Sindicaliștii din educație analizează respectarea Statutului personalului didactic în derularea concursului de titularizare din acest an, deoarece sunt sesizări că acesta ar fi fost încălcat cu privire la modul de organizare și de corectare, situație în care titularizarea ar putea fi anulată.
Surse sindicale susțin că la concursul de titularizare din acest an au fost încălcate articolele 11 și 12 din Statutul personalului didactic care se referă la organizarea comisiilor care coordonează lucrările și la contestații, care trebuie soluționate prin reevaluarea lucrărilor în cauză de către o comisie stabilită de rectorul instituției de învățământ superior unde a fost făcută evaluarea lucrărilor.
„Nu se știe cum a fost organizat concursul anul acesta, la nivel de școală sau la nivel național. Există riscul să fie anulat dacă un candidat contestă modul de organizare și de corectare a lucrărilor. Sunt șanse și mai mari să fie anulat în urma contestațiilor corectate, dacă se va vedea că nu a fost respectat statutul. În această situație ar fi foarte grav, pentru că sunt unii care s-au titularizat, iar anularea concursului ar însemna că toți candidații titularizați își pierd drepturile câștigate”, potrivit surselor citate.
Sindicaliștii precizează că subiectele și contestațiile au fost corectate de profesori gradul I, iar potrivit legii contestațiile trebuia soluționate de către o comisie stabilită de rectorul instituției de învățământ.
La articolul 11 din Statutul personalului didactic se arată că lucrările privitoare la mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat sunt coordonate de o comisie, numită de inspectorul școlar general, având ca președinte un inspector școlar general adjunct. Componența comisiei și atribuțiile acesteia se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul învățământului.
„La concursurile organizate de inspectoratele școlare, lucrările scrise pentru ocuparea posturilor vacante din învățământul preuniversitar de stat se evaluează de comisii, pe specialități, instituite la nivelul centrului universitar responsabil cu perfecționarea personalului din județele arondate. La concursurile organizate de unitățile de învățământ, lucrările scrise pentru ocuparea posturilor vacante din învățământul preuniversitar de stat sau particular se evaluează de comisii, pe specialități, instituite la nivelul unității școlare respective”, se arată la articolul 11.
Articolul 12 din statut se referă la contestațiile privind rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante în învățământul de stat, care trebuie să se adreseze inspectoratului școlar, în termen de zece zile de la comunicarea rezultatelor.
„Contestațiile se soluționează prin reevaluarea lucrărilor în cauză de către o comisie stabilită de rectorul instituției de învățământ superior unde a fost făcută evaluarea lucrărilor. Din această comisie nu pot face parte persoanele care au asigurat corectarea la concurs a lucrărilor. Hotărârea acestei comisii este definitivă. Contestațiile privind rezultatele concursului în învățământul particular se adresează unității organizatoare. Comisia care le va analiza va fi alcătuită din alți membri decât cei care au corectat în concurs lucrările în cauză. Hotărârea comisiei de contestații este definitivă”, potrivit articolului 12.
Promovabilitatea la concursul de titularizare din 14 iulie, după soluționarea contestațiilor, a fost de 77,40% cu 1,44% mai mult decât înainte de recorectare, dar cea mai mică din ultimii ani, în perioada 2007-2009 peste 80% dintre candidați obținând medii peste 5.00.