Zece la sută dintre copiii sub trei ani vor beneficia de servicii de zi până în 2013 – proiect



Aproximativ 65.000 de copii sub trei ani, reprezentând zece la sută din numărul total, ar trebui să beneficieze până în 2013 de servicii de îngrijire pe timpul zilei, potrivit unui proiect de lege, care prevede înființarea în acest sens de creșe, centre de zi și servicii de baby-sitter.
Proiectul de lege privind serviciile de îngrijire și educare a copiilor pe timpul zilei, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale (MMFPS), prevede înființarea a trei tipuri de servicii destinate copilului – creșe, centre de zi și servicii de baby-sitter.
Inițiatorii proiectului arată, în fundamentarea bugetului, că, potrivit analizei situației actuale, costul mediu lunar pentru fiecare copil din creșe este de 800 de lei, incluzând cheltuieli de hrană și întreținere personal, și estimează că ar putea crește, în acest an, la 1.000 de lei.
De asemenea, potrivit estimărilor, în 2013 ar fi necesare 450 de creșe pentru îngrijirea numărului de copii estimat, față 272 existente în 2007, când numărul total al copiilor cu vârste sub trei ani era de 855.339.
Din calculele făcute de reprezentanții MMFPS, costul pentru crearea unei creșe noi a fost stabilit la 270.000 de lei, urmând să fie luată în considerare rata inflației prognozată pentru următorii ani.
Potrivit documentului, creșele vor dispune de infrastructură și personal adecvat asigurării activităților de îngrijire și educare pe timpul zilei a copiilor care au între trei luni și trei ani. De asemenea, centrele de zi vor avea infrastructura și personalul necesare derulării activităților de îngrijire și educare pe timpul zilei a copiilor de până la 18 ani și, după caz, de recuperare și reintegrare socială, precum și de consiliere și informare destinate reprezentanților legali. Serviciile de baby-sitter vor putea fi asigurate de persoane fizice autorizate care desfășoară activități de îngrijire și educare a copiilor la domiciliu.
„Personalul nu va fi nici medical, nici didactic, ci va trebui să fie specializat pentru desfășurarea activităților specifice. Este reglementată pregătirea pe care trebuie să o aibă personalul (în domeniul pedagogic/al științelor educației, în specializarea educația și îngrijirea copilului)”, se arată în nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.
Serviciile de îngrijire vor fi furnizate pe parcursul întregului an, programul acestora trebuind să fie flexibil, în funcție de programul de lucru al părinților. Va fi însă exclusă îngrijirea săptămânală, iar îngrijirea peste noapte va putea fi asigurată numai în cazuri excepționale.
Prin proiectul de act normativ sunt introduse și reglementări privind atribuțiile persoanelor juridice care oferă sau intermediază serviciile de baby-sitting. Acestea vor asigura formarea baby-sitteri-lor și respectarea de către aceștia a unor condiții care să garanteze siguranța și calitatea îngrijirii copiilor.
Toate tipurile de servicii vor putea fi publice sau private, însă vor trebui să respecte aceleași standarde de calitate.
Autoritățile administrației publice locale ale municipiilor, orașelor și comunelor, precum și cele ale sectoarelor municipiului București vor fi obligate să înființeze și să organizeze servicii de îngrijire și educare a copiilor pe timpul zilei, precum și de asigurare a funcționării acestora.
Potrivit proiectului, pentru finanțarea serviciilor va fi introdusă și contribuția părinților, în funcție de venit, de numărul de copii și de alte circumstanțe legate de situația economică a familiei.
Astfel, reprezentanții legali sunt obligați la plata unei contribuții, a cărei valoare este stabilită în funcție de numărul de copii din familie și de venitul mediu net lunar pe membru de familie calculat pe perioada de șase luni anterioară înscrierii copilului într-un serviciu, fără a depăși 30 la sută din costul copilului în serviciu.
„Sunt scutiți de la plata contribuției, sarcina fiind preluată de bugetul local, reprezentanții legali care au copii ce sunt expuși riscului de separare de familie și au aprobate planuri de servicii”, se arată în proiect.
Documentul prevede și măsuri tranzitorii privind reorganizarea serviciilor existente, astfel încât cele care funcționează la data intrării în vigoare a legii vor fi obligate să se reorganizeze în termen de un an.
Inițiatorii proiectului de act normativ susțin că prin implementarea legii, pe lângă stimularea întoarcerii și menținerea femeilor pe piața forței de muncă, vor fi create și noi locuri de muncă, iar prin reglementările introduse va putea fi realizată o corectă fundamentare și distribuire a fondurilor destinate îngrijirii și educării copiilor pe timpul zilei.
Totodată, proiectul de lege va crea cadrul legal care va permite dezvoltarea de către agenți economici sau alți angajatori a unor servicii de îngrijire și educare pe timpul zilei pentru copiii angajaților.
„Aceștia ar trebui să fie însă stimulați să înființeze astfel de servicii, prin oferirea unor facilități fiscale. La art. 21 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute ca având deductibilitate limitată cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la doi la sută aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Sunt incluse aici cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a unor activități sau unități aflate în administrarea contribuabililor, grădinițe, creșe, tichete de creșă. Acest articol ar trebui modificat, în sensul includerii cheltuielilor legate de înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor de îngrijire și educare a copilului pe timpul zilei”, se mai arată în nota de fundamentare.
Efortul suplimentar pentru bugetul de stat în vederea asigurării serviciilor de îngrijire a fost estimat la 9.884.458 lei în 2009, la 38.953.413 lei în 2010, la 124.550.456 lei în 2011, la 231.012.159 lei în 2012 și la 340.280.574 de lei în 2013.
Dacă proiectul de lege va fi aprobat, va intra în vigoare la 1 ianuarie 2010.
Documentul va fi în dezbatere publică până în 5 septembrie.