Incredibil

Tânăr omorât în 2005 de un camion scăpat de sub control – nici un vinovat până astăzi



Codrin Ioan Corduneanu a fost omorât de un camion de mare tonaj, cu care organizatorii își montau utilajele pentru bâlci
Codrin Ioan Corduneanu a fost omorât de un camion de mare tonaj, cu care organizatorii își montau utilajele pentru bâlci

În vara lui 2005, viața unui tânăr care tocmai dăduse bacalaureatul și se pregătea de admiterea la facultate s-a sfârșit cumplit și brusc. Plecase cu sora mai mică la bâlci, iar aici un camion de mare tonaj, cu care organizatorii încă își montau utilajele, l-a omorât.
Citiți în rândurile de mai jos povestea unei drame cumplite, a unei morți pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere în ultimii cinci ani, singurul „vinovat” găsit fiind sistemul de frânare defect.
Codrin Ioan Corduneanu era fiul cuplului de medici veterinari Ioan și Doina Corduneanu. Era un tânăr deosebit, membru al unei trupe locale de rock și tocmai absolvise cu brio Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni. Se pregătea de admiterea la Facultatea de Medicină din Cluj, dorind să devină medic chirurg.
În ziua blestemată, pe 15 iulie 2005, tânărul de 19 ani a fost rugat de mama sa să meargă la bâlciul orașului, cu sora mai mică, Luana, pe atunci în vârstă de 11 ani. Soarta a făcut ca tatăl băiatului să se simtă rău și să nu-și poată duce fiica la bâlci, astfel că în locul său a mers fiul cel mare.
„Era copilul perfect. Nu spunea niciodată nu. «Da mamă, o duc imediat», mi-a zis și în scurt timp au plecat amândoi. A fost ultima oară când l-am mai văzut sănătos… Am trimis la bâlci doi copii și s-a întors doar unul”, rememorează cumplita despărțire Doina Corduneanu, care nici acum, la mai bine de cinci ani de la moartea fiului său, nu poate povesti despre acele momente fără lacrimi în ochi.
Un șir de neglijențe și de ghinioane
Cei doi frați s-au îndreptat spre strada Unirii, unde erau instalațiile de agrement montate cu ocazia zilelor orașului. Primăria Fălticeni acordase autorizație pentru organizarea parcului de distracții către doi agenți economici de profil: AF Lichiardopol Michail din Botoșani și SNC Amitrei Agip Piatra Neamț. După cum arată și ancheta ulterioară, deși organizatorii mai aveau încă de montat utilaje, bâlciul era deschis, pe aleea de acces în incintă, aflată în pantă, găsindu-se numeroși copii și adulți.
Șoferul angajat al agentul economic din Botoșani, Vasile Panaite, tocmai constatase că autotractorul pe care lucra el nu funcționează, astfel că a împrumutat camionul greu aparținând administratorului celei de-a doua firme, Constantin Potoceanu, un camion foarte vechi, de tipul celor folosite în trecut de Armata Română.
În vârful pantei, șoferul avea de mutat o remorcă. La un moment dat, rezultă din anchetă, acesta a scos din viteză pentru a intra în marșarier. A fost momentul în care, ca într-un film de groază, vehiculul, aflat în vârf de pantă, a luat-o la vale. Șoferul (care, s-a stabilit ulterior, avea o valoare de 0,18 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat, concentrația de alcool din sânge stabilită după calculul retroactiv fiind estimată la 0,30-0,35 grame la mie) nu a mai putut opri camionul. A acroșat două fetițe aflate pe alee, pe care le-a rănit ușor, după care, înainte de a se opri în scările unei bănci rotative, l-a lovit în plin pe Codrin.
„Mamă, pe Codrin l-a lovit o mașină foarte rău, nu cred că o să mai trăiască…”
Băiatul a fost urcat într-o mașină și dus la Spitalul Municipal Fălticeni. Părinții au aflat cumplita veste din gura fetei de 11 ani.
„«Mamă, pe Codrin l-a lovit o mașină foarte rău, nu cred că o să mai trăiască…» au fost cuvintele Luanei, un copil care la 11 ani i-a făcut respirație gură la gură fratelui ei sperând să-l salveze”, a continuat relatarea dramei Doina Corduneanu. Transferat în scurt timp la Spitalul Județean Suceava, tânărul a mai trăit în jur de 12 ore.
„Era străpuns înfiorător de o bară, din spate prin față, un obiect despre care nu știe nimeni nici azi exact ce a fost”, își plâng durerea părinții. Cu coaste rupte și intrate în organele vitale, cu ruptură de rinichi și ficat, tânărul nu a avut din păcate cum supraviețui.
Semne de întrebare de la debutul anchetei
Pentru părinți au urmat luni de durere cumplită, în care nu s-au putut gândi decât la faptul că și-au pierdut fiul, așteptând ca cei abilitați să-i găsească pe vinovați. La trei luni după accident, la domiciliul familiei a sosit o somație de la Casa de Asigurări de Sănătate prin care tânărul mort era somat să-și achite costurile de spitalizare. Revoltați de confuzie, părinții s-au prezentat la Poliția Fălticeni pentru a obține, așa cum cere legea, o hârtie care să ateste că fiul lor murise în urma unui accident care face obiectul unei anchete.
„La dosar erau doar vreo trei declarații. Ale șoferului, ale patronului care deține camionul și ale celui care l-a dus pe Codrin la spital, tot din cercul lor. Am rămas stupefiați. Am apelat la un avocat și apoi eu, personal, am bătut toate străzile din Fălticeni încercând să găsesc oameni care au fost martori la tragedie. Pe câțiva i-am găsit… și au dat declarații la poliție”, susține Doina Corduneanu.
