La Siret, traficul cu țigări a devenit prima industrie a orașului. Se lucrează pe echipe, în regim de „foc continuu”, cu singura diferență că fumul, cel de țigări de contrabandă, firește, se ridică prin toată țara, adică acolo unde ajung mașinile încărcate din depozitele clandestine de la Siret. Cei care se ocupă cu traficul de țigări știu deja de unde se pot aproviziona, iar anumite case din Volovăț, ori zona Autogării Siret reprezintă au devenit un soi de „loc de pelerinaj”. Din aceste depozite, marfa pleacă spre alte județe ale țării, unde fie este comercializată în piețe și oboare, fie este trimisă mai departe spre țările din Occident. Mai nou, rețeaua a schimbat parțial modul de operare, în sensul că la Siret nu mai ajung mașinile care transportă țigările spre alte județe ale țării, ci marfa este adusă mai aproape de Suceava, de obicei la Grănicești, de unde pleacă în siguranță spre destinație.
Șeful Autogării Siret nu a văzut și nu știe nimic
Punct de lucru al firmei Atlassib, Autogara din Siret a găzduit mai multe întâlniri ale celor care se ocupă cu traficul de țigări. Pe lângă polițiști de frontieră cu oarece funcții de conducere, pe acolo s-au perindat și traficanți români și ucraineni de țigări, printre care și câteva clanuri cunoscute din țara vecină. Așa se face că în depozitele clandestine din perimetrul Autogării Siret au ajuns, numai în ultimele două-trei luni, mii de baxuri de țigări, mărcile Marlboro, Viceroy, More sau LM. Chiar dacă activitatea traficanților de țigări în această zonă este intensă, șeful Autogării Siret, Kamil Haviar, spune că nu a văzut nimic suspect și nici nu are vreo legătură cu acest fenomen.
„Eu nu mai merg de mult, de o săptămână nu am mai fost în Ucraina și oricum nu se mai pot aduce țigări pentru că s-au înăsprit controalele”, este declarația lui Kamil Haviar, ceea ce denotă că, totuși, este la curent cu ceea ce se petrece pe piața neagră a țigărilor.
Antemergători și măsuri de protecție pentru traficanți
Pentru ca afacerile să meargă fără probleme prea mari, contrabandiștii recurg la toate metodele posibile. Mituirea unor vameși și polițiști de frontieră care închid ochii la ilegalitățile comise în zona Siret este dublată și de alte amănunte deloc neglijabile. Astfel, mașinile încărcate cu țigări de contrabandă părăsesc județul în siguranță maximă, iar confiscările de pe traseu sunt mici accidente sau praf în ochii autorităților. Pentru a nu bate la ochi, mijloacele de transport folosite pentru transportul țigărilor sunt schimbate periodic. În plus, fiecare transport important beneficiază de ajutorul antemergătorilor, care anunță din timp pericolele existente pe traseu și eventualele controale din trafic. Mai mult, anumite firme care efectuează transporturi de călători s-au „specializat” pe transportul de țigări, iar „bagajele” speciale ajung astfel la destinație fără prea multe bănuieli și complicații.
Mașinile confiscate din contrabanda cu țigări, abandonate în Vama Siret
Pentru a evita și pierderile mari care pot apărea ca urmare a unor controale surpriză, traficanții de țigări s-au specializat pe hârburi. Mai exact, mașinile cu care se transportă țigările de contrabandă sunt vechi sau foarte vechi, deci fără o valoare de piață importantă. Așa se face că anumite mașini circulă frecvent pe relația Ucraina-România burdușite de țigări. Este vorba de două mașini marca Mercedes Cobra, care au „bătătorit” drumul din Ucraina spre depozitele clandestine de la Siret.
Folosirea mașinilor vechi și faptul că acestea sunt trecute pe pierderi de traficanții de țigări este certificat și de noul parc auto care a „crescut” în Vama Siret în ultimii ani. Aproximativ o sută de mașini, în marea majoritate a cazurilor rable care nu valorează decât câteva milioane de lei vechi, au fost abandonate de proprietari. Măsurile de reținere a autoturismelor s-au luat în baza HG 946/2007, care prevăd inclusiv confiscarea mijloacelor auto prevăzute cu modificări interioare și utilizate pentru introducerea ilegală de mărfuri accizabile în România, prin trecerea disimulată a acestora prin vamă.