Proba de evaluare a competențelor digitale de la bacalaureat, luni



Peste 200.000 de elevi susțin, începând de luni și până în 29 aprilie, proba de evaluare a competențelor digitale din cadrul examenului de bacalaureat.
După evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba și literatura română, respectiv limba și literatura maternă, care a avut loc în perioada 15-19 februarie, începând de luni, 19 aprilie și până joi, 29 aprilie, va avea loc proba D din cadrul examenului de bacalaureat, respectiv evaluarea competențelor digitale, a anunțat Ministerul Educației.
Pentru susținerea probei au fost înscriși 212.088 elevi, ce vor fi repartizați în 1.411 centre de examen. În 19 aprilie vor susține proba de evaluare a competențelor digitale 47.619 de elevi, în 20 aprilie – 46.072, în 21 aprilie – 40.457, în 22 aprilie – 30.876, în 23 aprilie – 20.593, în 26 aprilie – 12.380, în 27 aprilie – 7.693, în 28 aprilie – 4.272, iar în 29 aprilie vor fi 2.207 de candidați.
Până în 14 aprilie au solicitat recunoașterea și echivalarea probei 114 elevi care dețin un certificat de competență digitală ECDL, în conformitate cu normele stabilite de MECTS.
Proba de evaluare a competențelor digitale va fi susținută în laboratoarele de informatică din unitățile de învățământ liceal și presupune două etape, cu timp total de lucru de maximum 90 de minute.
Prima etapă vizează rezolvarea unor sarcini de lucru referitoare la domeniul „Mijloace moderne de comunicare. Rețeaua Internet”, durata acesteia fiind, în medie de 15 minute, dar nu mai mult de 30 minute. A doua etapă presupune rezolvarea unor sarcini de lucru din celelalte domenii de competență prevăzute în programa de bacalaureat, pentru care se alocă restul timpului rămas până la cele 90 de minute cât are proba, cumulat.
Candidații au de rezolvat aproximativ 16-17 itemi, ce vizează competențe din următoarele domenii: „Concepte de bază privind sistemele de calcul”, „Utilizarea computerului și organizarea fișierelor și sisteme de operare”, „Procesoare de texte”, „Procesoare de calcul tabelar”, „Prezentări”, „Baze de date” și „Mijloace moderne de comunicare. Rețeaua Internet (HTML)”.
Subiectele, precum și pachetele de fișiere vor fi transmise în conformitate cu procedurile elaborate de Centrul Național pentru Evaluare și Examinare (CNEE).
Subiectele pentru proba de evaluare a competențelor digitale sunt stabilite de CNEE, potrivit programei de bacalaureat elaborate pe baza programei școlare a disciplinei „Tehnologia Informației și a Comunicațiilor”, studiată în trunchiul comun, la toate filierele, profilurile si specializările, pe parcursul claselor a IX-a și a X-a de liceu.
Comisia de bacalaureat pentru proba de evaluare a competențelor digitale, organizată la nivelul unității de învățământ liceal, va asigura, înaintea examinării, pregătirea laboratoarelor de informatică și a calculatoarelor.
Astfel, Comisia se va asigura că toate calculatoarele au softul necesar pentru rezolvarea subiectelor și că există conectare la internet pentru fiecare calculator. Totodată, la pregătirea calculatoarelor se va avea în vedere ca, în timpul probei, candidații să nu poată comunica între ei prin calculator și ca toate aparatele să aibă aceeași informație pentru toți candidații.
Candidații vor fi repartizați în săli în ordine alfabetică, câte unul la calculator, conform planificării. La finalul probei, candidații vor da comisiei un folder în care vor memora produsele software obținute prin rezolvarea subiectelor propuse, precum și un fișier în care vor nota răspunsuri la eventualele întrebări conținute în subiecte.
Candidații nu pot intra în sălile de examen cu manuale, dicționare, notițe și însemnări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și cu telefoane mobile și cu orice mijloc electronic de stocare a informației, de calcul sau de comunicare. Elevii la care vor fi găsite astfel de materiale vor fi eliminați din examen de către președintele comisiei, indiferent dacă acestea au fost folosite sau nu.
Rezultatele obținute de candidați nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
În funcție de punctajul obținut, va fi stabilit nivelul de competență digitală a candidatului, respectiv utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte) și utilizator experimentat (75-100 puncte). Rezultatele finale se comunică după ultima zi de examen.
Elevii care nu se prezintă la probele orale pot participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
După proba de evaluare a competențelor digitale, elevii vor susține, între 31 mai și 4 iunie, proba de competențe lingvistice într-o limbă străină.
Probele scrise de la bacalaureat încep în 28 iunie cu Limba și literatura română și continuă în 29 iunie cu Limba și literatura maternă, în 30 iunie cu proba obligatorie a profilului, în 2 iulie cu proba la alegere a profilului și specializării.
În 4 iulie vor fi afișate rezultatele (până la ora 16.00) și pot fi depuse eventualele contestații (între orele 16.00 și 20.00). În 6-7 iulie vor fi soluționate contestațiile, iar afișarea rezultatelor finale va avea loc în 8 iulie.