Organizația „Salvați Copiii” a adunat, în 2009, suma de 134.569 de euro, prin redirecționarea a 2% din impozitul pe venit, banii fiind folosiți pentru a ajuta peste 500 de copii săraci sau bolnavi să meargă la școală și la grădiniță sau să primească vitamine.
La nivel național, în 2009 au fost strânse aproape 110 milioane de lei din redirecționarea a doi la sută din impozitul pe venit. În ultimii cinci ani de aplicare, prevederea privind cei doi la sută a generat aproape 52 de milioane de euro, dintre care 50 de procente numai în 2009, iar numărul contribuabililor care și-au exercitat dreptul de a direcționa doi la sută din impozitul pe venit către o entitate non-profit crescând de la an la an, se arată într-un comunicat al organizației.
În afară de București, care se clasează pe primul loc cu peste 109.000 de direcționări (109.452 contribuabili au direcționat peste 18 milioane de lei), în 2009, județele cu cel mai mare număr de contribuabili care au optat pentru direcționarea a doi la sută din impozitul pe venit corespunzător anului 2008 sunt Cluj (68.475 de contribuabili au direcționat peste 8 milioane de lei), Timiș (52.992 de contribuabili au direcționat aproape 4 milioane de lei) și Iași (52.546 de contribuabili au direcționat peste 6,3 milioane de lei). La polul opus se afla județele Giurgiu și Ilfov (fiecare din ele cu puțin peste 6.000 de contribuabili care au direcționat).
Cu banii atrași prin campania doi la sută de anul trecut, „Salvați Copiii România” a oferit unui număr de 520 de copii săraci șansa de a merge la grădiniță sau la școală. Astfel, 220 de copii din zone rurale au mers la grădiniță, iar 180 de copii din Valea Jiului au avut asigurate masa, rechizitele, hainele și educatorii pentru a participa la cursurile after school.
În plus, „Salvați Copiii” a asigurat suport nutrițional și vitamine pentru 60 de copii bolnavi, infectați cu HIV, iar alți 60 de copii refugiați au beneficiat de cursuri educaționale de integrare în comunitate.
„Educația și accesul la educație reprezintă una din prioritățile «Salvați Copiii România». În ultimii 10 ani, organizația noastră a ajutat peste 7.200 de copii să meargă la școală, iar anul acesta fondurile pe care le vom atrage prin campania doi la sută vor fi utilizate pentru cărți, rechizite și asigurarea sprijinului material și educațional pentru copiii dezavantajați, pentru a-i ajuta să meargă la școală. «Salvați Copiii» continuă, astfel, eforturile de integrare socială și de prevenire a abandonului școlar pentru copiii afectați de sărăcie”, a declarat președintele executiv „Salvați Copiii”, Gabriela Alexandrescu.
Românii direcționează doi la sută din impozitul pe venit către sănătate (23,2% din direcționări) și serviciile sociale (10,7 la sută din direcționări), acestea fiind domeniile sprijinite cu preponderență de către români, urmate de educație și cultură.
La polul opus se află protecția mediului (1,5 la sută din direcționări) și drepturile omului (1,2 la sută din direcționări).
Principala motivație pentru care românii aleg să își exercite dreptul de a redirecționa doi la sută din impozitul pe venit o constituie ușurința procesului, dar și faptul că pot decide domeniul și entitatea non-profit către care sunt direcționați banii. Atașamentul față de o anumită cauză se plasează pe locul al treilea în topul motivațiilor de direcționare, potrivit sursei citate.
În ceea ce privește sursele de informare privind prevederea de doi la sută, televiziunea și presa scrisă conduc detașat cu 64 la sută, respectiv 31 de procente din răspunsuri. Rețelele sociale (26,9 la sută) și locul de muncă (25,1 la sută) se clasează pe următoarele poziții. De altfel, interacțiunile de la locul de muncă reprezintă una din principalele motivații în direcționarea a doi la sută din impozitul pe venit.