Anul acesta, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor a aplicat instituțiilor financiar bancare și nebancare din județ amenzi de peste 100 de mii de lei. Potrivit comisarului șef al CJPC, Elena Oanea, „de la începutul anului și până acum am înregistrat 56 de reclamații împotriva instituțiilor financiar bancare și nebancare, cu 20 mai multe decât anul trecut”. Elena Oanea a mai spus că „dintre acestea, 34 de reclamații au fost soluționate în favoarea consumatorilor”.
În ceea ce privește relația contractuală bancă-client, șeful CJPC a precizat că legislația a suferit modificări începând cu data de 21 iunie 2010. „Începând cu această dată, instituțiile de creditare au obligația de a respecta prevederile actului normativ, iar în termen de 90 de zile trebuie să modifice contractele de creditare în derulare în conformitate cu noile reglementări. Termenul de 90 de zile nu reprezintă o derogare de la aplicarea prevederilor legii, începând cu 21 iunie 2010, indiferent dacă contractul a fost actualizat sau nu”, a spus Elena Oanea.
Astfel, s-au luat în calcul noi prevederi, precum recalcularea dobânzii și comisioanelor. Totodată, comisionul de rambursare anticipată a creditului este 0% pentru creditele cu dobândă variabilă și maxim 1% la cele cu dobândă fixă.
Prin noua legislație, cu cel puțin 15 zile înainte de semnarea contractului, creditorul are obligația de a prezenta consumatorului un formular standardizat cu toate datele tehnice ale creditului, iar consumatorul are dreptul de a renunța la un contract de credit necondiționat, fără justificări, fără a invoca motive, în termen de 14 zile de la semnare.