Udrea: MDRT poate plăti, deocamdată, doar pentru cercetarea aferentă brandului, nu și pentru creație



Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT) poate plăti consorțiul THR-TNS, deocamdată, doar pentru partea de cercetare aferentă brandului turistic, nu și pentru cea de creație, iar logo-ul va apărea, în scurt timp, pe etichetele multor produse, afirmă ministrul de resort, Elena Udrea.
Ea spune, într-un interviu acordat MEDIAFAX, că orice firmă care vrea să folosească elementele vizuale ale brandului poate să facă acest lucru, dar în anumite condiții.
Până în prezent, foarte multe firme s-au arătat interesate să folosească acest brand și în foarte scurt timp logo-ul va putea fi văzut pe etichetele multor produse, spune ministrul.
Udrea vorbește, în interviu, despre primul brand turistic al României, de la licitația în urma căreia a fost selectat consorțiul THR-TNS la similitudinile dintre frunza din brandul turistic și unele simboluri comercializate pe internet.
Vă prezentăm interviul acordat agenției MEDIAFAX de către ministrul Dezvoltării Regionale și Turismului, Elena Udrea:
Reporter: Cum a ajuns asocierea THR-TNS să creeze brandul de turism al României?
Elena Udrea: Firma care a lucrat la acest proiect, asocierea THR-TNS, a fost selectată în urma unei licitații internaționale. La licitație au participat 13 asocieri de firme prestigioase din întreaga lume, din care trei s-au calificat în etapa finală: asocierea TBWA București – GFK România, asocierea Saffron Brand Consultants – Brandient Consult SRL – Acacia Avenue Limited și asocierea THR-TNS. Acestea sunt similare ca expertiză și experiență în domeniul construirii de branduri de turism. Departajarea între cele trei asocieri calificate s-a făcut în baza ofertei financiare, câștigătoare fiind oferta cu prețul cel mai scăzut. Caietul de sarcini a fost realizat realizat de asocierea celor mai importante asociații de comunicare din România și anume: IAA (International Advertisind Association), APRPR (Asociația Profesioniștilor de Relații Publice din România) și UAPR (Uniunea Agențiilor de Publicitate din România), care și-au desemnat câte 2 reprezentanți în acest sens. Totul s-a întâmplat în modul cel mai transparent și conform tuturor procedurilor legale în vigoare. Semnarea contractului a avut loc în noiembrie 2009.
R: Ce decizie veți lua cu privire la controversa legată de vizualul brandului?
E.U.: Inițial, am aflat de această controversă din mass-media și am acționat imediat, solicitând asocierii THR-TNS să ne comunice poziția lor oficială. Totodată, astăzi am convocat Consiliul de Brand în scopul analizării acestei situații, deoarece membrii consiliului sunt de fapt adevărații beneficiari ai brandului. Eu mă voi conforma deciziei care se va lua în urma consultării. Este important ca orice decizie s-ar lua, aceasta să aibă susținerea industriei de turism și în același timp să nu întârzie foarte mult campanile de promovare care urmează. Etapa de creație a vizualului brandului național de turism este doar o mică parte din întregul pachet de servicii contractate, cele mai importante fiind rezultatele cercetării, determinarea avantajelor competitive și poziționarea României ca destinație turistică. N-aș vrea să mă înțelegeți greșit: vizualul este un element important al proiectului, mai ales pentru campaniile de promovare care urmează. Este un vizual care, în ansamblul lui (îmbinarea dintre desen și text), a fost apreciat de membrii consiliului, ca reprezentativ și coerent pentru promovarea turismului românesc, de aceea decizia lor contează.
R: Veți mai plăti ceva din contract?
E.U.: Așa cum stau lucrurile acum, putem plăti numai partea de cercetare. Pentru creație așteptăm varianta finală a elementului vizual, înregistrată cu toate drepturile și atunci vom reanaliza situația.
R: Considerați brandul actual un brand reprezentativ pentru turismul românesc?
E.U.: Brandul a fost stabilit în conformitate cu toate regulile și normele științifice din domeniu, luând în considereare starea de fapt actuală. Din cercetare reiese că avem puncte tari dar și puncte slabe, iar brandul nu face decât să se concentreze spre ceea ce poate fi dezvoltat și folosit din punct de vedere turistic. Pentru realizarea brandului, TNS a făcut o cercetare amplă de piață. Cercetarea a fost făcută pe două direcții, una calitativă și una cantitativă, ambele direcții studiind toate cele 8 țări sursă (Germania, Marea Britanie, Italia, Rusia, Austria, SUA, Franța, Ungaria) și România. Avantajele competitive ale României sunt: natura și peisaje neatinse (lanțul Carpaților, Delta Dunării), unicitatea patrimoniului cultural (site-urile înscrise în patrimoniul UNESCO, istorie cu elemente latine și bizantine), autenticitatea culturii și a stilului de viață (tradiții bine păstrate) și aceste lucruri au stat la baza conceptului de brand. Tonul general al vizualului este în deplin acord cu rezultatele cercetărilor, cu poziționarea stabilită pentru România și cu atributele care definesc brandul de turism: culori verzi, naturale; forme organice ale literelor, liniile curbe, simbolistica.
R: Cum justificați costurile la care s-a ajuns pentru acest brand?
