Producătorii și importatorii auto susțin taxa auto bazată nivelul de emisii de dioxid de carbon



Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține ideea potrivit căreia taxa auto ar trebui să fie aplicată automobilelor în funcție de emisiile de dioxid de carbon și de norma de poluare, a anunțat, luni, Asociația.
„Salutăm propunerea de utilizare în formula de calcul a taxei auto a criteriului emisiei de dioxid de carbon care, alături de norma de poluare, vor stimula, din punctul nostru de vedere, achiziția de autovehicule cu tehnologii moderne, caracterizate prin emisii poluante foarte reduse și emisii scăzute de dioxid de carbon”, se arată într-un comunicat al APIA remis, luni, agenției MEDIAFAX.
Propunerea este în concordanță cu acțiunile din ultima perioadă ale Comisiei Europene, problematica poluării și a emisiei de dioxid de carbon specifice mijloacelor de transport fiind tratată la nivel comunitar cu foarte mare seriozitate de către majoritatea statelor membre, care au pus în practică măsuri de limitare a poluării (taxe, impozite, restricții de circulație), dar și de înnoire a parcului auto (stimularea retragerii din uz), se afirmă în comunicat.
APIA susține necesitatea dezvoltării industriei auto românești, în condițiile angajamentelor legate de protecția mediului, dar și reducerea vârstei medii a parcului național auto, taxa fiind unul dintre instrumentele utilizate de către majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene pentru susținerea acestor obiective la nivel național. Îndeplinirea obiectivelor legate de emisii mai stricte și de reducerea vârstei medii vor avea efecte pozitive asupra siguranței rutiere și va conduce la dinamizarea industriei auto din România.
Anul 2008 reprezintă începutul unei etape de patru ani în care statele membre ale UE și-au luat, în cadrul Protocolului de la Kyoto, angajamentul de a reduce sever emisiile de dioxid de carbon până în 2012.
„Ne exprimăm speranța că factorii de decizie din România vor analiza cu atenție situația și vor da dovadă de responsabilitate în hotărârea pe care o vor lua față de cele două obiective strategice ce pot influența în mod semnificativ dezvoltarea viitoare a țării, existența unei industrii auto puternice în Romania – astăzi circa 7% din Produsul Intern Brut – și reducerea poluării prin înnoirea parcului auto național”, arată APIA.
Guvernul ia în calcul ajustarea legislației prin majorarea taxei de poluare auto pentru mașini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 și Euro 2, și modificarea sumei pentru mașini noi, pe un sistem în care emisia de dioxid de carbon va reprezenta criteriul principal de calcul și care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.
„Este posibilă și o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea mașinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puțin”, au declarat agenției MEDIAFAX surse guvernamentale.
Taxa va fi calculată în principal în funcție de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, și, probabil, cea de azot, nu și în funcție de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate și pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.