Calitatea asfaltului pe DN 17, șoseaua europeană care leagă Suceava de Ardeal, lasă mult de dorit, deși vorbim de un drum abia modernizat. Cele mai multe probleme sunt în zona de munte a județului, unde, supus unor condițiile meteorologice mai aspre, asfaltul își dovedește deja calitatea extrem de proastă.
Specialiștii de la Secția Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc au identificat cel puțin cinci porțiuni cu probleme, unde în asfalt au apărut gropi.
Cratere mai mici sau mai mari sunt în Pojorâta, pe Mestecăniș, la Iacobeni, în timp ce după Vatra Dornei probleme cu gropile sunt la Roșu și în Poiana Stampei.
„În ceea ce privește porțiunea de drum a DN 17 de după Iacobeni, până la limita cu Bistrița-Năsăud, pe parcursul lunii trecute am intervenit acolo unde a fost cazul și am refăcut porțiunile cu gropi”, a declarat Florin Anechiti, șeful Secției Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc. Întâmplător sau nu, gropile au fost astupate imediat după ce, în ediția din 20 iulie a.c., Monitorul de Suceava a scris un articol despre faptul că pe DN 17 au început să apară gropi din ce în ce mai vizibile și mai deranjante.
În această zonă (după Iacobeni și până la limita cu Bistrița-Năsăud) lucrările de modernizare au fost efectuate de firma Aktor, iar perioada de garanție a drumului, de doi ani, a expirat deja. Cu alte cuvinte, toate problemele care vor apărea de acum încolo vor fi remediate din banii noștri, ai contribuabililor.
La o parte dintre gropi, Secția de Drumuri Naționale nu poate interveni
Cât privește porțiunea Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni, cu cele multe probleme în prezent, grecii de la Mochlos SA, care au lucrat la modernizarea drumului, nu au făcut încă recepția finală a lucrărilor, aceasta fiind programată la finele anului. În aceste condiții, lucrătorii Secției de Drumuri Câmpulung nu pot interveni pentru cârpirea gropilor, firma grecească fiind cea care trebuie să remedieze toate sectoarele în care au apărut probleme. Teoretic, dacă șoseaua nu va fi refăcută, ei nu pot face recepția lucrărilor.
Crăpăturile îngrijorătoare din asfalt
Chiar dacă gropile au fost și vor mai fi probabil plombate în următoarea perioadă, adevărata problemă nu prea are rezolvare. Un drum la care s-a lucrat timp de mai bine de șapte ani și care a necesitat investiții enorme, 203 milioane de euro, după cum au anunțat autoritățile la un moment dat, dă semne de mare slăbiciune, asta deși cele mai multe porțiuni au fost finalizate în 2009 și 2010.
Probleme, e drept deocamdată minore și puțin vizibile, sunt pe foarte multe alte porțiuni ale șoselei, în timp ce episoadele cu alunecările de teren au arătat, de asemenea, cam care este calitatea lucrărilor.
La o analiză atentă se poate observa că în unele zone asfaltul de pe DN 17 este plin de mici crăpături, un prim pas spre apariția gropilor, astfel că scepticii spun că problemele de acum sunt minore pe lângă dezastrul care va urma.
Trebuie amintit că specialiști avertizau încă din 2008 că lucrările de asfaltare de pe DN 17 sunt de proastă calitate, iar problemele nu sunt legate numai de calitatea asfaltului. Felul în care s-a lucrat la zidurile de protecție și la poduri ridică de asemenea multe semne de întrebare privind rezistența în caz de inundații.