Pe șoselele județului

Risc major de accidente din cauza șoferilor care nu respectă timpii de odihnă



Viorel Hrebenciuc: „Respectarea timpilor de conducere și odihnă reprezintă un factor determinant în desfășurarea în siguranță a traficului rutier”
Viorel Hrebenciuc: „Respectarea timpilor de conducere și odihnă reprezintă un factor determinant în desfășurarea în siguranță a traficului rutier”

Șoferii care efectuează curse de transport marfă încalcă adesea normele legale privind timpii de conducere și odihnă. Concluzia reiese din controalele în trafic ale inspectorilor Autorității Rutiere, pentru această abatere, care înseamnă un real și imediat pericol de accidente, fiind aplicate cele mai multe amenzi.
În primul semestru al acestui an, echipele de control ale Autorității Rutiere Române (ARR), agenția Suceava, au controlat peste 2.500 de autovehicule și au aplicat 287 de amenzi, cu o valoare ce depășește 900.000 de lei.
Dintre cele 287 de amenzi, 180 au fost aplicate pentru încălcarea timpilor de conducere și odihnă. În unele cazuri șoferii erau la limita epuizării.
„În unele cazuri s-a impus imobilizarea autovehiculului până la efectuarea odihnei minime necesare, zilnice sau săptămânale”, a declarat directorul ARR Suceava, Viorel Nicu Hrebenciuc.
În toate cazurile de acest gen, inspectorii ARR au aplicat amenzi de la suma minimă prevăzută de legislație, 1.500 de lei, și până la 8.000 de lei.
Accidentul între patru tiruri de la Pătrăuți s-a petrecut pe fond de oboseală
Conducând adevărați coloși încărcați cu zeci de tone de marfă, acești șoferi care își forțează limitele, de multe ori constrânși de patroni, pot provoca accidente extrem de grave.
„Respectarea timpilor de conducere și odihnă reprezintă un factor determinant în desfășurarea în siguranță a traficului rutier și din păcate nu sunt respectați de mulți dintre operatorii de transport. Amintim aici de accidentul petrecut recent pe DN 2, la Pătrăuți, în care au fost implicate patru tiruri și care a plecat de la neatenția pe fond de oboseală a șoferului care a decedat în urma impactului. Ulterior accidentului s-a efectuat un control la sediul operatorului implicat, acesta fiind sancționat contravențional”, a ținut să precizeze Viorel Nicu Hrebenciuc.
În momentul accidentului în lanț, șoferul efectua o cursă locală, însă nu de mult se întorsese dintr-o cursă din străinătate.
Opt amenzi pentru transporturi periculoase
În afara abaterilor legate de respectarea timpilor de odihnă și repaus, în primul semestru al anului inspectorii ARR au mai aplicat cinci amenzi pentru neutilizarea echipamentelor de protecție a încărcăturilor, în timp ce opt sancțiuni contravenționale au vizat transporturi de mărfuri periculoase ce nu respectau normele în vigoare. Conform directorului ARR Suceava, la acest ultim capitol numărul de sancțiuni aplicate este mic, majoritatea transportatorilor fiind conștienți de responsabilitatea pe care o au la astfel de transporturi.
Mai puține probleme la transportul de persoane
În privința transportatorilor de persoane, în primele șase luni ale anului, inspectorii ARR au aplicat 34 de amenzi. Conform lui Viorel Nicu Hrebenciuc, la transportatorii de persoane nu s-au constatat atât de multe probleme.
„La capitolul transport de persoane nu am înregistrat abateri la fel de grave, județul Suceava fiind unul dintre cele mai disciplinate din acest punct de vedere”, a precizat acesta.
În afara accidentului petrecut în luna mai a acestui an în intersecția de la Nordic (când un autobuz TPL s-a izbit într-o farmacie după ce șoferului i s-a făcut rău), în județ nu s-au mai petrecut alte evenimente rutiere majore în care să fie implicate mijloace de transport în comun.
Conform datelor ARR, care licențiază și monitorizează transportatorii de mărfuri și persoane, în județ sunt 1.184 de firme de transport, cu 3.613 vehicule.
Dintre acestea, 128 sunt firme de transport persoane, cu un parc de 470 de autovehicule, în timp ce restul sunt operatori de transport nașional și internațional de mărfuri.
Controale privind starea tehnică a mașinilor de transport
Un alt aspect pe care ARR îl are în vedere este legat de starea tehnică a vehiculelor de transport.
„În perioada imediat următoare vom face inspecții tehnice în trafic, urmând ca neregulile depistate să fie supuse remedierii imediate, putându-se ajunge chiar la imobilizarea vehiculului respectiv”, a avertizat Viorel Nicu Hrebenciuc, directorul ARR Suceava.
Din informațiile pe care le avem există unele mijloace de transport a căror stare tehnică lasă mult de dorit, de multe ori operatorii de transport persoane câștigând licitațiile cu o mașină nouă dar făcând cursele zilnice cu vehicule ce nu mai corespund de mult cerințelor de siguranță și confort.
În cadrul controalelor în trafic, ARR acționează împreună cu inspectori ai Registrului Auto Român, cu specialiști de la Compania de Drumuri Naționale și cu Poliția Rutieră.


Control în trafic al inspectorilor Autorității Rutiere Romane (ARR), Agenția Suceava
Control în trafic al inspectorilor Autorității Rutiere Romane (ARR), Agenția Suceava
Viorel Hrebenciuc: „Respectarea timpilor de conducere și odihnă reprezintă un factor determinant în desfășurarea în siguranță a traficului rutier”
Viorel Hrebenciuc: „Respectarea timpilor de conducere și odihnă reprezintă un factor determinant în desfășurarea în siguranță a traficului rutier”