Propunerile și sugestiile aduse la proiectele de legi ale educației aflate în dezbatere publică până în 17 februarie sunt evaluate, de luni, de comisia de specialitate a Ministerului Educației, în vederea redactării formei finale ce va fi analizată cu partenerii de dialog.
Mihaela Suciu, consilier personal al ministrului Educației, a declarat, luni, petnru MEDIAFAX, că subiecte cele mai discutate în cadrul dezbaterilor publice organizate de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) în ultimele două luni și pentru care au fost primite multe sugestii vizează structura anului școlar, respectiv educația timpurie, organizarea clasei pregătitoare și a clasei a IX-a, finanțarea unităților de învățământ prin intermediul autorităților locale sau inspectoratelor școlare, titularizarea și alegerea directorilor de școli.
În legătură cu învățământul obligatoriu de la trei ani, consilierul personal al ministrului a spus că „obligativitatea nu trebuie condiționată de o măsură coercitivă, de tipul părintele care nu-și dă copilul la grădiniță va fi sancționat cu amendă între 500 și 2.000 lei”.
„Învățământul de la trei ani, denumit obligatoriu, include această sancțiune prevăzută în noul pachet de legi. Ministerul însă și-a dorit, din start, obligativitatea direcționată către stat. Adică, eu, stat ofer infrastructura, resursa umană, dotările necesare unei educații timpurii normale. Dar obligativitatea nu poate fi dublată decât de sancțiuni. Nu vrem să eliminăm obligativitatea, ci doar sancțiunea în cazul celor care nu trimit copiii la grădiniță. Îl oblig să-l dea la acest tip de învățământ, dar nu îl sancționez dacă nu vrea s-o facă”, a mai spus consilierul ministerial.
O altă discuție vizează locul unde este plasată clasa pregătitoare. Noul proiect de legi prevede clasa pregătitoare în învățământul primar.
„Problema este cine face pregătire, educatorul sau învățătorul, aici sunt propuneri și discuții. Cei mai mulți susțin că ar fi bine să rămână la grădiniță. Schimbarea structurii învățământului a stârnit discuții, dar învățământul timpuriu va fi introdus gradual. Vom vedea dacă clasa pregătitoare intră în școală cum prevede noul pachet de legi sau nu, la fel și clasa a IX-a. Am gândit ca elevii să nu mai plece din gimnaziu pentru a urma clasa a IX- a în altă localitate decât cea de domiciliu, să rămână în școala lui. Sigur, apar modificări în privința orarului, dar vom vedea ce decizie va fi luată. Cei care lucrează în sistem să aducă propuneri, sugestii adaptate realității românești, nu doar critici”, a mai spus Mihaela Suciu.
Un alt subiect intens dezbătut în timpul dezbaterii publicice a proiectelor de ;legi ale educației a fost legat de menținerea studiului religiei în liceu.
După ce vor fi analizate sugestiile și propunerile la proiectele de legi ale educației, vor fi reținute cele pertinente care ajută școala românescă. Forma finală va fi rediscutată cu partenerii de dialog, respectiv sindicate, studenți și comunitatea academică, astfel ca în 1 aprilie să fie redactată forma finală ce va fi depusă spre apobare Executivului și Parlamentului, a conchis consilierul ministerial.
Pachetul de legi ale educației a fost supus dezbaterii publice pe site-ul MECT din 17 decembrie 2007, până în 17 februarie 2008.