Guvernul ia în calcul o majorare a taxei de poluare auto pentru mașini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 și Euro 2, și o modificare a sumei pentru mașini noi, pe un sistem în care emisia de CO2 va reprezenta criteriul principal de calcul și care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.
„Este posibilă și o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea mașinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puțin”, au declarat agenției MEDIAFAX surse guvernamentale.
Taxa va fi calculată în principal în funcție de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, și, probabil, cea de azot, nu și în funcție de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate și pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.
Noile modificări vor fi prezentate Comisiei Europene sub forma unei scrisori înainte de a fi aprobate de către Guvern, au afirmat sursele citate.
Formulă de calcul modificată.
Potrivit variantei propuse în luna ianuarie de Guvern, taxa de poluare auto ar urma să fie determinată printr-o formulă care include coeficienți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului și vechimea mașinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care crește de la 0 la 95%, în raport direct proporțional cu vechimea mașinii.
Cota de reducere este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică și nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat este calculată în funcție de data primei înmatriculări a acestuia.
Această formulă de calcul a taxei de poluare auto ar urma însă să fie modificată pe baza unei propuneri avansate de liderul asociației ecologice „Salvați Delta”, Liviu Mihaiu, în discuția de joi a premierului Călin Popescu Tăriceanu cu reprezentanții organizațiilor neguvernamentale de mediu, privind corelarea taxei cu nivelul emisiilor de CO2 pe kilometru, conform sistemului de taxare aplicat în Franța și Austria.
„Nivelul de poluare va fi principalul determinant al valorii taxei. Vechimea va aduce mici modificări sumei finale, iar cilindreea motorului nu va mai conta, practic, deloc”, a declarat Liviu Mihaiu agenției MEDIAFAX.
O nouă dezbatere publică.
„Din aceste discuții a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă și la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei și de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plătește. Cu cât poluează mai mult, cu atât plătește mai mult”, a spus Tăriceanu.
Întrebat dacă proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a răspuns afirmativ. „Este foarte posibil să facem aceste modificări, să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislație în domeniu, în Franța și Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere”, a spus Tăriceanu.
El a precizat că, pe baza discuțiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, în dezbatere publică, o nouă propunere privind taxa de poluare auto.