Primăria municipiului Rădăuți pare să fi devenit polul neregulilor în ceea ce privește modul în care sunt cheltuiți banii publici. O comisie de control formată în urma unui ordin al prefectului județului Suceava, Florin Sinescu, a găsit nereguli la nu mai puțin de 13 obiective de investiții realizate de Primăria Rădăuți, valoarea totală a acestora fiind de peste 2,5 milioane de euro. Primăria Rădăuți este condusă de Aurel Olărean, principalul ordonator de credite, acesta fiind la cel de-al doilea mandat de primar al municipiului.
La finalul verificărilor, membrii echipei de control au apreciat că neregulile constatate la Primăria Rădăuți întrunesc elementele constitutive ale infracțiunilor de înșelăciune, fals intelectual la legea contabilității, încălcarea prevederilor legale privind achizițiile publice, emiterea de acte administrative sau de altă natură care servesc interese de grup sau clientelare, administrare defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public și privat al autorității publice, abuz în serviciu contra intereselor publice, abuz de putere, deturnare de fonduri și incorectitudine în luarea unei decizii la nivel public.
Potrivit prefectului județului Suceava, toate aceste constatări au fost trimise spre a fi analizate și pentru a dispune în consecință către Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Suceava, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Suceava, Inspectoratul de Poliție Județean Suceava, Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Suceava.
Comisia de control a găsit nu mai puțin de 13 nereguli în contractele Primăriei Rădăuți
Verificările la Primăria Rădăuți au început la mijlocul lunii martie a.c., în urma unei sesizări pe care consilierul local rădăuțean Tiberiu Maerean a depus-o la Prefectura Suceava. Maerean a reclamat modul în care Primăria Rădăuți a încheiat mai multe contracte cu diverși agenți economici. În aceste condiții, prefectul a emis un ordin prin care aceste contracte au fost verificate de o comisie mixtă, formată din reprezentanți ai mai multor instituții, Prefectura, Garda Financiară Suceava, Direcția Generală a Finanțelor Publice, Direcția Regională în Construcții Nord-Est și Inspectoratul de Poliție Județean Suceava. Florin Sinescu a arătat că în urma verificărilor efectuate, potrivit notelor de constatare întocmite de comisia de control, a rezultat că în cazul a 13 obiective de investiții, Primăria Rădăuți nu a respectat legislația în vigoare, respectiv Legea 215/2001 privind administrația publică locală, Legea 50/1991 republicată, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, Legea 350/1991 privind amenajarea teritoriului și urbanismului, OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii cu modificările și completările ulterioare și Legea 273/2007 privind finanțele publice locale.
Florin Sinescu a arătat că în urma verificărilor, membrii comisiei de control au constatat nu mai puțin de 13 nereguli în modul în care Primăria Rădăuți a implementat contracte de achiziție publică. Membrii comisiei au constatat că primăria nu a făcut o estimare a valorii contractului de achiziții, a declanșat procedura de contractare fără prevederi bugetare sau se folosesc acte adiționale pentru creșterea valorii contractelor de achiziție publică cu până la 50% din valoarea inițială, în aceeași zi sau la câteva luni de la încheierea contractului.
Consiliul Local Rădăuți nu există pentru conducerea Primăriei
Mai multe nereguli constatate în urma acestor verificări vizează modul în care conducerea Primăriei Rădăuți ignoră Consiliul Local al acestui municipiu sau încalcă hotărârile luate de către acesta. În raportul încheiat de comisia constituită prin ordin al prefectului se precizează că în cazul unor contracte nu au fost supuse aprobării Consiliului Local oportunitatea și prioritizarea lucrărilor de achiziții publice. De asemenea, Consiliul Local Rădăuți nu a aprobat unele contracte sau acte adiționale și nici documentațiile tehnico-economice. Mai mult, în raport se arată că „prin abuz de funcție” au fost modificate hotărârile adoptate de către consilierii locali rădăuțeni. Membrii comisiei arată că în urma controalelor la Primăria Rădăuți s-a constatat că nu se specifică clar în unele contracte locul unde se execută lucrările, recepția lucrărilor nu se face conform prevederilor legale, nu se eliberează autorizații de construire, iar primăria recurge permanent la divizarea valorii lucrărilor ce fac obiectul achiziției publice, și angajează, lichidează, ordonanțează și supune la plată lucrări care depășesc prevederile bugetare. Nu în ultimul rând, printre neregulile constatate se enumeră și deturnarea fondurilor publice în cazul unor investiții realizate de către Primăria Rădăuți.
Contractul pentru întreținerea și repararea străzilor a fost încheiat fără respectarea prevederilor legale
Seria neregulilor prezentate de raportul comisiei de control începe cu lucrările de construcție la un bloc de locuințe sociale cu 20 de apartamente. În acest caz, contractul are o valoare totală de 3.463.018,60 lei cu TVA, fiind încheiat pentru perioada 14 iunie 2010 – 31 decembrie 2013, membrii comisiei constatând că nu au fost respectate prevederile legale.
