Un român muncește 25 de minute ca să plătească o bere; media europeană este de 5 minute



Un român trebuie să muncească 24,5 minute pentru a putea plăti o bere, iar un german doar 3,7 minute, media europeană fiind de cinci minute, potrivit asociației Berarii României.
Cu toate că muncesc mult peste media europeană pentru a-și putea plăti berea, românii sunt printre primii pe continent la consum.
Astfel, cu un consum mediu de 90 de litri de bere pe cap de locuitor în 2012, România ocupă locul șase în Europa, după Cehia, Austria, Germania, Polonia și Lituania.
În condițiile în care o bere are, în medie, 0,5 litri, pentru cele 180 de beri consumate pe an un român trebuie să muncească peste 4.400 de minute, adică mai mult de 73 de ore.
Piața berii din România a crescut anul trecut cu 7%, la 18,2 milioane de hectolitri, dar berarii consideră că avansul este conjunctural.
„Evenimentele sportive din vara anului trecut și vremea bună au dus la creșterea consumului, nu creșterea nivelului de trai al populației”, a declarat marți într-o conferință de presă Constantin
Bratu, directorul general al asociației Berarii României.
Totuși, piața rămâne departe de maximul istoric de 20,2 milioane de hectolitri atins în anul 2008.
Piața berii este ridicată în ultimii 15 ani de berea la PET, capitol la care românii conduc detașat în Europa.
„În anul 1997, înainte de apariția berii la PET, piața era evaluată la 7,7 milioane de hectolitri. O mare parte din evoluția pieței se datorează PET-ului”, a mai spus Bratu.
Deși acciza la bere a crescut cu 10% în euro la începutul anului, berarii se feresc să avanseze cifre despre creșterea prețurilor, argumentând că majorările sunt făcute de fiecare producător în parte.
Anul trecut, cea mai multă bere consumată a fost ambalată în PET, 52,5% din piață, urmată de cea la sticlă (28,2% din piață), cutie (15,8%) și halbă (3,5%).
Exporturile au atins un nivel istoric, de 230.000 de hectolitri, ceea ce reprezintă 1,23% din producția locală de bere. Importurile au fost de 430.000 de hectolitri, acoperind 2% din piață.
Asociația Berarii României reunește cinci mari producători (Bergenbier, Heineken, Romaqua, Ursus și United Românian Breweries Bereprod) și o mini-berărie (Clinica de bere), furnizând peste 90% din cantitatea de consumată la nivelul pieței (16,6 milioane hectolitri anul trecut).