Sindicaliștii din învățământ nu au ajuns la niciun consens cu reprezentanții Ministerului Educației privind cele patru capitole din proiectul legii învățământului care îi nemulțumește și spun că vor declanșa greva dacă nu se acceptă menținerea titularizării în sistem.
Președintele executiv al Federației „Spiru Haret”, Marius Nistor, a declarat, miercuri, la finalul întâlnirii de la Ministerul Educației, care a durat aproximativ cinci ore, că deși „discuțiile au fost mult mai serioase”, nu s-a ajuns la niciun rezultat.
Reprezentanții Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) nu vor să renunțe la varianta din proiect privind titularizarea, spunând că în acest fel stabilizează pe post personalul didactic.
„Noi rămânem pe varianta noastră, titularizarea în sistem permite asigurarea locurilor de muncă în măsura în care sunt asigurate numărul de ore din catedră”, a precizat Nistor.
Sindicaliștii spun că nu vor accepta titularizarea la nivelul unității școlare, iar dacă Ministerul Educației nu va renunța la această variantă vor declanșa proteste, culminând cu greva, blocarea anului școlar și boicotarea examenelor naționale.
Un singur punct din capitolul privind componența consiliului de administrație al școlii a fost agreat de cele două părți, respectiv dispariția funcției de președinte al consiliului. Însă problema cea mai stringentă de la acest capitol, respectiv componența consiliului de administrație, nu a fost rezolvată.
Sindicaliștii vor ca reprezentanții unității școlare să reprezinte jumătate din consiliu, iar din cealaltă jumătate să facă parte autoritățile locale și părinții, în timp ce MECTS vrea ca fiecare din aceste autorități să reprezinte o treime.
„Noi considerăm această structură propusă de minister ca fiind nefuncțională, vrem un consiliu de administrație care să funcționeze într-o unitate școlară, în conformitate cu legea asumată de premierul Emil Boc, în concordanță cu Strategia Educației, cu Pactul Național pe Educație, să avem un consiliu de administrație format jumătate din reprezentanții școlii și jumătate din autorități locale și părinți”, a explicat Nistor.
Nici în privința trecerii clasei a IX-a la gimnaziu sindicaliștii nu au fost de acord și nici reprezentanții MECTS nu au renunțat la varianta propusă în proiectul Legii educației.
„S-a venit cu o propunere intermediară în sensul asigurării unui învățământ de 11 clase, dar clasa a noua să rămână la gimnaziu. Noi putem aprecia această propunere în sensul în care susținem învățământul obligatoriu de 11 clase, dar cu clasa a noua la liceu”, a mai spus Nistor.
Reprezentanții sindicaliștilor se vor mai întâlni cu cei ai ministerului în zilele următoare, sperând să ajungă la un punct comun.
Sindicaliștii sunt nemulțumiți de patru prevederi din proiectul Legii educației, privind titularizarea, includerea clasei a IX-a la liceu, componența Consiliului de administrație al școlii și finanțarea per elev.
Secretarul general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Liviu Pop, a declarat după aproximativ trei ore de negocieri cu secretarii de stat ai Ministerului Educației, că nu s-a discutat decât despre titularizare și nu au reușit să ajungă la un punct de vedere comun.
„Titularizarea în sistem oferă stabilitate, pe când titularizarea în unitățile de învățământ poate produce dezechilibre. Ministerul nu are niciun argument în favoarea soluției propuse, cele 170.000 de cadre didactice titulare în urma evaluărilor ar putea să fie disponibilizate. Contează foarte mult cine face evaluarea. Obiectivul nostru principal este menținerea titularizării în sistem”, a spus Pop.
Discuțiile privind proiectul Legi educației vor continua joi, la ora 11.00, la Biblioteca Centrală Universitară, unde sunt invitați să participe sindicaliști, reprezentanți ai studenților, profesorilor și elevilor.
Guvernul intenționează să se reunească, luni, în ședință, pentru a aproba proiectul legii educației, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.
„Se ia în calcul organizarea unei ședințe extraordinare de guvern, în care să fie adoptat proiectul de lege. În ședința de miercuri a fost analizat stadiul elaborării documentului”, au arătat sursele citate.
După ședința din 17 martie, premierul Emil Boc a anunțat că proiectul de lege privind educația națională a fost discutat și avizat de Guvern, într-o primă lectură, urmând să fie prezentat în dezbatere publică pentru o perioadă de două săptămâni, la finalul căreia va fi dezbătut din nou în Guvern în vederea aprobării finale.
Ulterior, Executivul a amânat adoptarea proiectului de lege, pentru a analiza propunerile avansate în vederea modificării actului nornativ.
Plenul Senatului dezbate, miercuri după-amiază, moțiunea simplă pe tema educației, inițiată de 41 de senatori ai PNL și PSD, în care este criticat proiectul de lege propus de Ministerul Educației, apreciindu-se că este necesară elaborarea unui alt act normativ în domeniu.