Radiourile și televiziunile private, obligate să-i primească gratis pe candidații la președinție



Posturile private de radio și televiziune sunt obligate prin lege, sub amenințarea sancțiunilor, să acorde, gratis, candidaților la prezidențialeledin noiembrie timpi de antenă proporționali cu cei practicați de posturile publice, conform unei OUG care modifică legea alegerilor prezidențiale.
„Posturile private de radio și televiziune vor oferi candidaților timpi de antenă proporționali cu cei practicați de posturile publice”, a decis Executivul, prevedere care atrage, conform OUG citate, sancțiuni din partea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA).
Mai mult, conform unui alt alineat al aceluiași articol, accesul candidaților la acestea este gratuit.
Conform unei OUG adoptate recent, difuzarea sondajelor de opinie cu caracter electoral în perioada campaniei pentru prezidențiale se va putea face doar în anumite condiții, iar posturile de televiziune și radio, indiferent dacă sunt publice sau private, trebuie să asigure acces gratuit candidaților.
Indiferent dacă postul care le preia este public sau privat, sondajele nu pot fi publicate fără a se menționa denumirea instituției care le-a realizat, data sau perioada în care au fost întocmite, dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare, dar și cine a comandat și plătit studiul.
Mai mult, Executivul normează și difuzarea așa-numitelor televoturi sau anchete stradale, care nu pot fi prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru „un anumit grup social sau etnic”.
Sondajele nu pot fi difuzate cu mai puțin de 48 de ore înainte de ziua votării, a mai decis Executivul.
Conform aceleiași ordonanțe, candidații la funcția de președinte „sunt obligați” să solicite conducerilor posturilor publice de radio și televiziune acordarea de timpi de antenă până la data începerii campaniei electorale, altminteri solicitările depuse după aceste termen nu vor mai fi luate în calcul.
Totuși, OUG prevede că, în termen de zece zile de la intrarea în vigoare a HG prin care se stabilește data alegerilor, CNA „stabilește, prin decizie, regulile de desfășurare a campaniei electorale prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale”.
Guvernul a aprobat, miercuri, hotărârea care stabilește ca primul tur al alegerilor prezidențiale să fie organizat la 22 noiembrie. Executivul a aprobat și ordonanța de urgență care stabilește procedura tehnică de organizarea a alegerilor.