De asemenea, investiția în reamenajarea parcului zoo din Rădăuți, în valoare de 1.307.077,59 lei cu TVA inclus, a fost suplimentată cu suma de 226.164,52 lei cu TVA inclus, fără aprobarea Consiliului Local.
Fără respectarea prevederilor legale a fost realizată și investiția „Lucrări de extindere a imobilului Primăriei municipiului Rădăuți, respectiv Casa Căsătoriilor”, valoarea fiind de 220.550,62 lei cu TVA.
În raport se mai precizează că fără respectarea legislației în vigoare a fost derulat și proiectul „Lucrări de întreținere și reparații la străzi și trotuare modernizate din Municipiul Rădăuți, județul Suceava”, valoarea totală a contractelor fiind de 3.160.355,91 lei, aceeași neregulă fiind menționată și la contractul de lucrări din anul 2011, „Lucrări de amenajare a unei piste pentru bicicliști”, în valoare totală de 14.958 euro cu TVA inclus.
„De asemenea, Contractul nr. 18.486/20.12.2010 ce a avut ca obiect «lucrări de terasamente amenajare platformă și împrejurimi cu parapeți din beton în zona CEC aparținând domeniului public», pentru valoarea totală de 60.000,00 lei cu TVA 24% inclus, este identic cu Contractul nr. 9283/24.06.2011 ce a avut ca obiect «lucrări de terasamente amenajare platformă și împrejurimi cu parapeți din beton în zona CEC aparținând domeniului public», executate de către aceeași firmă, pentru valoarea totală de 3.100,00 lei cu TVA. Prin fals intelectual și uz de fals, pentru același obiectiv s-au încheiat două contracte cu același obiect principal al contractului”, se menționează în raportul comisiei de control.
Primăria Rădăuți a suplimentat cu peste 320.000 de lei valoarea unui contract
În cazul unei alte investiții, pentru pavarea unor trotuare, în valoare de 304.170,16 lei, au fost încheiate două contracte cu aceeași societate la interval de trei luni, cu același obiect al contractului.
Membrii comisiei au mai constatat că Primăria Rădăuți a încheiat trei contracte identice privind vânzarea de plante pentru amenajare spații verzi, în sumă totală de 57.603,28 lei, fără a fi specificate cantitățile aferente fiecărui contract.
Nerespectarea legislației în vigoare a fost menționată și la implementarea unui contract încheiat de primărie pentru lucrări de întreținere și reparații la străzi și modernizarea unor trotuare, pentru o valoare finala totală cu TVA de 2.323.592,00 lei, dar și la un contract care a avut ca obiect „amenajare drum ocolitor, varianta ocolitoare pentru zona Nord-Est, în municipiul Rădăuți”, în valoare totală de 936.363,07 lei cu TVA plus. La acest contract s-a arătat faptul că valoarea lucrărilor a fost suplimentată cu suma de 320.866,16 lei, acest lucru efectuându-se tot fără respectarea prevederilor legale.
Mai mult, și în cazul a zece contracte de execuție a lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor din municipiul Rădăuți nu a fost respectată legislația în vigoare. Comisia de control a mai constatat că Primăria Rădăuți a angajat plăți în sumă de 76.448,48 lei din bugetul local fără a respecta legile care reglementează astfel de tranzacții. De asemenea, în derularea unui contract de vânzare – cumpărare în valoare de 127.957,56 lei și a unei note de comandă în valoare de 48.360 lei, Primăria Rădăuți a fost angajată la o obligație de plată fără a avea prevedere bugetară pentru acest lucru.
Nu în ultimul rând, în raportul final încheiat în urma controlului se arată că Primăria Rădăuți are obligații de plată angajate și neachitate în sumă de 160.867,75 lei, fără a avea prevederi bugetare.
Olărean: Este un abuz politic
Contactat telefonic, primarul municipiului Rădăuți, Aurel Olărean, consideră că verificările efectuate de către comisia de control formată din ordin al prefectului este un abuz politic la adresa sa. Olărean a arătat că Prefectura nu are atribuții de control în aceste probleme, și mai mult, verificările anterioare ale Curții de Conturi la Primăria Rădăuți nu au scos la iveală astfel de nereguli. „Practic, se contestă tot ce s-a realizat în Rădăuți pe parcursul a patru ani. Mai mult, consider că este o presiune politică pe capul meu, pentru că am câștigat alegerile în 2012 și sunt cam singurul primar al PDL rămas în funcție, fără să fiu îngenunchiat în fața PSD. Ceea ce a făcut prefectul este un abuz politic la adresa mea. Prefectura nu este o instituție abilitată pentru astfel de controale. Sunt anumite instituții abilitate. Am avut și Curtea de Conturi, dar ei au trecut peste rapoartele acestei instituții”, a spus Olărean. El a arătat că așteaptă să primească raportul comisiei mixte de control constituită prin ordin al prefectului, după care va prezenta realitatea pentru fiecare problemă în parte.