Producătorii și supermarketurile susțin că duminica liberă duce la reculul industriei autohtone



Producătorii români, în acord cu reprezentanții supermarketurilor, au susținut, marți, într-o dezbatere la Comisia de Agricultură din Cameră, că inițiativa de a închide duminica supermarketurile ar duce la un recul al industriei autohtone, cu efecte directe negative asupra producătorilor interni.
Producătorii români și reprezentanții supermarketurilor, invitați marți la Comisia de Agricultură din Camera Deputaților, au prezentat argumente împotriva închiderii supermarketurilor în ziua de duminică, invocând faptul că producătorii autohtoni ar fi afectați de scăderea vânzărilor, întrucât mare parte dintre aceștia își vând produsele prin rețeau comercială oferită de supermarketuri.
Totodată, reprezentanții supermarketurilor au arătat că piața liberă trebuie să permită consumatorului final să aleagă, ei precizând că în România sunt producători foarte mici și că, din acest motiv, există probleme de livrare. Aceștia s-au arătat foarte deschiși, precizând că doresc să existe produse românești pe raft, ei arătând că sunt gata să ajute, să facă eforturi în acest sens, în interesul consumatorului final.
Astfel, președintele Romalimenta, Sorin Minea, a opinat că a închide marile magazine alimentare, în condițiile în care 70% din produsele alimentare românești se vând prin rețeaua supermarketurilor iar 20% din vânzări se fac duminica, reprezintă un lucru abrupt, care nu ar duce la nimic bun, ci, dimpotrivă, ar echivala cu un recul asupra industriei autohtone.
El a arătat că o soluție la problema creșterii vânzărilor producătorilor autohtoni și care nu ar împovăra bugetul ar fi o taxare inversă, dată de implementarea unui TVA încasat o singură dată, la punctul de vânzare, doar pe produsele alimentare. El a adăugat că acest lucru ar duce la limitarea pieței negre, ar fi o relaxare pentru industrie și ar aduce mai mulți bani la buget.
„Închiderea e neconstructivă, va avea recul asupra producătrorilor. Soluția pentru piața neagră ar fi această taxare inversă”, a spus Minea.
Și reprezentantul Uniunii Crescătorilor de Păsări din România s-a raliat poziției exprimate de Minea, el precizând că, din 108 membri ai Uniunii, 106 vor să ca supermarketurile să lucreze duminica, acest lucru fiind în interesul lor.
Reprezentanții supermarketurilor au susținut că închiderea acestora ar putea avea un efect negativ asupra magazinelor care își desfășoară activitatea în incinta lor și care nu au legătură cu motivele pentru care s-a lansat inițiativa de a închide o zi pe săptămână supermarketurile.
Reprezentanții Metro au precizat că acest supermarket își manifestă deschiderea de a lucra cu furnizorii din România, ei arătând că 80% din produsele din carne și brânză sunt vândute din producția internă și că doar ce nu oferă producția internă se preia din import.
La rândul lor, reprezentanții Carrefour au precizat că trebuie luat în calcul și consumatorul final din România, care vrea produse românești. Ei au arătat că în România sunt producători foarte mici, ceea ce creează probleme de livrare, dar s-au manifestat dispuși să ajute ca produsele românești să se găsească pe rafturi.
La rândul său, președintele Comisiei de Agricultură, Valeriu Tabără, a precizat că discuția are loc la solicitarea secretarului de stat din ministerul Agriculturii, Adrian Rădulescu și a a arătat că nu este vorba de un proiect de lege gata elaborat, ci de o discuție pe problema lansată în dezbatere publică legată de ziua liberă din supermarketuri.
„Nu e vorba de un proiect de lege elaborat, ci de o îngrijorare. Ne îngrijorează un anumit mod de abordare a comerțului cu produse agroalimentare. În discuția cu Valeriu Steriu am dat drumul unui studiu de situație la nivel european”, a precizat Avleriu Tabără.
La rândul Său, Valeriu Steriu, cel care a inițiat această propunere, a arătat că se impune un studiul de impact și că acesta trebuie făcut cu ajutorul supermarketurilor.
„Studiul de impact îl putem face cu sprijinul dumneavoastră. Poate ne transmiteți elemente dincolo de pierderile finanaciare. Vrem să vedem și producătorii români cu cifre de afaceri crescute an de an, ca și supermarketurile”, a spus Steriu.
Tabără a mai arătat că prin această inițiativă se dorește renunțarea la „un anumit monopol” existent în acest moment, precum și la conturarea unei alte relații cu producătorul român.
„Dorim să construim ceva care să satisfacă societatea românească. Inițiativa nu e îndreptată împotriva marilor magazine. Dăm dreptate producătorilor de alimente de a merge pe stârpirea evaziunii fiscale. Avem responsabilitatea ca o anumită strategie să nu dea greș artificial. Trebuie să evităm orice monopol, de un anumit tip. De ce unii fac rețele proprii de magazine și nu au utilizat rețeau supermarketurilor? Nu avem voie ca aceste construcții să moară, dar nu încercăm să obturăm”, a spus Valeriu Tabără.
El a avut o discuție aprinsă cu vicepreședintele Marilor Rețele Comerciale din România, Delia Nica, aceasta reproșându-i că marile magazine sunt supuse unor tiruri de negreptăți, în condițiile în care în joc nu există doi jucători și un arbitru echidistant, respectiv ministerul de resort.
Președintele Comisiei, Valeriu Tabără, a concluzionat, după două ore de dezbatere, transmițându-le reprezentanților supermarketurilor că parlamentarii vor continua legiferarea acestei probleme, în baza studiilor de impact și în conformitate cu normele europene.
„Pe baza studiilor vom continua legiferarea, în baza normelor europene. Noi nu ne oprim, vom cere inclusiv consultări cu comisiile de agricultură din țările membre UE și vom fi deschiși la negocieri”, a conchis Tabără.