Proiectul noii Legi a finanțelor publice, supus dezbaterii publice de către MAI



Ministerul Administrației și Internelor (MAI) a supus dezbaterii publice, până în 28 mai, proiectul noii Legi a finanțelor publice, care vizează reglementarea investițiilor și cheltuielilor unităților administrativ-teritoriale și acoperirea datoriilor către operatorii economici.
În expunerea de motive referitoare la noul proiect de lege, reprezentanții MAI arată că „se constată o creștere rapidă a arieratelor mai mari de 90 de zile la nivelul unităților administrativ-teritoriale, determinate de o supraevaluare a veniturilor din surse proprii în procesul de elaborare a bugetului local, precum și de modul în care se alocă fondurile de la bugetul de stat pentru investiții și de autorizare a împrumuturilor pentru investiții”.
În ceea ce privește sancțiunile prevăzute de Legea 273/2006 și OUG 64/2007, privind datoria publică, cu privire la nerespectarea modului de contractare sau garantare a finanțărilor rambursabile, s-au constatat unele necorelări, care pot conduce la nerespectarea prevederilor legale privind obligativitatea obținerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale înainte de contractarea sau garantarea unei finanțări rambursabile care constituie datorie publică, mai expune MAI.
Totodată, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a constatat existența unor contracte, care constituie datorie publică locală, încheiate de unități administrativ-teritoriale fără obținerea avizului comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, fapte produse și din cauza încadrării acestora în categoria contravențiilor și în cea a infracțiunilor, așa cum este considerată folosirea ori prezentarea de documente sau date false, inexacte ori incomplete în vederea obținerii avizului comisiei menționate. În plus, nu este corelat nivelul amenzilor pentru nerespectarea obligațiilor de raportare de către beneficiarii de finanțări rambursabile care constituie datorie publică locală.
Astfel, proiectul normativ prevede crearea și utilizarea unui format de fundamentare, prezentare și raportare a bugetelor unităților administrativ-teritoriale structurat în două secțiuni – de funcționare și de dezvoltare – care, pe partea de cheltuieli, să includă atât plățile efectuate, cât și datoriile curente anuale, iar pe cea de venituri încasările realizate. Potrivit actului, soldul secțiunii de dezvoltare nu poate fi programat sau executat pe deficit, iar autoritățile administrației publice locale sunt obligate să evalueze trimestrial execuția bugetelor locale pe baza secțiunilor de funcționare și de dezvoltare și să ia măsuri de rectificare a cheltuielilor, astfel încât să nu încheie anul cu deficit.
În plus, investițiile noi ale unităților administrativ-teritoriale finanțate din alte fonduri decât cele structurale nu vor putea fi aprobate decât dacă au finanțarea asigurată prin credite bugetare pe anul respectiv și alocări orientative pe următorii doi ani financiari, prevăzute și aprobate în secțiunea de dezvoltare.
Curtea de Conturi ar putea, de asemenea, să efectueze misiuni de audit în cazul raportării unor deficite.
Autoritățile locale care înregistrează arierate sau acumulări de noi arierate în ultimul an financiar nu vor putea să împrumute fonduri, iar autorizarea noilor împrumuturi va fi condiționată de existența unui excedent al secțiunii de funcționare.
Reprezentanții MAI mai arată că proiectul de lege corelează prevederile Legii 273/2006 cu cele ale OUG 64/2007 în ceea ce privește sancțiunile aplicate în cazul nerespectării dispozițiilor referitoare atât la obligativitatea obținerii, în prealabil, a avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale pentru contractarea sau garantarea de către unitățile administrativ-teritoriale de finanțări rambursabile, cât și la raportarea datelor privind datoria publică locală.
Proiectul are nevoie de avizul Consiliului Legislativ, Consiliului Economic și Social și al Curții de Conturi.