Șoferul și patronul, nevinovați pentru „că nu cunoșteau” existența defecțiunii
Pentru familie, prima lovitură majoră a venit pe 26 iunie 2006, când, prin Ordonanța semnată de prim-procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Fălticeni, Ovidiu Ficioru, atât șoferul care a dat peste băiat cât și patronul care a împrumutat mașina defectă sunt scoși de sub urmărire penală.
„Apreciem că nu sunt date condițiile culpei învinuitului Vasile Panaite (n.r.- șoferul) pentru accidentarea mortală a victimei. Astfel, acesta a condus un autovehicul ce prezenta defecțiuni tehnice la sistemul de frânare pe care nu le-a cunoscut înainte de a pune în mișcare autovehiculul întrucât nu-l condusese anterior.
…Față de învinuitul Potoceanu Constantin (n.r. – proprietarul camionului fără frâne) se va dispune scoaterea de sub urmărirea penală întrucât din probe rezultă că acesta nu a cunoscut că autotractorul firmei sale prezenta defecțiuni tehnice la sistemul de frânare, astfel că nu avea cum să i le comunice celuilalt învinuit”, acestea sunt câteva din concluziile procurorului.
Șoferul a adoptat o soluție „viabilă” atunci când l-a accidentat mortal pe Codrin
„Decizia asta a venit cu o zi înainte de a-i face pomenirea de un an fiului meu. Vă dați seama ce a fost în sufletul nostru”, își continuă relatarea dramei Doina Corduneanu.
În aceeași ordonanță în care nu se găsește nici un vinovat pentru moartea lui Codrin, apare o formulare cel puțin neinspirată, care le-a distrus pur și simplu inimile celor doi părinți.
„Fiind pus în situația de a opri acest autovehicul și având la dispoziție un timp foarte limitat de a analiza soluțiile de rezolvare a acestei probleme și de a decide asupra celei mai bune, șoferul, mai mult din instinct, a intrat în scările acelei bănci pentru a opri autotractorul, soluție care s-a dovedit până la urmă a fi viabilă întrucât a avut drept rezultat oprirea autovehiculului”. Așadar, procurorul a stabilit că soluția de a opri adoptată de șofer, virând spre stânga, moment în care l-a omorât pe tânărul de 19 ani, a fost una „viabilă”.
Cercetări reluate, aceleași concluzii
Trecând peste aceste cumplite lovituri, părinții au continuat lupta.
Au contestat decizia în instanță și la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava, după analizarea dosarului magistrații dispunând reluarea cercetărilor.
Ancheta a fost făcută din nou de un procuror de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Fălticeni, de această dată fiind vorba de procurorul Isabela Clara Maleș.
Pe 11 mai 2009, s-a dat o nouă soluție, însă, spre stupefacția părinților, concluzia a fost aceeași. Nimeni nu este vinovat pentru moartea lui Codrin Corduneanu, defecțiunea de la frânare survenind instantaneu și neavând cum fi anticipată de nimeni.
Decizia instanței: rezoluția procurorilor este greșită
A urmat o a doua contestație la Judecătoria Fălticeni, iar concluziile acesteia, din Hotărârea emisă pe 16 noiembrie 2009, aruncă mari semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut cercetările.
„Rezoluția din 11.05.2009 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Fălticeni dispune în mod greșit scoaterea de sub urmărire penală a învinuiților Panaite Vasile și Potoceanu Constantin pentru săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă, motivat de faptul că nu au putut prevedea sau nu au avut cunoștință de existența defecțiunilor tehnice la autovehiculul cu care s-a produs accidentul mortal”. În nu mai puțin de cinci pagini, magistrații de la Judecătoria Fălticeni amintesc de necesitatea identificării persoanelor care au modificat urmele accidentului în vederea ascunderii atragerii faptelor penale și de faptul că deciziile de neîncepere a urmăririi penale nu au ținut cont de o ultimă expertiză, care concluzionează că „în mod cert defecțiunea sistemului de frânare se manifesta dinainte de producerea accidentului”. De asemenea, a mai constatat expertul, semiremorca pe care șoferul vroia să o mute atunci când s-a produs accidentul nu avea sistemul de frânare cuplat la sistemul de frânare al capului autotractorului, ceea ce este o eroare gravă, care a condus la mărirea distanței de rulare a vehiculului, până la oprire.
Așadar, s-a dispus pentru a doua oară ca cercetările să fie reluate.
Reconstituire la locul tragediei, după cinci ani
Dosarul este actualmente pe masa unui procuror de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava. În vara lui 2010, la cinci ani de la producerea accidentului, procurorul care se ocupă acum de caz a dispus efectuarea unei reconstituiri la locul tragediei, reconstituire care, speră părinții, au adus noi elemente care să facă dreptate.
„Noi am vrut și suntem pe cale de a reuși să demonstrăm că cercetările s-au desfășurat foarte prost din start și apoi s-a continuat în aceeași manieră. Chiar dacă fiul nostru este decedat din 2005, noi încă mai așteptăm și credem că se va face dreptate”, este glasul lui Ioan Corduneanu, un tată care, în ciuda anilor de așteptare, evită să arunce vorbe grele ori acuze către cei care au anchetat până acum moartea tragică a fiului său.



Recomandări