Plenul Senatului a adoptat, miercuri, proiectul de Lege privind privatizarea Automobile Craiova, aprobând astfel preluarea acestei societăți de către compania Ford, la cererea președintelui Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vlădescu.
Proiectul a fost a aprobat, cu 56 de voturi „pentru”, 3 voturi „împotrivă” și 4 abțineri.
Actul normativ nu figura pe ordinea de zi a Senatului, introducerea sa spre dezbatere fiind aprobată la începutul ședinței de plen.
Inițial, membrii Comisiei de privatizare au obiectat că la plen nu a fost depus raportul asupra acestui proiect de lege, dar președintele de ședință, democrat-liberalul Radu Berceanu, a precizat că, dacă staff-ul comisiei nu va aduce documentul, încalcă o decizie a Senatului, riscând astfel să își piardă locul de muncă.
După aproximativ o oră, vicepreședintele Comisiei de privatizare, Fekete Szabo, a anunțat că raportul a fost depus la secretariatul plenului Senatului, iar legea poate fi dezbătută.
Ministrul pentru relația cu Parlamentul, Mihai Voicu, le-a spus senatorilor că „la Craiova nu se produce nimic, iar cei 3.700 de angajați stau și așteaptă să vadă ce se întâmplă cu ei”.
El a completat că, în urma preluării societății de către Ford, se vor construi 300.000 de mașini și de motoare pe an, se va dubla numărul de angajați ai Automobile Craiova, se vor crea 30.000 de noi locuri de muncă în industriile conexe și se vor cheltui anual în economia românească aproximativ un miliard de euro.
„Există o largă majoritate, dacă nu o unanimitate, de la sindicatele locale la parlamentari, nu există nicio contestare a acestui proiect de privatizare”, a spus Voicu.
Fostul președinte al Comisiei de privatizare, senatorul PRM Carol Dina, a cerut amânarea dezbaterii acestui act normativ până pe 28 februarie, când Comisia Europeană va transmite un răspuns asupra privatizării Automobile Craiova.
„Am dori să facem o radiografie, pe care să o punem în fața Senatului, pentru a se ști adevărul, să vedem ce spun Consiliul Concurenței, Comisia Europeană, SIF Oltenia”, a susținut Dina.
„De ce să ne grăbim, să nu avem răbdare să ascultăm și răspunsul Comisiei Europene?”, a întrebat el.
Radu Berceanu a obiectat, însă, precizând că plenul a decis deja ca legea de privatizare să fie votată în ședința de miercuri.
Președintele Comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vlădescu, a completat, la rândul său, că autoritățile române sunt „optimiste” cu privire la răspunsul Comisiei Europene, astfel că trebuie să se ofere companiei Ford posibilitatea de a începe procedurile de preluare, din luna martie. „Viteza de realizare a investiției este o problemă vitală”, spus Vlădescu.
Senatorul PSD Șerban Mihăilescu a precizat că și Comisia economică a dat aviz favorabil.
Senatul este prima Cameră sesizată, forul decizional în cazul acestui act normativ fiind Camera Deputaților.
Guvernul a decis, săptămâna trecută, să ceară Senatului reluarea dezbaterilor la proiectul de lege privind privatizarea Automobile Craiova, discuții suspendate din luna octombrie, după ce Comisia Europeană a lansat o investigație pentru posibile ajutoare de stat ilegale acordate grupului american Ford.
Comisia Europeană a lansat, în octombrie 2007, o investigație privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford. Comisia a cerut României să suspende orice subvenții ilegale până la finalizarea investigației.
Comisarul european Leonard Orban a declarat, luni, la București, că „în scurt timp” se va lua o decizie în legătură cu Automobile Craiova, pe baza unei analize care va viza posibile ajutoare de stat atât la nivel regional, cât și pentru restructurare.