Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a declarat, joi, că speră ca ordonanța pentru modificarea taxei auto va fi dezbătută „cu responsabilitate” în Parlament.
„Sperăm ca în foarte scurt timp să avem forma finală a ordonanței, sperăm ca această ordonanță să fie dezbătută cu responsabilitate în Parlament, iar moțiunea să fie respinsă”, a declarat Vosganian la prezentarea bilanțului Gărzii Financiare pentru 2007.
El a spus că în Parlament vor fi discutate și aspecte legate de argumente de moralitate politică, respectiv despre „arta răzgândirii”.
„Arta răzgândirii nu este arta guvernării (…). Îmi manifest speranța că partidele vor fi responsabile. Suntem foarte deschiși la orice modificări de natură tehnică care să îmbunătățească legea fără să încalce spiritul european”, a arătat Vosganian.
Ministrul a menționat că taxa în vigoare a fost votată prin lege de către majoritatea parlamentarilor, inclusiv de către cei care au depus moțiunea.
„Dacă am fi avut majoritate parlamentară tema ar fi fost rezolvată (…) și toată lumea ar fi înțeles că singura formă de protecție pe care o permite UE este cea în care mașinile mai ieftine au o taxă mai mică, opinia împărtășită de majoritatea țărilor europene”, a spus Vosganian.
Potrivit acestuia, Ford a anunțat că nu va veni în România dacă se crează o astfel de deschidere a frontierelor, iar Renault „a spus răspicat” că-și va muta o bună parte din producție „spre Răsărit”.
„Singura problemă care se invocă este că există oameni mai săraci, care nu au acces decât la mașini mai ieftine. Atunci de ce nu deschidem magazine alimentare cu resturi de mâncare care rămân de la mesele altora, de ce nu proliferăm și magazinele cu haine second-hand? Dacă second hand este garanția viitorului României putem discuta și altfel, dar nu cu mine”, a arătat Vosganian.
El a amintit și de importanța poluării în discuțiile de la Bruxelles.
„Cred că problema României este legată de calitatea aerului, de calitatea circulației, de poziția României ca producător important de automobile în Europa Centrală și de Est și de protecția oamenilor”, a susținut Vosganian.
El a dat ca exemplu Bulgaria, o țară cu o populație de 2 ori mai mică decât a României, în care au intrat anul trecut o dată și jumătate mai multe mașini, iar dintre acestea numai 2-3% sunt mașini noi, iar restul sunt mașini vechi, iar în Polonia au intrat un milion de mașini.
Vosganian a arătat că, până în decembrie 2006 pentru orice mașină care intra în România era plătită o taxă vamală de 20%, la care se adăuga 3% acciză, iar mașinile mai vechi de 8 ani aveau interdicție de intrare.
„Potrivit noului proiect, taxa de poluare pentru mașinile noi se reduce la 3-4%”, a spus Vosganian.
El a mai spus că după anul 2010 în UE vor fi interzise mașinile mai vechi de 10-12 ani în circulație și se vor pune taxe pentru scoaterea lor din circulație, de cel puțin 200 de euro, iar România ar trebui să aloce cel puțin 2-3 miliarde de euro pentru respectarea acestor norme.