Actul normativ prin care plata taxei de primă înmatriculare pentru mașinile noi cu normă de poluare Euro 4 fusese suspendată nu va mai putea fi reînnoit, astfel că, după termenul de expirare a suspendării, ea va fi plătită.
„Am purtat discuții intense cu cei de la Comisia Europeană și nu putem prelungi suspendarea de la plată a taxei pentru mașinile noi Euro 4, astfel că, după 15 decembrie, termenul până la care plata a fost suspendată, ea se va plăti”, a anunțat, marți, ministrul interimar al Mediului, Elena Udrea.
Udrea a mai spus, în prima conferință de presă ca ministru interimar al Mediului, că nu intenționează modificarea actualei legislații în problema taxei auto.
Conform legislației actuale, autovehiculele din categoria Euro 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009.
Comisia Europeană (CE) a transmis României, în iunie, o scrisoare de somare în cazul taxei auto, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, cerând modificarea legislației în domeniu pe considerentul că sistemul actual creează o discriminare și protejează industria internă de autovehicule noi.
Comisia Europeană consideră că prevederile legislației românești, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă crește pentru anumite mașini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor mașini de ocazie, protejând industria națională a autovehiculelor noi, anunța Executivul de la Bruxelles.
Guvernul a decis, în luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 15 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană. Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.
În luna februarie, taxa de poluare auto a fost redusă de noul Guvern cu o treime raportat la valoarea triplată aplicată începând cu 15 decembrie 2008, ajungând astfel la un nivel dublu față de suma percepută la data introducerii taxei pe poluare auto, în iulie 2008.