putere la 4.200 de rotaţii şi un cuplu maxim de 350 Nm generat constant în plaja 1.750 – 2.500 rpm, se remarcă printr-un raport optim prestaţii/consum. Cu excepţia motorului, între cele două versiuni nu vor exista practic diferenţe de natură tehnică ci doar pe linie de performanţe. O comparaţie între cele două modele sportive ne arată că noul GTI – dotat cu motor de 211 CP, va excela la capitolul dinamică, demaraj - de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, viteză de vârf - 239 km/h, dar va fi şi mai silenţios şi ieftin comparativ cu vehiculul diesel sport.
De partea cealaltă, GTD va veni cu avantajele sale, specifice unui turbodiesel, în principal: consum mai mic, autonomie de drum superioară şi emisii diminuate. Volkswagen afirmă că dotările vor fi aceleaşi ca şi GTI: şapte airbaguri, şasiu optimizat, transmisie manuală sau automată DSG cu 6 trepte, diferenţial "XDS" gestionat electronic, suspensii sport, jante de 18 inch din aliaj, şi opţional cu sistemul DCC care controlează cursa de lucru a suspensiilor. În Germania, viitorul Golf GTD va avea un preţ de pornire de 27.225 de euro.