E.U.: Trebuie subliniat că valoarea proiectului nu se reflectă doar în conceptul grafic, așa cum este greșit prezentat uneori, ci dimpotrivă, el este doar vârful aisbergului, ceea ce stă în spatele lui este cu adevărat valoros și util. Conceptul a fost dezvoltat pe baza unei foarte ample și temeinice cercetări care a scos în evidență direcțiile de urmat pentru dezvoltarea turismului românesc și le-a legat într-o idee coerentă. S-a făcut cercetare cantitativă și calitativă (90 interviuri (30 în România, 60 în alte țări), 2 focus grupuri (unde s-au confruntat primele concluzii cu anumiți membrii ai branding council), 5 workshop-uri cu echipa de proiect, 3 branding council-uri, și o excursie de 4 zile și cantinativ: 10.800 de interviuri telefonice pentru 8 țări +România). După cercetare s-au stabilit avantajele competitive, poziționarea pe piață, liniile directoare de comunicare a brandului și în final partea de creație a logoului și sloganului. Așadar, munca a fost complexă și evident costisitoare, iar din costurile totale, sub 100.000 de euro reprezintă partea de creație.
R: Care este situația domeniilor de internet aferente sloganului?
E.U: Așa cum am mai spus, domeniile sunt înregistrate și achiziționate prin firme de hosting, exclusiv pentru folosința MDRT.
R: Există în acest moment acorduri de promovare a produselor turistice sub noul brand? Cum comentați prezentarea brandului la meciurile de fotbal și pe clădiri importante din București?
E.U.: Orice agent economic care vrea să folosească elementele vizuale ale brandului poate să facă acest lucru, dar în anumite condiții. Până acum, foarte mulți agenți economici s-au arătat interesați de acest lucru și în foarte scurt timp veți vedea logoul pe etichetele multor produse, semn că agenții economici au înțeles importanța acestui demers. Gândiți-vă cât de multe produse și servicii sunt angrenate în industria ospitalității și veți înțelege de ce sectorul turistic este important în economia generală și de ce trebuie promovare. Pe noi ne bucură faptul că tot mai multă lume își arată sprijinul pentru proiect și crede în utilitatea lui.
R: Ce legătură are CSOP cu proiectul de brand?
E.U: CSOP a lucrat pentru TNS, pentru ceea ce a însemnat un sondaj pe piața din România. Compania a lucrat cu firme originare din celelalte țări sondate și era firesc să fie așa, pentru că nu puteau să desfășoare ei atâta logistică în fiecare din țările respective. Nu cunosc mai multe detalii și cred că este un subiect artificial, fiind vorba de o relație comercială între două companii, în care ministerul nu are niciun amestec.
R: Ce va face în perioada imediat următoare Ministerul Dezvoltării și Turismului pentru promovarea României ca destinație turistică?
E.U.:După cum am mai spus, cel mai important lucru este să ne ocupăm de dezvoltarea celor 6 produse turistice competitive pe piața internațională și de promovare a României ca destinație turistică. Sunt conștientă că avem foarte mult de lucru și am auzit și multe discuții referitoare la ceea ce avem de oferit și cât de pregătiți suntem pentru turiști străini. Încă de anul trecut, pentru prima dată după revoluție, Ministerul Turismului a finanțat proiecte de dezvoltare a infrastructurii turistice. O facem și în acest an, o vom face și la anul. În fiecare an, cuprindem în bugetul ministerului și aprobăm prin Hotărâre de guvern, o listă de investiții în turism. În același timp, interesul autorităților publice locale pentru aceste investiții este tot mai mare, sunt conștienți de importanța lor și alocă sume importante pentru ele. Având în coordonare din acest an un minister cu competențe mai largi decât era fostul Minister al Turismului, am putut să dau o nouă orientare investițiilor în infrastructură, punând accentul pe lucrări în zonele cu potențial turistic. Nu se întâmplă nimic spectaculos peste noapte, important este să punem cu toții umărul la schimbarea pe care ne-o dorim.
R: Are România cu adevărat nevoie de un brand în turism?
E.U.: În primul rând trebuie clarificate niște lucruri; nu este vorba despre un nou brand, ci despre singurul brand de turism care s-a făcut pentru România. Ceea ce a fost anul trecut, căci știu că acolo este disputa, nu a fost o campanie de brand; Land of choice nu a fost un brand ci un slogan de campanie. Sloganul este mesajul sub care se desfășoara o campanie. O țară poate derula în același an mai multe campanii de promovare, vezi Turist în Romania, Land of choice, pot exista campanii diferite în funcție de produsul turistic promovat. Brandul reprezintă o serie de valori, atribute, avantaje competitive ale unei țări rezumate printr-un slogan și o imagine. Sloganul și vizualul prezentat are rolul de a crea în mintea turistului o asociere între imagine și ceea ce reprezintă România, adică : autenticitate, cultura unică, spiritualitate, explorare, natură, amabilitate. Peste 5 ani cu aceste valori ne dorim să fie asociată România. Revenind la necesitate, oricine lucrează în vânzări și marketing știe că nu poți să vinzi fără promovare și în același timp nu poți să promovezi haotic, fără unitate de mesaj, unitate vizuală și acțiune targhetată. Acum, pe lângă brand, avem și o linie directoare pentru strategia de comunicare. Partea complexă, cea a promovării, abia acum urmează și o vom face conform recomandărilor specialiștilor, într-un demers coerent și folosind cele mai noi canale de comunicare. Este un lucru extraordinar că în această perioadă de restricții bugetare putem folosi fonduri europene nerambursabile pentru promovarea turismului în anii următori.