Circa 40% dintre românii cu credite la bancă au dificultăți la plata ratelor și 13% raportează întârzieri, potrivit unui studiu realizat pentru Banca Mondială, care arată că mai mult de jumătate dintre români nu utilizează niciun tip de serviciu financiar.
Indicele capabilității de a face alegeri financiare, calculat potrivit sondajului comandat de Banca Mondială, se situează în medie la 36,35% dintr-un maxim posibil de 100%.
Doar 35% dintre respondenți folosesc servicii financiare formale, iar această pondere este de așteptat să crească în următorii doi ani la 45%.
Cele mai utilizate servicii financiare sunt cardurile de debit (de către 18,5% dintre respondenți), polițele de asigurare (15,6%), creditele de consum (9,6%), împrumuturile de la rude sau prieteni (8,2%) șși depozitele bancare (7,9%).
Totuși, situația se pare că se va schimba în următorii doi ani, astfel încât ponderea celor care nu utilizează niciun serviciu financiar să scadă la aproximativ 10%, iar utilizarea împrumuturilor de la rude sau prieteni să crească aproape la 30% din populație.
Totodată, gradul de utilizare al creditelor luate „pe caiet” de la magazine se pare că va urca în următorii doi ani de la 5,8% la circa 15%.
În ceea ce privește asigurările, studiul Băncii Mondiale arată că utilizarea polițelor este puternic corelată cu venitul, educația, vârsta și aria de rezidență.
Aproximativ 27% dintre respondenți nu au știut cum să evalueze asigurările de viață sau pentru locuințe, iar circa 22% au afirmat că nu au nevoie de astfel de polițe.
Românii consideră că viața/locuința ar trebui asigurată, dar circa 10% nu au încredere că societățile de asigurări ar respecta termenii contractului, iar peste 31% cred că polițele sunt prea scumpe.
Pe de altă parte, 12% dintre cei care folosesc servicii financiare, adică 6% din întreaga populație, au fost nemulțumiți de cel puțin unul dintre acestea, dar mai puțin de 2% din consumatorii nemulțumiți au depus o plângere la autoritatea competentă.
Studiul arată că cei mai mulți consumatori financiari nu își cunosc drepturile și că majoritatea populației nu înțelege riscurile asociate serviciilor financiare.
În plus, consumatorii au încredere scăzută în actualul sistem de soluționare a conflictelor financiare.
Alte concluzii ale studiului arată că românii apreciază calitatea serviciilor financiare ca fiind „medie”, că aproximativ 45% din populație compară termenii și condițiile serviciilor înainte de a achiziționa, că majoritatea aleg o instituție financiară în funcție de costul creditului și că 54% din populație caută informații înainte de a cumpăra un produs financiar, dar doar 4% consultă specialișști independenți.
Oficialii Băncii Mondiale au arătat că dezvoltarea și implementarea unui program național de educație financiară, bazat pe bazat pe un parteneriat între Guvern, autoritățile de reglementare din sectorul financiar, instituțiile financiare, sistemul de educație și alți parteneri.