Prima rectificare a bugetului de stat pentru 2008



Guvernul a aprobat, în ședința de ieri, prima rectificare a bugetului de stat pentru acest an, prin care sunt operate reduceri de bugete la aproape toate ministerele, dar fără o diminuarea a fondului de salarii, a investițiilor importante sau a creșterilor salariale decise de Guvern, a declarat ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian.
El a confirmat cifrele prezentate, luni, privind cheltuielile reduse la ministere.
Cheltuieli reduse.
Astfel, pe lista instituțiilor ale căror cheltuieli au fost reduse figurează, printre altele, Ministerul Apărării (cu o sumă revizuită în scădere cu 800 milioane lei), Ministerul Agriculturii (un minus de 450 milioane lei), Ministerul Sănătății (-433,7 milioane lei), Ministerul Mediului (-190,6 milioane lei), Ministerul Transporturilor (-100 milioane lei), Ministerul Educației (-200 milioane lei).
Reduceri de cheltuieli au fost operate și la Ministerul Dezvoltării (-60 milioane lei), Ministerul pentru IMM (-50,1 milioane lei), Cancelaria premierului (-38 milioane lei), Secretariatul General al Guvernului (-20,3 milioane lei).
Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a fost suplimentat cu 500 milioane lei, decizie explicată de Vosganian prin faptul că în cheltuielile Fondului sunt incluse și procesele electorale.
Surse guvernamentale au declarat, luni, că proiectul de rectificare prevede o diminuare a bugetelor la aproape toate ministerele cu o sumă totală de aproximativ 2,6 miliarde lei (echivalentul a 787 milioane euro), cele mai mari reduceri de fonduri urmând să fie operate în domeniile apărării, agriculturii și sănătății.
Prin rectificarea bugetară a fost operată astfel o diminuare a deficitului bugetului general consolidat cu 0,4 puncte procentuale, de la 2,7% la 2,3% din PIB.
Presiuni și riscuri.
Prima rectificare a bugetului de stat pe 2008 este explicată de Guvern prin presiunile și riscurile determinate de evoluțiile economice interne și externe înregistrate de la elaborarea proiectului de buget, în octombrie 2007, și până în prezent, prin opiniile și recomandările Comisiei Europene, dar și ale agențiilor de rating în sensul adoptării unei politici de restrângere a cheltuielilor bugetare și de abordare mai prudentă a deficitului bugetar, considerat destul de ridicat în condițiile unui mediu economic internațional precar și al unui ritm de creștere economică mondială încetinit, precum și prin necesitatea acoperirii din fonduri suplimentare a volumului mare al cheltuielilor efectuate de autoritățile locale din împrumuturi interne și externe, precum și din fondul de rulment.
„Lipsa unei rectificări bugetare ar conduce la un deficit bugetar majorat, ca urmare a volumului mare de cheltuieli făcute de autoritățile publice locale din împrumuturi interne și externe, precum și din fondul de rulment și care necesită identificarea fondurilor necesare acoperirii acestora, ca și la riscul demarării formalităților pentru declanșarea procedurii de deficit excesiv de către Comisia Europeană, cu toate consecințele ce decurg din acestea. Data de 31 martie este termenul limită pentru adoptarea acelor măsuri legislative”, au afirmat sursele.
Armonizare central-local.
La finalul ședinței de ieri a Guvernului, ministrul Economiei și Finanțelor a mai arătat că va prezenta Executivului, săptămâna viitoare, un proiect de act normativ care să „armonizeze” acțiunile administrației centrale cu cele ale autorităților locale, fără încălcarea principiului autonomiei locale, pentru evitarea „derapajelor în politica bugetară”.
El a amintit totodată că va propune Parlamentului un buget multianual și includerea în metodologia de calcul a exercițiului bugetar a plafoanelor de îndatorare a administrației publice, companiilor naționale și a despăgubirilor.