Companiile din sectorul transporturilor vor fi nevoite să recurgă la disponibilizări și reduceri de salarii dacă vor crește taxele, afirmă reprezentanții acestora, care spun că un alt efect va fi extinderea evaziunii fiscale.
„Majorarea TVA înseamnă un cost suplimentar în produsul final, iar creșterea cotei unice va acționa asupra dividendelor, dar cum nu le-am acordat nici anul trecut, efectul va fi scăderea salariilor. De asemenea, ne gândim să renunțăm și la bonurile de masă pentru că și acestea vor fi impozitate”, a declarat pentru MEDIAFAX, George Buruiană, directorul general al operatorului feroviar de marfă Servtrans.
El afirmă că propunerea de reducere a pensiilor a fost o măsură „nefericită”, dar nu crede că o soluție ar fi creșterea fiscalității.
„Guvernul trebuie să ia niște măsuri clar. Reducerea pensiilor a fost o măsură nefericită, însă nici creșterea taxelor nu ne va ajuta. Mai degrabă ar trebui să dubleze TVA-ul pentru produsele de lux. Transporturile merg prost, pentru că noi transportăm ce produce economia. Dacă economia nu va suporta aceste decizii, Guvernul trebuie să răspundă”, a afirmat Buruiană.
Și directorul general al Remarul Pașcani, Cătălin Cornea, este de părere că majorarea taxelor nu va ajuta economia, ci va duce la disponibilizări de personal pentru că firma să poată suporta creșterea costurilor.
„Statul nu va încasa mai mult și nici nu creează o relansare a economiei, ci o constrângere. Reduceri de salariu nu vom opera, însă probabil vom aplica reduceri de personal și vom stopa investițiile. Nu este o decizie a companiei, ci un efect al deciziilor Guvernului. Oricum, vom încerca să ne orientăm mai mult spre piețele externe”, a spus Cornea.
Directorul general al transportatorului de marfă Unifetrans, Constantin Pestrea, spune că aceste măsuri vor afecta în aceeași măsură atât companiile, cât și populația și arată „în ce hal” este situația țării.
„Niciun stat din jurul nostru nu a ridicat cota de TVA atât de mult, și nici nu s-au gândit să taie salariile bugetariilor sau pensiile. Vom fi cu toții afectați. De exemplu, clientul nostru Lafarge Medgidia a oprit transportul de calcar până la 20 iulie. Într-o economie care nu produce nimic, nu avem ce transporta”, a afirmat Pestrea.
El a adăugat că firma a disponibilizat începând de anul trecut aproximativ 120 de angajați dintr-un total de 750.
Transportatorii rutieri sunt și mai îngrijorați, și afirmă că majorarea taxelor va însemna „falimetul total al României”. Ei anticipează extinderea evaziunii fiscale și a numărului de firme care vor intra în insolvență.
„Nu suntem de acord cu aceste măsuri pentru că vor duce la falimentul total al României. Noi lucrăm sub costuri și creșterea taxelor va duce la un blocaj total al sectorului transporturilor. Acestea sunt antimăsuri și spre sfârșitul anului vom asista la creșterea numărului de firme care intră în insolvență, la fraudă fiscală pentru că transportatorii vor prefera să nu mai lucreze în economia vizibilă pentru a evita taxele, iar investițiile străine vor dispărea”, a declarat președintele Federației Operatorilor de Transport din România, Augustin Hagiu.
Și secretarul general al Uniunii Naționale ale Transportatorilor România Radu Dinescu, consideră că investitorii străini vor ocoli România și afirmă că unul dintre efectele majorării TVA și a cotei unice va fi scăderea salariilor anagajațiilor.
„Creșterea TVA-ului nu ar trebui să ne afecteze, dar pentru că nu ni se rambursează la timp vom avea probleme și mai mari. O altă problemă este că acel TVA crescut care nu poate fi decontat de persoanele fizice va reduce consmul, deci vor fi mai puține persoane care se vor plimba mai puțin. Costurile crescute vor tăia din salariile angajaților, cu alte cuvinte ce taie statul vom tăia noi din salarii”, a spus Dinescu.
Curtea Constituțională a decis, vineri, cu majoritate de voturi, că sunt neconstituționale unele dintre măsurile de austeritate din legile pentru care Executivul și-a angajat răspunderea în fața Parlamentului, care reglementau în principal diminuarea salariilor cu 25% și a pensiilor cu 15%.
Decizia Curții Constituționale, care respinge articole din legile austerității, pune Guvernul în imposibilitatea de a aplica vreuna dintre măsurile prevăzute în respectivele acte normative, întrucât acestea se vor întoarce la Parlament pentru a fi puse în acord cu legea fundamentală.