Proiectul Legii educației, luni pe masa Guvernului pentru aprobare



Proiectului Legii educației va fi discutat din nou în Guvern luni, într-o ședință specială, pentru a ajunge cât mai repede în Parlament, după ce conducerea MECTS a organizat mai multe dezbateri publice privind actul normativ, în majoritatea dintre acestea fiind cerută prelungirea discuțiilor.
Inițial, Ministerul Educației a anunțat că dezbaterile publice vor dura numai două săptămâni, fapt care a stârnit mai multe valuri de nemulțumiri, întrucât discuțiile pe marginea actelor normative durează, potrivi legii o lună, după cum au sesizat sindicatele din învățământ.
Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a spus însă că este vorba de un act normativ vechi și nu unul nou, necunoscut, astfel că a rămas ferm cu privire la termenul de două săptămâni.
Totuși, în 29 martie, când a avut loc dezbaterea la Palatul Parlamentului, președintele Comisiei prezidențiale de învățământ, Mircea Miclea, a susținut și el prelungirea dezbaterilor cu două săptămâni, mai ales că urma perioada sărbătorilor de Paște.
Sarcina MECTS față de Legea educației a fost de a propune o viziune coerentă în domeniul învățământului, a spus ministrul Daniel Funeriu. El s-a declarat „mulțumit de dinamica dezbaterilor”, precizând totuși că i-ar fi plăcut ca și partidele politice să se fi implicat mai mult.
„A fost una dintre cele mai dezbătute legi, am avut dreptul chiar și la o moțiune care, în mod bizar, ataca o lege care era în dezbatere”, a susținut Funeriu.
Principalele modificări propuse prin proiectul de lege vizează introducerea obligativității învățământului până la vârsta de 16 ani și a claselor pregătitoare, dar și introducerea clasei a IX-a în învățământul gimnazial.
Ministrul Educației a explicat, în repetate rânduri, că trecerea clasei a IX-a la gimnaziu vizează reducerea abandonului școlar, el precizând că 20 la sută dintre copii abandonează școala după finalizarea clasei a VIII-a, în special în mediul rural, unde părinții preferă să-i pună la muncă în loc să-i trimită la liceu într-o altă localitate.
„Dacă această tranziție se va face la 16 ani, vor crește șansele de a continua școala”, a afirmat Funeriu, precizând însă că trecerea clasei a IX-a în ciclul gimnazial nu se va face începând cu anul școlar viitor, întrucât acest lucru nu este încă posibil.
Ministrul a mai vorbit și despre modernizarea programei școlare, precizând că aceasta trebuie să fie corelată cu procedurile de evaluare și introdusă în sistem doar atunci când cadrele didactice vor fi pregătite.
Daniel Funeriu a declarat, în repetate rânduri, că proiectul de lege are ca scop oferirea unui învățământ de calitate, iar acest lucru nu poate fi făcut fără implicarea autorităților locale, fără formarea profesională a cadrelor didactice și fără acordarea unor salarii decente profesorilor.
Ministrul Educației s-a mai referit și la învățământul universitar, despre care a afirmat că „trebuie recredibilizat”, deoarece acesta suferă de o lipsă de credibilitate care izvorăște din lucruri precum anunțurile din campusuri privind vânzarea lucrărilor de licență, practicile neacademice prezentate de către presă sau din atitudinea unor oameni din conducerea universităților care au un singur interes, respectiv modul de alegere a rectorilor.
Funeriu a arătat, de-a lungul dezbaterilor, că printre măsurile propuse pentru învățământul universitar se numără concentrarea resurselor în universități și clasificarea universităților în funcție de misiunea specifică. El a explicat că universitățile vor putea organiza cursuri până la licență, masterat sau doctorat, în funcție de performanțe.
Reprezentanții organizațiilor neguvernamentale prezenți la dezbateri au solicitat luarea unor măsuri pentru creșterea calității învățământului în mediul rural, introducerea asistentului social în școală, dar și implicarea elevilor în consiliile de administrație, astfel încât părerile lor să fie avute în vedere atunci când sunt luate decizii care îi privesc.
La rândul lor, reprezentanții asociațiilor de părinți au solicitat organizarea învățământului într-un singur schimb și eliminarea „programului încărcat și dezorganizat” al copiilor.
Joi, senatorii PSD Ecaterina Andronescu și Ioan Mang i-au solicitat ministrului Educației, Daniel Funeriu, retragerea Legii educației din circuitul legislativ și reinițierea dialogului și dezbaterii publice.
Senatorii PSD l-au acuzat pe ministrul Educației că nu a respectat procedura legislativă pentru Legea educației și nu a organizat o dezbatere publică asupra proiectului înainte de a-l supune aprobării în Guvern și trimiterii la Parlament. Ecaterina Andronescu a formulat mai multe critici la adresa proiectului de lege inițiat de Ministerul Educației, acuzând actuala putere că încearcă, prin modificările propuse, „să crească și mai mult controlul asupra universităților și instituțiilor de învățământ”.
Premierul Emil Boc a declarat, în 7 aprilie, că Executivul a fost convocat, luni, într-o ședință specială de Guvern pentru aprobarea proiectului Legii educației, astfel încât aceasta să intre imediat în dezbatere parlamentară.
În aceeași zi, senatorii au respins moțiunea simplă pe Educație inițiată de PNL și sprijinită de PSD.