România se află pe poziția a treia în Europa într-un clasament al statelor în care populația are ca preferință creditele bancare, un sfert dintre români apelând la astfel de împrumuturi, deși doar puțin peste jumătate dintre cetățeni utilizează produse bancare, se arată într-un studiu GFK.
Studiul arată că ponderea utilizatorilor de produse bancare în totalul populației de peste 15 ani este de 56%, România clasându-se pe locul 13 între țările europene analizate, cu o poziție înaintea Bulgariei. Printre primele clasate se găsesc țări precum Slovenia și Austria, cu o penetrare a serviciilor bancare de 100%, respectiv 98%, urmate de Croația și Cehia, cu 90%.
În ceea ce privește preferința pentru credite, 26% dintre români apelează la această sursă de împrumut, la același nivel cu Ungaria și cu un loc în urma liderului Slovenia, țară în care 32% din populație s-a dovedit interesată de credite.
În martie 2010, în România creditele de consum (fără ipotecă) au fost contractate de 18% din populație, în scădere cu 4 puncte procentuale față de luna ianuarie, în timp ce creditele pentru achiziționarea unei case sau apartament se plasează la doar 4%. În legătură cu intențiile de împrumut în următoarele 12 luni, 4% românii spun că vor apela la credite de consum și numai 1% la cele pentru locuință.
În același timp, 11% dintre românii chestionați declară că folosesc produse bancare de economisire, mult mai puțin decât austriecii (75%), cehii sau bulgarii (peste 2 treimi din populație), dar mai mult decât vecinii din Ucraina, Polonia sau Serbia.
Referitor la obiceiurile de utilizare a serviciilor tip e-banking sau Internet banking, românii se dovedesc încă foarte reticenți, mai puțin de un procent apelând la acestea. În fruntea topului se află Cehia (29%), Slovenia (24%) și Polonia (20%).
GfK Financial Market Data System (FMDS) este un studiu continuu care măsoară obiceiurile bancare ale locuitorilor cu vârsta de peste 15 ani din 13 țări ale Europei Centrale și de Est – Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croația, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Herțegovina, Bulgaria și România, eșantionul celor chestionați în România fiind de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel național. GfK România, fondată în 1992, face parte din grupul GfK.