Pe parcursul a câteva luni, Proiectul „Sezonul România – Franța”, care s-a desfășurat în perioada noiembrie 2018 – iulie 2019 și care a coincis cu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene, dar și cu celebrarea a două Centenare, cel al Marii Uniri, respectiv al sfârșitului Primului Război Mondial, a inclus peste 300 de activități artistice, culturale, științifice și educaționale, organizate de instituții partenere din cele două țări. Printre acestea s-a numărat și proiectul „C`est ma ville” (Acesta este orașul meu) care le-a oferit elevilor francezi și români ocazia să se întâlnească în mod virtual, să se descopere, să afle mai multe lucruri despre viața și orașul în care locuiesc. Elevii au făcut schimb de informații, fotografii, filme, iar fiecare școală a organizat o expoziție despre orașul școlii partenere.
Din județul Suceava au fost selectate opt școli, una dintre acestea fiind Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Fălticeni. Clasa a VII-a A (25 de elevi) a avut bucuria să colaboreze cu grupul celor 21 elevi francezi cuprinși în „Parcours d`excellence” (traseul de excelență) de la Collège Jean Moulin din orașul Alès. Elevii fălticeneni au fost coordonați și îndrumați de profesoarele Elena Pașcovici (limba franceză), Doina Mihăilă (informatică) și bibliotecara Doriana Stan. Prima provocare pentru elevii celor două școli a fost să-și imagineze cum arată orașul partenerilor de proiect, elevii fălticeneni scriind: „Cred că este un oraș mare, cu multe clădiri, muzee, monumente, oameni buni la suflet și vorbăreți” (Andreea); „Cred că orașul e mic, dar frumos, cu monumente, clădiri interesante, parcuri” (Sara); „Cred că are cam 2000 de locuitori, oameni prietenoși, amabili” (Angelica); „Cred că este un oraș ecologic” (Amalia); „Este în regiunea Bretagne. Are multe lumini, este un oraș dezvoltat” (Sabin).
Călătorie în orașul Alès cu ajutorul imaginilor și documentelor
„Elevii noștri au lucrat pe echipe, s-au documentat (din cărți, albume, reviste, site-uri web), au selectat informațiile, le-au tradus în limba franceză, au făcut fotografii în oraș, au ales imagini relevante, apoi le-au trimis partenerilor francezi, fie în documente word, fie în prezentări PPT. Cele șase echipe au avut ca teme: Fălticeni – localizare, relief, ape; Istoria orașului Fălticeni; Învățământul fălticenean; Muzee și monumente din Fălticeni; Personalități ale literaturii din Fălticeni; Personalități artistice și istorice ale orașului.
După ce au aflat că este vorba despre orașul Alès (situat în regiunea Occitanie), elevii au răspuns celei de-a doua provocări: să-și imagineze că sunt în vacanță, călătoresc în Franța, sunt în Alès și trimit o vedere familiei sau unui prieten”, ne-a spus prof. Elena Pașcovici, coordonatorul proiectului.
Pe lângă activitățile comune, elevii francezi au trimis fălticenenilor materiale despre muzeele PAB și Colombier, zona minieră a orașului, activitatea culturală și științifică, clinica și spitalul orășenesc, proiectul „Rentrons en Musique – 6,5,4,3” și despre saxofonistul Julien Soro, iar Flora, o membră a Comitetului de lectură, a trimis o recenzie a piesei de teatru „Rhinocéros” (Rinocerii) a lui Eugène Ionesco (care se studiază în școlile franceze).
„Am avut surpriza plăcută să descoperim doi elevi români care învață la Collège Jean Moulin și care s-au implicat în proiectul nostru. Unul dintre ei, Darius, ne-a trimis o vedere din partea grupului și o lucrare în care face comparație între orașul care l-a adoptat și un oraș din România, apropiat de orașul lui natal: «Alba Iulia este la fel de mare ca și Nîmes și mai mare decât Alès. La Alba este o apă curgătoare, Târnava Mare, la Alès este Gardon».
Impresiile elevilor din cele două școli sunt comune: le-a plăcut proiectul, a fost interesant și le-a stârnit curiozitatea, au aflat lucruri noi și ar dori să continue colaborarea în viitor. Proiectul a încurajat creativitatea elevilor, spiritul de echipă, empatia, comunicarea în limbi străine, risipirea clișeelor cunoscute despre România și Franța”, ne-a asigurat profesoara Elena Pașcovici.