Ministrul Turismului și Dezvoltării Regionale, Elena Udrea scrie pe blog că investitorii în turism în România au un principiu unic – profit maxim într-un timp minim, critică atitudinea jurnaliștilor față de promovarea turistică și mai susține că unii români au luat „țepe” în Bulgaria.
Elena Udrea scrie pe blogul său despre „avalanșa” de știri din ultimele zile referitoare la românii care au ales să petreacă vacanța de Paște în Bulgaria, notând că au fost mult mai puțin numeroase relatările despre „țepele” pe care unii români le-au luat în zilele petrecute la sud de Dunăre.
„Contextual, putem vorbi despre nepregătirea hotelierilor de la noi, care nu au avut oferte specifice de Paște (mulți dintre ei nici nu și-au deschis porțile), de perioada destul de timpurie în care a fost anul acesta Paștele și de apetența unor români de a se hrăni din «mitul turismului bulgăresc, ieftin și bun». Mit hrănit cu o acribie demnă de o cauză mai bună de o parte a presei. Cu siguranță altfel ar fi stat lucrurile în plin sezon estival”, scrie Udrea pe blogul său.
Ea apreciază însă că există o problemă de fond, mult mai importantă, referindu-se în acest context la „un amestec între lipsa unei mentalități constructive a investitorilor în turismul românesc și promovarea turistică fracturată”.
„Am mai spus și, cu riscul de a mă repeta, subliniez faptul că investitorii în turism din România au un singur principiu: profit maxim într-un timp minim. Sau, mai pe înțelesul tuturor, «facem plinul în două luni pentru întreg anul». De aici rezultă prețuri mari practicate și investiții mărunte în îmbunătățirea serviciilor oferite. Cu prețuri ca în Grecia, Turcia, Spania sau Portugalia și cu condiții similare celor din Bulgaria, turismul litoral românesc are șanse minimale de a-i atrage și fideliza pe străini”, constată ministrul Turismului și Dezvoltării Regionale.
Udrea notează că instituția pe care o conduce nu are rol de reglementare asupra prețurilor practicate de operatorii turistici și hotelierii români. Ministerul Turismului și Dezvoltării Regionale „nu poate decât să tragă un semnal de alarmă asupra dezechilibrului existent între ceea ce oferim și ceea ce cerem în schimb”.
„Dincolo de promovarea pe care o face ministerul și pe care și-o asumă ca atare, cea mai bună publicitate este raportul preț-calitate. Operatorii economici din turism trebuie să înțeleagă că turismul aduce profit atunci când clientul este fidelizat, revine și mai aduce și pe alții cu el, nu atunci când îl jecmănești o dată, pentru că astfel te asiguri că el nu se va mai întoarce vreodată. Putem face ca bulgarii: prețuri mici, condiții proaste. Putem merge pe modelul turcilor și grecilor: prețuri moderate, condiții bune, trebuie însă să investim în servicii. Putem merge chiar într-o clasă superioară, dar trebuie să investim mult în infrastructură”, scrie ea.
Referindu-se la promovarea turistică, Elena Udrea speră că toată lumea s-a convins că nu este vorba despre „un moft” al său, ci despre un demers necesar.
„Anul trecut, pentru că se apropia campania electorală, eram înfierată pentru diversele campanii derulate, pentru că, nu-i așa, ce-s alea și la ce ne folosesc? Domnul Vanghelie era chiar decis, în cazul unei victorii a protejatului său și al domnului Voicu, să mă arunce în pușcărie. Acum, când banii alocați promovării sunt mult mai puțini, toată lumea mă întreabă de promovare. Când e nevoie de promovare, când nu e nevoie, în funcție de cum ne cere interesul politic pe care îl slujim. Facem o reclamă gratuită și deșănțată (nereală) bulgarilor, îi înjurăm de mama focului pe ai noștri și ne minunăm că românii vor să vadă cum e la sud de Dunăre. Și, evident, după toate astea, vina este a mea”, scrie Udrea.
Ministrul le transmite „unora din presă să se decidă odată ce vor și să nu mai deseneze sinusoide pe tabla percepțiilor în funcție de interesul de moment”.
„Mă bucură că sunt interesați de turismul românesc, dar acum este nevoie de o mână de ajutor. În loc să toace numărul mare de români care au mers în Bulgaria (care se dovedesc a fi vreo 8.000, nu 20.000 așa cum s-a spus), mai bine ar da o mână de ajutor în promovarea programului Litoralul pentru toți”, scrie Udrea.
Ea se declară, în final, „optimistă” și spune că, „odată cu «dezghețarea» economiei, va apărea soarele și pe strada noastră litorală”.
„Sunt încredințată că operatorii economici din turismul românesc vor înțelege că profit se face atunci când aduci turiști în perioadă extrasezon, cu prețuri și mai mici, când oferi alternative de petrecere a timpului liber, altele decât marea sau pârtia de schi, dacă te afli pe litoral sau la munte. Turismul trebuie făcut non-stop, «twentyfourseven», cum îi place americanului să spună și cum, se pare, începe să înțeleagă bulgarul”, scrie Udrea.